آفتاب

تحقق آرزوی دیرینه؛برگزاری مسابقات اسبدوانی در گلستان با مدیریت استان

تحقق آرزوی دیرینه؛برگزاری مسابقات اسبدوانی در گلستان با مدیریت استان

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر کل ورزش و جوانان گلستان از تحقق آرزو و خواست دیرینه مالکان و مربیان اسب و چابکسواران و دوستداران مسابقات اسبدوانی خبر داد و گفت: مسابقات اسبدوانی کورس در گلستان پس از سال ها انتظار، با مدیریت استان و مشارکت مالکان و مربیان اسب و سوارکاران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهمن طیبی روز سه شنبه در نشست هماهنگی برگزاری مسابقات کورس سوارکاری در استان گلستان که با حضور مالکان و مربیان اسب و چابکسواران و فرمانداران گنبدکاووس و آق قلا در گنبدکاووس افزود: حدود 17 سال است که مجموعه های سوارکاری استان و برگزاری مسابقات اسبدوانی از دور مدیریت می شود و مالکان و مربیان اسب و چابکسواران هیچ نقشی در اداره امور ندارند.
وی با تشریح پیگیری های فراوان انجام شده در این خصوص که در راستای مطالبات مالکان و مربیان اسب ها و چابکسواران از مسئولان استانی بود، گفت: مجموعه مسئولان استان اعم از استاندار، نماینده ولی فقیه در استان،نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران شهرستان های گنبدکاووس، آق قلا و بندر ترکمن که مساببقات کورس در آنها برگزار می شود، با وحدت و همدلی این موضوع را پیش برده و هم اینک موافقت با برگزاری مسابقات اسبدوانی با مدیریت استانی و شهرستان های دخیل در آن اخذ شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای نهایی شدن این اقدام، مجموعه های سوارکاری موجود در استان باید از سوی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی به استان تحویل داده شود و در آینده نزدیک با حضور نمایندگان این شرکت در استان، این اقدام انجام خواهد شد.
مدیرکل ورزش و جوانان گلستان خطاب به دست اندرکاران ورزش سوارکاری استان گفت: اگر خواست و مطالبه شما نبود، این اتفاق نمی افتاد و پیگیری های انجام شده در راستای تحقق خواسته جامعه سوارکاری استان انجام شده و به محض انجام نقل و انتقال مجموعه های سوارکاری، مسابقات کورس برگزار خواهد شد.
در این نشست معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس هم با تشریح سابقه طولانی ورزش سوارکاری در استان گلستان و تعلق خاطر داشتن مردم این استان به اسب و اسبدوانی گفت: انتقال مدیریت برگزاری مسابقات اسبدوانی به استان و شهرستان هایی که این مسابقات در آنها برگزار می شود، در سایه پیگیری های مجدانه همه مسئولان استان محقق شده و با این تحول، مسابقات اسبدوانی با اقتدار کامل و بسیار بهتر از گذشته برگزار خواهد شد.
عبدالقدیر کریمی با اشاره به ضرورت تشکیل هیات امنایی در شهرستان های گنبدکاووس، آق قلا و بندر ترکمن برای کمک به هیات سوارکاری و ادارات ورزش و جوانان شهرستان ها برای برگزاری مطلوب مسابقات اسبدوانی، گفت: تشکیل این هیات امنا در گنبدکاووس تقریبا نهایی شده است.
وی با بیان اینکه برای واگذاری کامل مجموعه های سوارکاری به استان و برگزاری مسابقات اسبدوانی با مدیریت استان، فاصله زیادی باقی نمانده است، از دست اندرکاران ورزش سوارکاری خواست با همدلی و صبوری،یاریگر مسئولان امر برای تداوم روند خوب آغاز شده باشند و اطمینان داد که اولین مسابقات اسبدوانی استان با قدرت، اقتدار و زیبایی هرچه تمامتر برگزار خواهد شد.
