آفتاب

بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد گره کوری که دست تدبیر می خواهد

بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد گره کوری که دست تدبیر می خواهد

یاسوج- ایرنا- کهگیلویه وبویراحمد بر اساس اعلام مرکز آمار ایران با 16.4 درصد بعد از استان های کرمانشاه و چهارمحال وبختیاری سومین استان به لحاظ نرخ بیکاری در بهار سال95 است که کاهش و یا کنترل محسوس این روند نجومی و باز کردن این گره کور در وهله نخست دستانی با کفایت و درایت می خواهد.

به گزارش ایرنا، روند نجومی و افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد در سالیان متمادی با رشد قارچ گونه و قابل مشهودی مواجه بوده و زنگ خطر را آن هم به شکل جدی و محسوس برای مسئولان و متولیان امر به صدا درآورده است.
آنگونه که آمارها نشان می دهد کهگیلویه و بویراحمد در یک دهه اخیر همواره بین استان های یکم تا پنجم به لحاظ نرخ بیکاری دست و پا می زند و اوج این فرایند ناخوشایند نیز در سال گذشته، با میانگین نرخ 17.8 درصد بود.
نرخ بیکاری کهگیلویه و بویر احمد در این سالها بین 14 تا بالای 17 درصد در نوسان بوده است.
این استان حتی ظرف سه سال گذشته با وجود گشایش ها، تدابیر و نظم بخشی که در اوضاع بی سامان گذشته اقتصادی روی داد نتوانست خود را با این شرایط تطبیق دهد و در این مدت برای تصاحب صدرنشینی و گرفتن جایگاه نخست «بیکاری» مصاف نفس گیری را با استان کرمانشاه داشته است.
بیکاری اما فصل مشترک، درد عمیق و دغدغه جدی مسئولان و خانواده ها در جای جای این استان و در عین حال خواسته اساسی و نقطه اشتراک در مطالبات مردم این دیار است.
در سفر اخیر هیات دولت و کاروان تدبیر وامید در 24 مرداد سال جاری به کهگیلویه وبویراحمد نیز یکی از جدی ترین و اساسی ترین مطالبات به حق و مشترک مردم، مسئولان و حتی گروه های فعال سیاسی و به ویژه جوانان این خطه نیز اشتغال و کاهش نرخ بیکاری بود.
برخی جوانان و تحصیل کردگان این دیار در مقابل رئیس جمهوری شان پلاکاردهایی را با مضمون «بیکاری مشکل اصلی استان است» را البته با نهایت ادب در دیدگان دولتمردان یازدهم به نمایش گذاشتند و برخی کارگران نیز بیکار شدن در کارخانه ها را یادآوری کردند.
وضعیت بیکاری در برخی مناطق این استان به حدی بحرانی است که نماینده چهار شهرستان کهگیلویه، بهمئی ،چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با توجه به آمار خیره کننده جوانان تحصیل کرده در حوزه انتخابیه اش از این معضل جدی با عنوان (سونامی) یاد می کند.
به گفته عدل هاشمی پور مهم ترین درخواست مردم این استان به ویژه جوانان از مسئولان رفع بیکاری و ایجاد اشتغال است به گونه ای که بیش از 90 درصد در خواست ها و مراجعات مردمی به نمایندگان افراد جویای کار و عمده فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.
و البته صدها مشکل، معضل و ناهنجاری های اجتماعی دامن گیر دیگر که حاصل و ناشی از این پدیده ناموزون و چالش آفرین است.
چه خانواده هایی که از این رهگذر نامیمون از هم پاشیده نشده اند، جوانانی را در عین خوش نامی به بدنام ترین، مهلک ترین و غم انگیزترین مرگ ها رهسپار کرده، بسیاری را به دام و کام تلخ اعتیاد کشانده، چه فسادها و ناملایماتی که ناشی از این معضل عینی اجتماع در جامعه رخ ننموده و یا چه عقده های چرکینی که در اثر آرزوهای برجای مانده از جوانان بیکار این دیار سر به ناکجا آباد در نیاورده تا که در عین ناباوری آنان را حتی مجبور به ارتکاب جنایات کنند.
