آفتاب

بررسی گسترش همکاری های دانشگاه تربیت مدرس و بنیاد تحقیقات آلمان

بررسی گسترش همکاری های دانشگاه تربیت مدرس و بنیاد تحقیقات آلمان

تهران- ایرنا- نمایندگان بنیاد تحقیقات آلمان (DFG) و مؤسسه ماکس پلانک (MPG) به منظور توسعه همکاری های علمی و بین المللی مشترک با رئیس و اعضای شورای همکاری های علمی بین المللی دانشگاه تربیت مدرس دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از دانشگاه تربیت مدرس، این نشست مشترک علمی با حضور دکتر 'جرج اشنایدر' Jorg Schneider مدیر امور بین الملل بنیاد تحقیقات آلمان و 'شانتال اولریش' Chantal Ulrich کارشناس ارشد مؤسسه ماکس پلانک در محل دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
دکتر 'سید احمدرضا شرافت' مشاور رئیس دانشگاه تربیت مدرس در امور بین الملل ضمن اشاره به تاریخچه درخشان همکاری های ایران و آلمان، از دو چهره شاخص ادبی (حافظ و نیچه) به عنوان مرز مشترک دو کشور در ادبیات و فلسفه یاد کرد و تمایل دانشگاه تربیت مدرس جهت همکاری های سازنده و پربار با مؤسسات تحقیقاتی آلمان را ابراز داشت.
دکتر 'محمدتقی احمدی' رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز ضمن برشمردن ظرفیت ها و توانمندی های دانشگاه، به زمینه های همکاری و همچنین برخی از پروژه های مشترک دانشگاه با مؤسسات آلمانی MPG و DFG اشاره کرد.
مدیر امور بین الملل بنیاد تحقیقات آلمان در خصوص نحوه همکاری با این بنیاد پژوهشی و مؤسسه ماکس پلانک گفت: بر خلاف تصور، برای همکاری با مؤسسات و دانشگاه ها هیچگونه تفاهم نامه ای امضا نمی کنیم بلکه هر محقق طرف مقابل خود از دو مؤسسه را شناسایی کرده و به صورت همکار شروع به فعالیت می کند.
دکتر 'جرج اشنایدر' به ضرورت تسهیل روند اداری و میزان دسترسی مطلوب پژوهشگران به امکانات تحقیقاتی در صورت ایجاد زمینه های همکاری با سایر کشورها تأکید کرد و افزود: تحقیق و پژوهش سهم گسترده ای از بودجه آلمان را به خود اختصاص می دهد و بخش اصلی تحقیق و پژوهش در آلمان توسط دانشگاه ها انجام می شود و پس از آنها مؤسساتی همچون ماکس پلانک که از سوی دولت حمایت می شوند قرار دارند.
وی با بیان اینکه در قانون آلمان، تحقیق و پژوهش کاملا رایگان است خطاب به جمع ایرانی حاضر در این نشست گفت: بنابراین کافیست محققان شما طرح های خود را برای مرکز یا مؤسسه مرتبط ارسال کنند تا در صورت پذیرش، در فرصتی کوتاه بدون مقررات و قوانین دست و پاگیر با حمایت مالی و شرایط آزمایشگاهی و تحقیقاتی مناسب بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.
مدیر امور بین الملل بنیاد تحقیقات آلمان در خصوص تبادل دانشجو نیز اظهار داشت: دفاتر و مؤسساتی در زمینه تبادل دانشجو برای بهره گیری از امتیازات حضور در آلمان وجود دارند و ما برای تسهیل هر چه بیشتر تبادلات با آنها و وزارت علوم ایران در حال گفت و گو و مذاکره هستیم.
انجمن ماکس پلانک (MPG) که به عنوان غول تحقیقاتی آلمان و یکی از معتبرترین موسسات تحقیقاتی در اروپا شهرت دارد در 26 فوریه 1948 توسط تعدادی از فیزیکدانان اتمی آلمان تأسیس شد.
این انجمن دارای 83 مرکز تحقیقاتی در آلمان است و آنچه اعتبار آن را افزایش می دهد، کارنامه محققان انجمن ماکس پلانک در دریافت جایزه های معتبر علمی به خصوص جایزه نوبل است.
از زمان انجمن ماکس پلانک تاکنون، 18 دانشمند از اعضای آن برنده جایزه نوبل شده اند که این تعداد جایزه نوبل توسط هیچ انجمن تحقیقاتی دیگر در دنیا دریافت نشده است.
بنیاد تحقیقات آلمان نیز یک سازمان خودگردان خصوصی برای علم و پژوهش در آلمان است که در تمام شاخه های علوم فعالیت می کند.
علمی**1055**1440
دریافت کننده: زینب کارگر** انتشاردهنده: معصومه گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1531558

وبگردی