آفتاب

چالش اضافه وزن با زندگی چرب

چالش اضافه وزن با زندگی چرب

شهرکرد - ایرنا - گاه مردم، چاقی و اضافه وزن را در زندگی یک چالش می دانند و از خود می پرسند اگر چاقی خوشایند است، چرا در سریال و فیلم ها، افراد قهرمان داستان چاق نیستند؟.

چه کسانی باعث می شوند چاقی در دید عمومی منفی جلو داده شود؟ چرا روز به روز بر توسعه باشگاه های بدن سازی افزوده می شود؟ چرا تبلیغات گسترده فضای رسانه ای به کاهش وزن اختصاص دارد؟ انگار همه دست به دست هم داده اند تا جامعه با انبوهی از چربی ها در فضای کنونی مبارزه کنند.
گذاره های عمومی 'چقدر لاغر شده اید؟' در دیالوگ های مردم گاهی آنقدر پر کاربرد می شود که انگار مردم با چشمان شان در یک نگاه همدیگر را وزن می کنند.
براستی این ایده و اندیشه امتیاز لاغر بودن با این عمومیت از کجا نشات گرفته است؟ چرا این قدر قرص های چربی سوز یا رژیم های 'خود نسخه ای' این روزها در بین مردم باب شده است.
عده ای در جامعه هستند که بیشترین مصرف کالری یا پروتئین را در طول یک روز دارند اما انتظار دارند که در یک نسخه یا در یک چشم برهم زدن لاغر یا به قول خودشان مانکن و 'باربی' شوند.
آنها یک وعده صبحانه کله و پاچه می خوردند، به راحتی غذاهای فست فودی یا پر چربی مصرف می کنند، اما بدون این که ورزش کنند انتظار دارند به همین سرعت که دچار اضافه وزن هستند، لاغر شوند.
آنها به لباس فروشی که می روند بر سر انتخاب لباس متناسب خود دچار استرس هستند و گاهی آنقدر تلاش می کنند تا گمان کنند که لباس تن خور خود را پیدا کرده اند.
این ها گزاره هایی آزاردهنده ای است که ذهن بخشی از افراد جامعه چه زن و چه مردم را به خود مشغول می کند و آن ها را به چالش می کشد.
آنها برای خرید لباس دچار وسواس شده اند و این تصور را دارند که که از پوشیدن لباس های سایز باز یا
(FEET SIZE) یا لباس های (feet size) محرومند.
حالا که نه ورزش می کنند نه نسخه های متخصصان تغذیه را دنبال می کنند، می خواهند با واسطه مخدره ها لاغر شوند که این تصور اشتباهی است که گاه افراد به واسطه مصرف شیشه دارند و این مخدره ها زندگی آنان را تباه می کند.
کارشناس جامعه شناسی ورزشی می گوید: تعدادی از جوانان با دیدن کاراکتر یک فیلم یا سریال یا قرار گرفتن در جو دوستان خود می خواهند از فردا شروع به ورزش کنند تا به قول خودشان روی فرم بیایند، اما وقتی وارد باشگاه ها می شوند و هیچ اتفاقی در طول کوتاه مدت برای شان نمی افتد، دچار افسردگی و سرخوردگی می شوند.
معصومه طاهری در گفت وگو با ایرنا می افزاید: استخوان بندی و پیکره برخی از افراد به خودی خود درشت است و آنها فکر می کنند که چاق هستند به همین دلیل به هر دری برای لاغر شدن یا به قول خودشان حمله به چربی ها اقدام می کنند.
کارشناس تغذیه نیز می گوید: عده ای گلایه دارند که چاق هستند و چون که اعتماد به نفس خود را از دست داده اند در مراسم های عروسی و جشن به دلیل چاق بودن کمتر می روند.
نازیلا محمودی در گفت وگو با ایرنا اظهار می دارد: افراد دارای اضافه وزن، گاه خود درمانی می کنند و تغذیه شان را بر پایه کاهش شدید کالری ها و پروتئین ها با مصرف بیش از اندازه سالادها تنظیم می کنند که این به کبد یا معده آنان ضرر می زند.