البته سئوال اساسی که همواره به ذهن متبادر می شود این است که چگونه استانی با وجود ظرفیت های غنی و بالقوه در حوزه های مختلف و با داشتن حدود تنها یک درصد جمعیت و مساحت جغرافیایی کشور به چنین وضعیتی بغرنج و در تنگنای وضعیت اشتغالزایی قرار گرفته است.
آیا تاکنون نسخه های ملی، تحلیل ها، کنکش ها و واکنش های یکسان و ناهمسان برای درمان این معضل خانمانسوز و هولناک کارساز بوده است.
آیا کاهش و رفع چالش موجود بیکاری در شرایط کنونی تنها اهتمام دولت ها و برنامه ریزی های نظام حاکمیتی را می طلبد.
آیا توصیه ها، قوانین و دستورالعمل هایی که از سطوح بالا به پایین تحمیل شده تاکنون درترمیم و بهبود وضعیت موجود بیکاری در این استان کارساز بوده است.
و صدها سئوال بی پاسخ دیگر که همه بیانگر آنست که حل بحران کنونی بیکاری نیازمند یک تغییر الگو و رویکردی اساسی از آنچه که تاکنون بوده و آسیب شناسی جدی و همه جانبه لازم دارد.
آنگونه که کارشناسان، دست اندرکاران و تحلیل گران به آن اذعان دارند حل این مسئله بحران زا بیش از آنکه نیازمند دستورالعمل ها و نسخه های واحد در سطح ملی باشد ابتکار، نگاه و رویکردی بومی و منطقه ای را می طلبد.
آنان معتقدند که چنین رتبه و جایگاهی از حیث بیکاری شایسته و زیبنده استانی با این همه ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی، طبیعی، کشاورزی و منابع فراوان خدادادی نیست.
**مهمترین دغدغه دولت رفع بیکاری در کهگیلویه و بویر احمد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در همین زمینه معضل بیکاری در استان را مهمترین دغدغه و اولویت کاری مجموعه مدیریتی استان، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی دانست.
سید موسی خادمی اظهار داشت: موضوع بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد همچون سایر معضلات و پدیده های اجتماعی چندعاملی است و نمی توان تنها یک عامل را دلیل اصلی در بروز این مشکل قلمداد کرد.
وی عدم استفاده از ظرفیت های بالقوه در استان در سالیان متمادی، فقر و محرومیت تاریخی و حاکم در استان، ضعف سرمایه گذاری های غیردولتی، کمبود زیرساخت ها به ویژه درحوزه صنعت، کشاورزی، گردشگری و نیز وابستگی شدید اقتصاد این استان به منابع دولتی و بانکی را عمده دلایل در ساختار معیوب اقتصادی و مسئله اشتغال در استان می داند.
خادمی همچنین یکی از پیش نیازهای اساسی برای توسعه و رشد اقتصادی و کاهش میزان بیکاری را گذر از مدرک گرایی، توجه به اهمیت مهارت آموزی و کسب دانش های فنی و حرفه ای دانست.
وی ضعف مشهود و گرایش محدود جوانان جویای کار و دانش آموختگان دانشگاهی به سمت دانش های فنی و حرفه ای را یادآور شد و گفت: نبود انگیزه در بین جوانان برای یادگیری و انجام کارهای فنی زمینه بروز بسیاری از چالش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه از جمله افزایش میزان بیکاری شده است.
استاندار کهگیلویه و بویر احمد تصریح کرد: کسب دانش های صرف تئوری و نظری در دانشگاه ها، مراکز علمی و آموزشی بدون یافتن مهارت ها و دانش های فنی و کاربردی از بزرگترین چالش های فرارو در ساختار نظام آموزشی است که سایر حوزه ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.