فرماندار ویژه گنبدکاووس با تشریح کاستی های مجموعه سوارکاری شهرستان گنبدکاووس و ضرورت بهسازی و ساماندهی این مجموعه، گفت: تشکیل یک گروه کاری برای عمران و آبادانی این مجموعه و نیز رسیدگی به مسائل شخصی مربیان و چابکسواران از جمله بیمه آنها از جمله مسائلی است که باید انجام شود.
در این نشست فرماندار شهرستان آق قلا به ضرورت تغییر نگاه به اسب و اسبداری در منطقه از سنتی به صنعتی اشاره کرد و گفت: باید به اسب و اسبداری در منطقه به عنوان یک صنعت نگریسته شود و با نگاه علمی به مسئله، زمینه رشد و ارتقای آن را فراهم بکنیم.
الیاس هیوه چی نیز خطاب به دست اندرکاران اسب و اسبداری استان گفت: مسئولان استان و شهرستان های گنبد، آق قلا و بندرترکمن یکدل و یکصدا، برای تحقق مطالبات شما تلاش کردند و مسیری که طی شده برای تحقق این مطالبات بوده است که در آینده نیز ادامه خواهد یافت.
وی با بیان اینکه در سایه این همدلی و وحدت، مدیریت استانی برگزاری مسابقات اسبدوانی محقق شده است، ابراز امیدواری کرد که با تداوم پشتیبانی از این ورزش، مالکان و مربیان اسب ها و چابکسواران به عنوان صاحبان اصلی این ورزش به خواسته های خود برسند.
به گزارش ایرنا، واگذاری امور برگزاری مسابقات از خواسته های اصلی متولیان ورزش سوارکاری و دست اندرکاران آن در استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس است و امام جمعه گنبدکاوس نیز در دیدار دو روز گذشته جمعی از دست اندرکاران این ورزش با
وی، تصریح کرد: چند دهه است که افرادی خارج از استان اداره امور مجموعه سوارکاری و برگزاری مسابقات آن را برعهده دارند و وقت آن رسیده که این مجموعه و برگزاری مسابقات آن به خود مردم گنبدکاووس و هیات سوارکاری این شهرستان واگذار شود.
حجت الاسلام محمود ترابی اظهار داشت: امروز مجموعه فعالان حوزه سوارکاری گنبدکاووس از واگذار نشدن برگزاری مسابقات به خود گله دارند و گله آنان نیز به حق است و مسئولان امر بایستی به این خواسته عمومی مردم احترام بگذارند.
وی تاکید کرده بود: مردم و فعالان حوزه سوارکاری گنبدکاووس جملگی متفق القول می گویند، درصورتی که برگزاری مسابقات کورس به این شهرستان واگذار نشود، نه تنها در هیچ مسابقه ای شرکت نمی کنند بلکه اجازه برگزاری مسابقات به افراد خارج از استان را نیز نخواهد داد.
وی از مسئولان فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی و دیگر متولیان امر درخواست کرد به مطالبه عمومی مردم گنبدکاووس احترام بگذارند تا لذت برگزاری مسابقات مفرح اسبدوانی که طرفداران زیادی دراین منطقه دارد در کام مردم این دیار ولایتمدار، تلخ نشود.
در این دیدار برخی فعالان حوزه سوارکاری گنبدکاووس بابیان مطالبات خود، برلزوم توجه جدی و عمل مسئولان به تحقق مطالبات که مهمترین آن واگذاری امور برگزاری مسابقات کورس به هیات سوارکاری این شهرستان است، تاکید کردند.
شهرستان گنبدکاووس با 360 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و موضوع اسب و سوارکاری دربین مردم این دیار بویژه ترکمن ها از جایگاه ویژه برخوردار است.
شوق و علاقه وافر مردم این خطه به اسب و سوارکاری که نزد همگان آشکار است، موجب شد تا درسال 1350 ساخت مجموعه بزرگ سوارکاری گنبدکاووس در زمینی به مساحت 400 هکتار آغاز و پس از سه سال به بهره برداری رسید.
ازمجموع 400 هکتار زمینی که برای این منظور تخصیص یافته بود اکنون 150 هکتار در اختیار مجموعه سوارکاری است که از این مقدار 40 هکتار به محوطه مسابقات سوارکاری و جایگاه تماشاگران، اصطبل، توقفگاه و دیگر اماکن مورد نیاز و محوطه اختصاص یافته و 110 هکتار هم به زیرکشت محصولات کشاورزی می رود.
1860
انتشار دهنده : تاج محمد شیری
کد N1531293

وبگردی