به گفته وی اگر قرار است کسی اقدام به کاهش وزن کند بهتر است که زیر نظر متخصص باشد نه این که از روش های غیر علمی که در شبکه های ماهواره ای یا فضای مجازی تبلیغ آن می شود، استفاده کنند.
اما واقعیت این است که کم تحرگی و ورزش نکردن عاملی برای افزایش اضافه وزن است و زندگی ماشینی نیز بر این کم تحرکی افزوده است.
مسئول برنامه فعالیت بدنی اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید: 40 درصد جمعیت کشور دچار کم تحرکی است.
محمد مرادی در سفر به شهرکرد در گفت و گو با ایرنا افزود: به طور میانگین هر فرد باید پنج روز هفته هر روز 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته باشد که در کشور در حدود 40 درصد مردم فعالیتی کمتر از این حد استاندارد دارند.
وی، تغییر سبک زندگی را از مهمترین عوامل شیوع کم تحرکی کشور اعلام و تاکید کرد: شیوع کم تحرکی در زنان جامعه بسیار بیشتر از مردان است و همین امر در ابتلای زنان به پوکی استخوان و سرطان های مختلف اثر گذار است.
مرادی، فعالیت بدنی را آغازگر درمان و پیشگیری از بیماری های دیابت و فشار خون بالا دانست و گفت: ضروری است با توسعه ورزش های همگانی در افزایش تحرک بدنی مردم گام های موثری برداشت.
رئیس کمیته تغذیه ورزشی فدراسیون پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران نیز می گوید: برخی از باشگاههای ورزشی و حتی آرایشگاهها به مشتریان خود قرص ها یا داروهایی را برای لاغری تجویز می کنند که هیچ جنبه علمی ندارد و یک تخلف پزشکی محسوب می شود.
دکتر شهرام فرجزاده در گفت وگو با ایرنا افزود:برخی از آرایشگاه ها به گونه ای تبلیغ می کنندکه انگار افراد دیگر نیازی به ورزش ندارند و در این زمینه برای مخاطبان خود نسخه می پیچند.
وی تصریح کرد: برخی به صورت غیر حرفه ای برای لاغری یا چاقی مکمل متیل هگزان آمین
(methyhexaneamine) را به مخاطبان خود معرفی می کنند، درحالی که این مکمل یکی از ترکیبات آمفتامینی است که از سال 2010 میلادی وارد فهرست ممنوعه شده است.
عضو هیات انجمن بین المللی پیکرشناسی ورزشی (ISAK) گفت: مکمل ها با پایه جلبک های سبز احتمال آلودگی دارد و حتی ماهی ها نیز به دلیل تغذیه از جلبک ها خطر احتمال آلودگی به مواد انرژی زا را دارد.
عضو هیات رئیسه انجمن پیکر شناسی ورزشی جهان، تبلیغات ماهواره ای در خصوص مصرف قرص 'آرژنین' برای افزایش قد را رد کرد و گفت: این تبلیغات بی پایه و بدون پشتوانه علمی است، چرا که دور افزایش قد در یک سنین خاص و وابسته به سبک زندگی در آن دوره کودکی می باشد.
به گفته وی،مصرف کلپ (Kelp) در برخی مکمل های غذایی باعث پر کاری و کم کاری تیروئید در افراد می شود.
به گزارش ایرنا، اکنون وقت آن رسیده است که نگاه به پیکره افراد نه از روی تبلیغات رسانه ای بلکه به واسطه علم پزشکی و ورزشی دنبال شود و جامعه بی جهت محصور در لشکر چربی ها فرض نشود.
گزارش از محمود رئیسی**انتشاردهنده: جهانبخش صفری دهکردی
2097/6021
کد N1531346

وبگردی