خادمی گفت: این استان را می توان تلفیق و ترکیبی از انواع مزیت ها، ظرفیت ها و استعدادهای بی شمار نیز دانست که با وجود دارا بودن توانمندیها و ظرفیت های بالقوه اما همچنان در محرومیت نسبی و توسعه نیافتگی بسر می برد.
**داشتن منابع سرشار آبی در استان
وجود حدود 8.5 میلیارد مترمکعب روان آب معادل 10 درصد آب کشور یکی از ظرفیت های مهم کهگیلویه و بویر احمد است که از آن در راستای توسعه و اشتغال بهره گیری نشده است.
حدود 6.5 میلیارد مترمکعب از این میزان آب در خود استان تولید می شود.
میانگین بارندگی در این استان با بیش از سه برابر کشور حدود 678میلیمتر است.
قرارگرفتن در کریدور شمال به جنوب و همجواری با استان های اصفهان، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و برخی از مناطق جنوبی از دیگر مزیت ها و ظرفیت های مهم این استان ذکر کرد.
**داشتن منابع عظیم نفت و گاز در کهگیلویه و بویر احمد
استاندار کهگیلویه و بویر احمد بیان کرد: حدود 25 درصد نفت و گاز کشور در این استان تولید می شود اما این ظرفیت نیز کمکی به رونق اقتصادی و کاهش میزان نرخ بیکاری در این نقطه از ایران اسلامی نکرده است.
خادمی سهم استان کهگیلویه وبویراحمد از منابع بانکی کشور را نیز 29 صدم درصد و نسبت مصارف به منابع در بانک های این استان نیز 133 درصد دانست.
وی معتقد است که این مهم نیز از جمله دلایل اصلی و موانع جدی فرآروی سرمایه گذاری در استان و افزایش نرخ بیکاری شده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد میزان نرخ اشتغال در بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی این استان را نیز به ترتیب 31، 50 و 18 درصد ذکر کرد.
** ظرفیت های مغفول مانده
یک استاد دانشگاه یاسوج نیز معتقد است استان کهگیلویه وبویراحمد گنجینه ای از داشته های خدادادی و در عین حال مغفول مانده از منابع آب، جنگل، باغ ، گیاه ، کشاورزی و ظرفیت های منحصربفرد گردشگری و منابع نفت و گاز است.
دکتر عزیز الله جعفری یکی از ظرفیت ها و مزیت های نسبی استان را وجود بیش از 2 هزار و400گونه گیاه دارویی و خوراکی در مناطق مختلف می داند.
به گفته این استاد دانشگاه از این تعداد 45گونه بومی و منحصر در منطقه حفاظت شده در شهرستان دنا وجود دارد و براین اساس این منطقه به تنهایی به اندازه 46 کشور دنیا گونه گیاهی آندومیک دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج اگرچه معتقد است بیش از 40 درصد از گونه های گیاهی موجود کشور در کهگیلویه وبویراحمد یافت می شود، سوء مدیریت و ضعف منابع را از دلایل اصلی در شکوفایی این ظرفیت ها ذکر کرد.
جعفری افزود: 28 درصد از مجموع هفت هزار و 500 انواع گونه گیاهان کشور در این استان رویش دارد.
وی با بیان اینکه از مجموع 2 هزار و 400 گونه گیاهی در این استان 425 گونه آن دارویی است، اظهار داشت: از هر پنج گونه گیاه کهگیلویه و بویراحمد یک گونه آن کاربرد دارویی دارد.
وی ادامه داد: این در حالی است که در کشور 725 گونه و در قاره اروپا 800 گونه دارویی وجود دارد و تنها در منطقه حفاظت شده دنا حدود یکهزار و 250 گونه گیاهی شناسایی شده است که این میزان حدود 16درصد کل گیاهان دارویی کشور است.
بر اساس بررسی های انجام شده در صنایع دارویی کشور از 223 داروی فرموله شده 95دارو در این صنایع به کار می رود که 18 گونه از این تعداد غیر بومی است.
