آفتاب

وزیر بهداشت: 96 درصد داروی مصرفی کشور در داخل تولید می شود

وزیر بهداشت: 96 درصد داروی مصرفی کشور در داخل تولید می شود

کرج-ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که 96 درصد داروی مصرفی کشور در داخل تولید می شود که معنای آن این است که از تولید داخل کشور حمایت می شود.

به گزارش ایرنا، سید حسن قاضی زاده هاشمی روز سه شنبه در بازدید از شرکت تولیدی تحقیقاتی سیناژن شهرک صنعتی سیمین دشت فردیس البرز، افزود: با تشکیل شورای فناوری و سیاستگذاری در بخش غذا و دارو، واردات دارو از 1.3 دهم میلیارد دلار به 900 میلیون دلار کاهش یافته است.
وی افزود: واردات داروی مشابه تولیدی در کشور نیز از حدود 700 میلیون دلار به 200 میلیون دلار کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در برخی موارد مجبور هستیم بعضی از داروهایی را که در داخل کشور تولید می شود، وارد کنیم که این موضوع دلیل انسانی دارد. ما باید دارویی را دست مردم بدهیم که در زندگی خود از آنها استفاده می کنیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: حوزه سلامت مربوط به جان مردم است و این مهمترین سرمایه ای است که در دنیا داریم.
هاشمی خاطرنشان کرد: بخشی از داروی مورد نیاز نیز از طریق واردات تامین می شود. بخشی از طرفی جامعه پزشکی معتقدند که داروهای خارجی را تجویز کنند و به دلیل ذائقه بازار نمی توانیم آنها را محروم کنیم.
وی با اشاره به اینکه 11 میلیون نفر تا کنون بیمه شده اند، اظهار داشت: در طرح تحول سلامت که در کشور آغاز شده و مصرف دسترسی به دارو زیاد است، افزایش سهم داروهای تولید داخل از 62 درصد به 70 درصد رسیده است.
قاضی زاده هاشمی گفت: در سه سال گذشته یکصد قلم دارو در کشور تولید شده است که بالغ بر 50 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته است.
وی اظهار داشت: مجموعه سیناژن یکی از شرکت های دانش بنیان است که حدود 950 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته است. این مجموعه جهادی ترین کار را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی انجام داده و به جای شعار، اقدام کرده است.
وی افزود: قیمت داروی وارداتی را نیز کاهش داده ایم زیرا واردات موازی را پذیرفتیم و در قالب فراخوان توانستیم قیمت ها را کاهش بدهیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای صنعت دارو در بین جامعه پزشکی باید اعتمادسازی مهم است. کیفیت دارویی را که مردم برای آن هزینه می کنند تا درمان شوند، باید به گونه ای باشد که اثربخشی داشته باشد و شرکت سیناژن این اعتماد را در جامعه پزشکی ایجاد کرده است.
هاشمی همچنین گفت که توجه به صادرات نیز نکته مهمی است. دارو باید در بازارهای بین المللی رقابت و بازار کسب کند تا مردم از آن بهره ببرند.
وی مشکل صنعت دارویی کشور را دولتی بودن آن دانست و گفت: دولت کارش واردات دارو نیست بلکه باید برای صادرات آن بسترسازی کند.
وزیر بهداشت روز سه شنبه از خط تولید داروی مونوکلونال آنتی بادی شرکت تولیدی تحقیقاتی سیناژن که یکی از پرفروش ترین دارو است و با تولید آن 50 میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته، بازدید کرد.
7413/1535خبرنگار : معصومه مهتاب**انتشار دهنده:داریوش غفاری
کد N1531499

وبگردی