آفتاب

کاهش فاصله سرانه فضای آموزشی چابهاربا میانگین کشوری نیازمند عزم عمومی

کاهش فاصله سرانه فضای آموزشی چابهاربا میانگین کشوری نیازمند عزم عمومی

چابهار- ایرنا- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان وبلوچستان گفت: شهرستان چابهار با بیش از 63 هزار دانش آموز از نظر سرانه فضای آموزشی با میانگین کشوری و استانی فاصله بسیارزیادی دارد و برای رسیدن به متوسط کشوری نیازمند حضور بیشتر خیران و اختصاص اعتبارات ویژه از سوی دولت است.

علیرضا راشکی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در چابهار اظهار داشت: هم اینک سرانه فضای آموزشی شهرستان چابهار حدود 2 ونیم مترمربع به ازای هر دانش آموز است و نسبت به سرانه فضای آموزشی کشور که حدود 5 مترو 43 سانتی مترمربع است فاصله زیادی دارد.
وی افزود: برای حذف مدارس غیراستاندارد، ساخت کلاس های درس جدید و رساندن سرانه فضاهای آموزشی چابهار به متوسط کشوری 2 همایش خیرین مدرسه ساز سواحل مکران در سال 1393 و امسال با حضورخیران استانی و کشوری برگزار شده است.
وی بیان کرد: در همایش امسال خیرین مدرسه ساز سواحل مکران که با حضور وزیر آموزش و پرورش و خیران کشوری در چابهار برگزار شد ساخت 110 مدرسه تعهد شده است که 60 مدرسه در مرحله ساخت قرار دارد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان وبلوچستان ادامه داد: تا دو هفته دیگر مدرسه نیمه تمام مرادآباد کمب آغاز و برای سال تحصیلی آینده تکمیل و بهره برداری خواهد شد.
وی گفت: توجه دولت به فضاهای آموزشی سیستان وبلوچستان در 16 سال گذشته بی سابقه بوده است بطوریکه امسال ردیف ویژه ای برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در نظر گرفته شده است و در 3 سال آینده 6 هزار میلیارد ریال هزینه خواهد شد.
وی گفت: با همت خیران بسیاری از مدارس استان استانداردسازی شده است و امسال نیز از سوی موسسه قلم چی 30 مدرسه نیمه تمام تکمیل و به بهره برداری خواهند رسید.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرستان چابهار دارای 2 منطقه آموزش و پرورش در چابهار و دشتیاری است و بزودی منطقه آموزش و پرورش در بخش پلان نیز راه اندازی می شود.
احمدعلی موهبتی افزود: تمامی مدارس شهر چابهار 2 شیفته هستند و سرانه فضای آموزشی در شهر چابهار در حد 50 سانتی مترمربع است.
وی افزود: توجه ویژه به ساخت مدارس جدید در چابهار به شدت احساس می شود و نیاز است خیران و دولت توجه بیشتری به این منطقه محروم داشته باشد.
وی بیان کرد: مدارس چابهار از نظر هوشمندسازی مشکلات زیادی دارند و حتی برخی مدارس میز و نیمکت نیز به حد کافی و مطلوب ندارند.
وی خواستار جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش چابهار شد و افزود: طبق اعلام مدیر آموزش و پرورش چابهار تنها در حوزه این شهر بیش از 400 معلم کمبود وجود دارد و معلمان به ناچار در 2 شیفت کار می کنند.
فرماندار چابهار با بیان اینکه جمعیت شهرستانِ راهبردی، تجاری و اقتصادی چابهار رو به رشد است و در سالجاری بیش از پنج هزار دانش آموز به جمعیت مدارس چابهار و دشتیاری اضافه شده است، خاطرنشان کرد: انتظار می رود براساس آمار دانش آموزی سرانه فضای آموزشی توسعه پیدا کند.
موهبتی از خیران بومی استان درخواست کرد در توسعه، ساخت و استاندارد سازی مدارس پیش قدم باشند و به تعهدات قبلی خود عمل کنند.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**6081 خبرنگار: رستم کریمی نژاد** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
کد N1531426

وبگردی