در حدود هر 660 کیلومتر مربع در دنیا یک گونه گیاهی، در هر 222 کیلومترمربع در کشور یک گونه، در هر هشت کیلومتر مربع کهگیلویه و بویراحمد یک مورد و در هر یک کیلومتر مربع در منطقه حفاظت شده دنا نیز یک گونه گیاهی وجود دارد.
از مجموع گیاهان دارویی شناسایی شده در کهگیلویه و بویر احمد 111 گونه آنها خوراکی،200 گونه دارویی، 87 گونه رنگی، 50 گونه درخت و درختچه و میوه وحشی، 12 گونه روغنی، 40 گونه صمغ دار، 87 گونه اسانس دار و 25 گونه ادویه ای هستند.
جعفری با تاکید بر ضرورت فرآوری و جلوگیری از خام فروشی در زمینه گیاهان دارویی به عنوان یکی از محورهای مهم اشتغالزایی در استان، گفت: ترکیب و غنای مواد موثر گیاهان دارویی این استان نیز نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است.
وی البته کمبود اعتبارات تحقیقاتی و پژوهشی، ضعف ارتباط بین صنعت و دانشگاه و مراکز علمی با دستگاه های متولی در حوزه منابع طبیعی و زیست محیطی را از مهمترین مشکلات و چالش های فرآروی این صنعت در استان ذکر کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج تخصیص نیافتن بخش عمده ای از سهم اعتبارات و بودجه های ملی در نتیجه نبود پارک علم و فناوری و سایر مراکز تحقیقاتی را نیز از دیگر مشکلات و معضلات فرآروی این صنعت در استان ذکر کرد.
به گفته وی این استان شاید تنها نقطه ای در جهان باشد که در کنار طلای سیاه دارای طلای سبز نیز است.
جنگلهای این استان هشت درصد جنگلهای کشور و 20درصد از جنگلهای حوزه زاگرس را در خود جای داده و بر این اساس سرانه جنگل در دنیا هشت دهم، در ایران 2 دهم و در این استان 1.7 دهم هکتار است که سرانه جنگل در کهگیلویه و بویراحمد 8.5 برابر کشور و حدود 2 برابر دنیا است.
**دود و آلودگی سهم استان و گچساران از تولید 20درصد نفت کشور
شهرستان گچساران نیز با وجود تولید بیش از 20 درصد نفت و گاز اما با بیشترین میزان نرخ بیکاری به ویژه در سال های اخیر مواجه است و مسئولان و مردم این دیار سهم شان از این منابع را تنها دود و آلودگی می دانند.
گچساران با 22.3 درصد بیشترین میزان نرخ بیکاری در بین سایر شهرستان های استان را دارد.
معضل بیکاری در گچساران به یکی از دغدغه های جدی مسئولان و متولیان امر در این شهرستان به ویژه در 2 سال گذشته تبدیل شده است.
امام جمعه دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران بارها نیز در خطبه های نماز جمعه به این معضل جدی اشاره کرده است.
حجت الاسلام امین الله حجازی در خطبه نماز جمعه هفته قبل در این شهر گفت: این شهر از نظر منابع زیر زمینی ثروتمندترین شهر ایران اما در روی زمین همین شهر بیکارترین شهر کشور تلقی می شود که بیشترین تعداد بیکاران را به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: نباید در شهری که این همه ذخایر غنی و زیرزمینی دارد وضعیت بیکاری این چنین حاکم باشد که البته ضرورت عدالت اجتماعی در زمینه به کارگیری افراد نیز باید لحاظ شود.
کارشناسان و مسئولان نیز وجود برخی صنایع وابسته از جمله شتاب بخشی در روند اجرای کارخانه پتروشیمی گچساران که هم اینک بالای 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیمه کاره رها شده را عاملی برای کاهش نرخ بیکاری در این شهرستان می دانند.
