آفتاب

فناوری تصفیه خانه فاضلاب تهران شگفت زده‌ام کرد

فناوری تصفیه خانه فاضلاب تهران شگفت زده‌ام کرد

وزیر محیط زیست و زیرساخت‌ هلند در بازدید از بخش‌های مختلف تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران گفت: با مشاهده فرایندهای تصفیه فاضلاب در این تصفیه خانه، شگفت زده شدم و از اینکه ایران توانسته است در شرایط سخت به این فناوری عالی دست یابد، خوشحال هستم.

به گزارش ایلنا، ملانی شولتز فان هیگن در جریان این بازدید که با حضور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران و مدیر عامل شرکت فاضلاب تهران انجام شد، گفت: هدف ما از سفر به تهران که با حضور شرکت های تجاری در صنعت مدیریت منابع آب و تصفیه خانه های هلند انجام شده است، گسترش همکاری ها و بررسی فرصت های موجود برای گسترش همکاری ها با کشور ایران است؛ چراکه شرکت های هلندی فعال در بخش آب و تصفیه خانه ها  می‌توانند تجربیات خود را در این خصوص در اختیار ایرانی‌ها بگذارند.

او با اشاره به مدیریت منابع آبی در کشور هلند خاطر نشان کرد: در هلند با توجه به منابع آبی کم، مجبور هستیم فناوری ها را توسعه دهیم تا  از خروجی های تصفیه خانه های فاضلاب در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

هیگن تصریح کرد: مدیریت منابع آبی در هلند روی موضوع بازچرخانی زباله از جمله پساب و لجن بسیار کار کرده است و در این زمینه  با دانشگاه دلف هلند مطالعاتی انجام شده است تا از فسفات به عنوان کود استفاده کنیم و با این فرایند، توانسته ایم 30 درصد مصرف انرژی را کاهش دهیم و میزان استفاده از مواد شیمیایی در محصولات کشاورزی را محدود کنیم.

او به  افزایش ارزش افزوده در نتیجه استفاده از لجن حاصل از مراحل تصفیه اشاره کرد و گفت:استحصال فسفات، استفاده از پلیمرهای قابل تولید، استفاده دوباره از سلولوز حاصل از فرایند تصفیه، شاخص های قابل توجهی است که قطعا در بخش هزینه ها به شما کمک خواهد کرد.

او درباره ارتقای کیفیت پساب تولیدی اضافه کرد: در حال حاضر فعالیت هایی در موضوع تصفیه پساب از آلاینده هایی مانند داروها و آنتی بیوتیک ها داریم .

تلاش می کنیم تا رویکرد اقتصادی به موضوع پساب را در تقویت کنیم

محمد پرورش؛ مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران  بهره برداری مسئولین کشور هلند از تمامی ظرفیت های موجود برای ارتقاء کمیت و اقتصادی کردن پساب و بازچرخانی آب را در نتیجه توسعه یافتگی این کشور خواند و افزود: ما در کشورمان در موضوع بازچرخانی آب دو شاخص کمیت و کیفیت را به طور همزمان دنبال می کنیم و اکنون تلاش می کنیم  با رویکردی اقتصادی و تقویت مشارکت ها با کشور هلند در قالب کارگروه های مدیریت پساب، چرخه دوباره آب را به سمت و سوی فرآیند های مقرون به صرفه اقتصادی ببریم و در بخش کاربرد پساب در کشاورزی توسعه یافته و مثال زدنی شویم.

اصغر ریاضتی مدیرعامل شرکت فاضلاب در جریان این بازدید گفت:با توجه به اینکه بیوگاز حاصل از فرایند تصفیه بی هوازی فاضلاب حاوی گاز متان است، به عنوان منبعی برای تولید انرژی مفید مورد استفاده قرار می گیرد.

او ادامه داد: یکی از بزرگترین نیروگاه های بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب در جهان در تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران است که در صورت تکمیل تصفیه خانه، سالیانه در حدود 80 گیگاوات انرژی برق و 270 تراژول انرژی حرارتی تولید می شود که این مقدار معادل تأمین برق مصرفی یک شهرک مسکونی 100 هزار نفری  است.

 به گفته ریاضتی در حال حاضر با نصب واحدهای تولید همزمان برق و حرارت(CHP ) در شش واحد تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران، سالیانه در حدود 60 گیگاوات انرژی برق و 200 تراژول انرژی حرارتی تولید می شود.

 

کد N1531480

وبگردی