** سهم ناچیز گردشگری در اقتصاد و اشتغالزایی
اگرچه مسئولان و متولیان امر در سطح ملی و استانی بارها سرمایه گذاری بر روی صنعت گردشگری را به عنوان محور اصلی توسعه این استان برشمرده اند و روی آن تاکید دارند اما به دلیل ضعف زیرساخت ها و تا حدودی سوء مدیریت ها در این بخش نیز کارایی و اثرگذاری چندانی در رفع مشکلات بویژه معضل بیکاری استان نداشته است.
وجود بیش از 2 هزار و 600میراث فرهنگی، 720 اثر تاریخی، 299 بقعه متبرکه در کنار طبیعت زیبای استان با وجود 10درصد آب کشور و جنگل فراوان از جمله ظرفیت های مهم گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد است.
** طرح های احیایی جنگل محور توسعه در روستاها
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به ضرورت استفاده منطقی و قانونمند مردم از طبیعت و کشت انواع گیاهان دارویی و خوراکی برای کمک به اقتصاد، معیشت و اشتغال پایدار در سطح روستاها و جوامع محلی وبهره وری از طبیعت را همراه با فعالیت های احیایی یکی از راهبردهای مهم در راستای ایجاد اشتغال و کاهش معضل بیکاری دانست.
عزت الله بهشتی فر اظهار داشت: بیش از 800 نفر از مردم در روستاها و جوامع محلی و در قالب 22 تشکل مردم نهاد در همین راستا با اداره کل منابع طبیعی همکاری دارند.
وی اجرای طرح های احیاء و اصلاح در عرصه های طبیعی و جنگلی را به عنوان یکی از برنامه های اصولی و اقتصادی برای حفظ جنگل ها و منابع طبیعی و جلب مشارکت و همراهی مردم در این زمینه دانست.
بهشتی فر یادآور شد: سال گذشته افزون بر هشت هزار و 500 هکتار انواع گیاهان دارویی به ویژه آنغوزه در سطح استان نیز کشت شد.
وی اظهار کرد: با برداشت حدود 150 هکتار گیاه آنغوزه در منطقه تنگ سرخ یاسوج بیش از هفت میلیارد ریال برای بهره برداران و کشاورزان این منطقه و به میزان هر هکتار نیز 2 میلیون و 600 هزار ریال برای دولت سود اقتصادی به دنبال داشت.
وی گفت: کاشت بیش از هفت هزار هکتار بادام تلخ به ویژه در مناطق گرمسیری استان با همکاری مردم و واگذاری زمینها به بهره برداران و کشاورزان در سال گذشته از مهمترین طرح های احیایی در راستای ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد روستاییان و جوامع محلی این استان بود.
**بالا بودن تب مدرک گرایی و گرایش به مشاغل دولتی
مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای کهگیلویه و بویراحمد اما در این راستا نیز معتقد است که تب و اشتیاق مدرک گرایی در این استان به مراتب بیش از مهارت آموزی بوده و این مهم یکی از مشکلات و آفت های جدی در موضوع اشتغال و افزایش بیکاری در استان است.
فرج الله راد اظهار داشت: موازی کاری و دخالت برخی مراکز علمی، آموزشی و حتی دستگاه های اجرایی در امر آموزش و مهارت آموزی نیز بر وجود این مشکل افزوده است.
وی، البته گرایش روز افزون جوانان و تحصیل کردگان به سمت مشاغل دولتی و پشت میز نشینی را نیز از دیگر دلایل عمده بیکاری در استان دانست.
** ضعف سرمایه گذاری عامل افزایش نرخ بیکاری در استان
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی کهگیلویه وبویراحمد نیز ضعف سرمایه گذاری در بخش های مختلف و نبود زیرساخت ها دربخش های گوناگون را عامل اساسی در افزایش میزان نرخ بیکاری در این استان دانست.
ابراهیم کشاورز گفت: برخی بروکراسی ها و سخت گیری های بی مورد از سوی دستگاه های مختلف و بانک ها و نیز ضعف زیرساخت ها حتی در حوزه رفاهی و شهر نشینی از عوامل مهم در کاهش میزان سرمایه گذاری این استان و در نتیجه رکود اقتصادی است.
وی نبود صنایع بزرگ و کارخانه های تولیدی اشتغالزا و ضعف محسوس تخصص در بازار و نیروی کار را از دیگر عوامل افزایش نرخ بیکاری در استان دانست.
وی با بیان اینکه برخی رویکردها نسبت به حوزه کسب و کار و اشتغال در کشور نیازمند تغییر و آسیب شناسی جدی است، افزود: تا زمانی که شاخص اساسی ارتقای نیروی کار در ایران مدرک گرایی به جای تخصص باشد نباید انتظار افزایش میزان بهره وری و رشد اقتصادی به معنای واقعی را داشت.
** 29.1 درصد نرخ بیکاری در بین دانش آموختگان کهگیلویه وبویراحمد
مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه وبویراحمد نرخ بیکاری در بین دانش آموختگان این استان را حدود 29.1 درصد اعلام کرد.
آیت ارمغانی در این زمینه اظهار داشت: بر اساس آخرین برآورد آماری، تعداد دانش آموختگان دانشگاهی بیکار در این استان 15 هزار و 654 نفر است.
وی بیان کرد: تعداد فارغ التحصیلان شاغل در این استان 37 هزار و 331 نفر و تعداد جوانان بیکار سنین 15 تا24 سال نیز 6 هزار و 306 نفر است.
وی میزان نرخ بیکاری فصلی در استان را نیز هم اکنون 17.7 درصد اعلام کرد و افزود: شهرستان گچساران با 22.3 درصد بیشترین و شهرستان دنا نیز با 11.9 درصد کمترین نرخ بیکاری در استان را دارند.
ارمغانی نرخ بیکاری در شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه، بهمئی، لنده، چرام و باشت را نیز به ترتیب 17.8، 16.5، 20.6، 17.6، 15.1 و 15.7 درصد ذکر کرد.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل کهگیلویه و بویراحمد در سال 94 در دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی بیش از 52 هزارو 200نفر بود.
ارمغانی اظهار کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد تغییر ساختار جویندگان کار و جابه جایی این ساختار از افراد دیپلم و زیر دیپلم به دانش آموختگان دانشگاهی با انتظاراتی به مراتب بیشتر و نبود تناسب بین رشته های دانشگاهی و نیازهای بازار کار استان است.
وی عنوان کرد: طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی راهکاری مناسب در این راستا بوده و الگوی توانمندسازی، اشتغال پذیری و کارآفرینی دانشجویان نیز از مهمترین راهکارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است.
ارمغانی ابراز داشت: این الگو مجموعه ای از اقدام های منسجم و نظام مند است که به آشنایی گسترده و علمی دانشجویان با بازار کار و ایجاد تعامل سازنده بین دانشگاه و بازار کار منجر می شود.
مدیر کار آفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد و مدرس مدیریت تولید و کارآفرینی دانشگاه های یاسوج افزود: فرصت های شغلی در این استان محدود و استان نیز فاقد صنایع مادر است و تنها راه ایجاد فرصت های شغلی توسعه سرمایه گذاری با بهره گیری از توان بخش خصوصی خواهد بود.
ارمغانی گفت: بخش خصوصی چالش های مربوط به خود را دارد و علاوه بر ضعف مالی سرمایه گذاران بومی و بالا بودن هزینه های تولید در مقایسه با سایر استان های کشور به دلیل کمبود زیرساخت های تولید از قبیل حمل و نقل و انرژی نارسایی های فضای کسب و کار نیز بخش عمده ای از مشکلات بخش خصوصی و از دلایل کمبود فرصت های شغلی در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: دریافت تسهیلات بانکی از دغدغه های اصلی فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد است و بیش از 70 درصد واحدهای اقتصادی این استان به دلیل داشتن مشکل سرمایه در گردش غیرفعال و یا در سطحی پایین تر از ظرفیت فعالیت می کنند.
ارمغانی اظهار کرد: فضای کسب و کار از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد بنگاه های اقتصادی است که خارج از کنترل مدیران بنگاه هاست.
وی عنوان کرد: در زمینه راه اندازی کسب و کار وجود قوانین پیچیده، موازی، متناقض و غیرشفاف و بروکراسی طولانی موجب شده تا علاقه مندان بنگاه های اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد با مشکل مواجه شده و به سمت اقتصاد غیررسمی هدایت شوند.
وی وضعیت بنگاه های تولیدی در بخش های مختلف اعم از کشاورزی، صننعت خدمات را در استان نامطلوب توصیف کرد و یاداور شد: از مجموع یکهزار و 621 کارگاه تولیدی در استان 644 مورد آن با میانگین سه هزار و 201 نفر اشتغالزایی به طور کامل راکد هستند.
وی تصریح کرد: 198 مورد با 2 هزار و 154 نفر اشتغالزایی نیز نیمه فعال و 354 مورد هم اکنون با ظرفیت کامل مشغول فعالیت است.
ارمغانی تصریح کرد: 623 کارگاه تولیدی با میزان 4 هزار و 950 نفر هم اکنون زیر ظرفیت خود کار می کنند.
وی با بیان اینکه 52 طرح و کارگاه تولیدی در بخش های مختلف با پیشرفت بالای 80 درصد در سطح استان در حال اجرا هستند، گفت: میزان اشتغالزایی این تعداد طرح نیز یک هزار و 384 نفر براورد شده است.
وی ابراز داشت: 95 طرح نیز با اشتغالزایی یکهزار و 412 نفر نیز با میانگین پیشرفیت فیزیکی بالای 50 درصد نیز در حال اجراست.
ارمغانی تصریح کرد: در صورت فعال شدن واحدهای راکد و بهره داری از طرح های تولیدی در حال اجرا در استان حدود 10 هزار و 947 نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.
وی یاداور شد: در صورت تحقق این مهم نرخ بیکاری در استان از 17.7 درصد به کمتر از 11.8 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.
بر اساس امار اعلام شده ثبت احوال جمعیت استان کهگیلویه وبویراحمد هم اکنون بیش از 703 هزار نفر است .
کهگیلویه وبویراحمد با یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یکهزارو 676 روستای دارای سکنه است.
** مهاجرت افزون بر 65 هزار نفر ازکهگیلویه و بویراحمد برای یافتن کار
معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: 65 هزار و 641 نفر بین سال های 90 تا 94 از این استان به استان های دیگر مهاجرت کرده اند که براساس بررسی های صورت گرفته بیشتر آنها با هدف یافتن کار رفته اند.
ارمغانی اظهار کرد: استان های فارس، خوزستان، اصفهان و بوشهر به ترتیب بیشترین مقصد جمعیت مهاجر کهگیلویه و بویراحمد است.
وی عنوان کرد: 26 هزار و 294 نفر از این تعداد از شهرستان بویراحمد، 11 هزار و 927 نفر از گچساران و 15 هزار و 117 نفر از این تعداد از کهگیلویه و سایر مهاجران از شهرستان های باشت، چرام، لنده، بهمئی و دنا بوده اند.
ارمغانی بیان کرد: 65 هزار و 175 نفر نیز بین سال های 90 تا 94 به کهگیلویه و بویراحمد مهاجرت کرده اند که پنج هزار و 442 نفر از این تعداد از استان فارس به این استان مهاجرت کرده اند.
وی گفت: 29 هزار و 187 نفر از این تعداد به شهرستان بویراحمد به مرکزیت یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد سفرکرده اند.
ارمغانی اظهار داشت: شهرستان های کهگیلویه با 13 هزار و 928 نفر، گچساران با 11 هزار و 632 نفر و دنا با سه هزار و 174 نفر بعد از بویراحمد بیشترین پذیرش جمعیت مهاجر را داشته اند.
وی با بیان اینکه شهرستان بویراحمد بیشترین خروجی و ورودی جمعیت مهاجر را داشته است، گفت: در چهار سال منتهی به 94 از شهرستان بویراحمد 26 هزار و 294 نفر مهاجرت کرده اند و 29 هزار و 187 نفر مهاجر وارد این شهرستان شده اند که میزان مهاجرت به این شهرستان در این مدت 2 هزار و 893 نفر بیشتر از خروجی آن بوده است.
ارمغانی تصریح کرد: 48 هزار و 444 نفر مهاجرت داخل استانی در چهار سال منتهی به 94 انجام گرفته است که 20 هزار و 957 نفر ازاین تعداد به شهرستان بویراحمد مهاجرت کرده اند.
وی گفت: کهگیلویه با 12 هزار و 569 نفر، گچساران با 6 هزار 186 نفر دنا با 2 هزار و 212 نفر بعد از بویراحمد بیشترین پذیرش جمعیت مهاجر داخل استانی را داشته اند.
ارمغانی افزود: میزان مهاجرت از کهگیلویه و بویراحمد به دیگر استان ها 466 نفر بیشتر از جمعیت مهاجر ورودی آن است که بیشتر مهاجرت ها از این استان با هدف یافتن کار در دیگر استان ها صورت می گیرد.
** بیکاری در کهگیلویه وبویراحمد ریشه ای تاریخی دارد
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه وبودجه کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: معضل بیکاری در استان ریشه تاریخی دارد و نمی توان در یک بازه زمانی کوتاه آن را کاهش چند رقمی داد.
علی شهابی با بیان اینکه بر اساس تعریف شغل در کشور و اینکه هر فردی از جمعیت فعال این استان در طول هفته یک ساعت کار کند شاغل محسوب می شود، گفت: نرخ بیکاری را به طور معمول برای جمعیت 10 سال به بالا محاسبه می کنند.
وی تصریح کرد: میزان نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد طی یک دهه اخیر بین 14 تا بالای 17 درصد در نوسان بود.
شهابی ضعف محسوس زیرساخت ها در بخش های مختلف و فقر تاریخی حاکم بر این استان را یادآور شد و افزود: اقتصاد، تولید و حتی میزان اشتغال زایی در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر متکی به بودجه ها و منابع دولتی است.
وی با بیان اینکه سال گذشته کل میزان تخصیص منابع در طرح های ملی استان بین 15 تا 20 درصد بود، اظهار کرد: رکود و نیمه فعال بودن طرح های مهم عمرانی و اقتصادی تأثیر محسوسی در افزایش نرخ بیکاری استان در سال های اخیر به ویژه سال 94 داشت.
شهابی اظهار کرد: بدون شک با تخصیص منابع دولتی و بودجه های پیش بینی شده در سفر اخیر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان برای برخی طرح های عمرانی و اقتصادی بزرگ در استان شاهد تحرک در بازار کار و کاهش نرخ بیکاری در استان خواهیم بود.
شهابی اظهار کرد: نرخ بیکاری این استان نیز در زمستان سال گذشته حدود 22 درصد بود.
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد نرخ مشارکت اقتصادی در استان را نیز در بهار امسال حدود 36.4 درصد اعلام کرد.
وی میانگین نرخ مشارکت اقتصادی در کشور را بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در بهار امسال با 1.4 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل 39.5 درصد ذکر کرد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد جمعیت استان را بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1390 بیش از 658 هزار نفر عنوان کرد.
بر اساس اطلاعات سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 بیش از 52 درصد از جمعیت این استان در مناطق شهری زندگی می کنند.
به گزارش ایرنا، بر اساس داده های مرکز آمار از بازار کار استان ها، استان کرمانشاه با نرخ بیکاری 19.2درصد بیشترین سهم بیکاری را در میان استان های کشور دارد.
در یک قانون کلی نرخ بیکاری فصول در ایران با توجه به شغل های فصلی در برخی فصل ها مانند تابستان و پاییز در اکثر آمارهای بهار و زمستان نرخ بیکاری افزایش بیشتری از خود نشان می دهد.
خبرنگار: حمید جهان** انتشار دهنده: حسینعلی راشکی
3016/8005
کد N1531152

وبگردی