آفتاب
زنگ ورزش زنگ تفریح نیست؛

«زنگ ورزش» حیاط‌ خلوت فعالیت‌های مدارس همدان؛درسی که دیده نمی‌شود

«زنگ ورزش» حیاط‌ خلوت فعالیت‌های مدارس همدان؛درسی که دیده نمی‌شود

همدان- در هیاهوی زنگ‌های ریاضی، زبان انگلیسی و سایر دروس متأسفانه زنگ ورزش در مدارس همدان نادیده گرفته می‌شود درصورتی‌که ذهن پویا و سالم نیاز به بدنی سالم دارد.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: نادیده گرفتن زنگ ورزش در مدارس نه‌تنها تهدیدی جدی برای سلامت جسمانی و فقر حرکتی کودکان و نسل آینده به شمار می‌رود بلکه پایه‌های ورزش قهرمانی کشور را نیز تضعیف می‌کند.

هنوز هم نمی‌دانیم زنگ ورزش زنگی برای تفریح نیست و باید با تخصیص امکانات تخصصی ورزشی در مدارس از این ساعت برای سلامتی و استعدادیابی کودکان نهایت استفاده را ببریم.

متأسفانه درس ورزش در مدارس مورد بی‌مهری زیادی قرار می‌گیرد، معلم یا مربی ورزش وجود ندارد یا اگر هم وجود دارد پس از چند دقیقه نرمش دانش‌آموزان را به حال خود رها می‌کند، یا از زنگ ورزش برای تدریس سایر دروس استفاده می‌شود.

همچنین ضعف بدنی و فقر ورزش به‌ویژه در میان دختران ایرانی بیشتر دیده می‌شود و کم‌تحرکی به بالای حد استاندارد رسیده است.

همچنین بارها و بارها در آموزه‌های دینی در باب توجه به سلامت جسم و اهمیت ورزش شنیده‌ایم و احادیث مختلفی در این زمینه وجود دارد که به پدر و مادر توصیه می‌کنند فرزندان خود را به ورزش ترغیب کنند که این موضوع نشان می‌دهد جایگاه ورزش در زندگی انسان‌ها چه جایگاه بالایی دارد یعنی اسلام همان اندازه که به خودسازی درونی و پرورش روح پرداخته به سلامت جسم و پرورش آن نیز توجه کرده است.

۱۰۰ آموزگار تربیت‌بدنی در استان همدان کمبود داریم

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش همدان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مورد توجه قرار گرفتن زنگ ورزش در مدارس، اظهار داشت: بعد از رونمایی از سند تحول بنیادین مطابق برنامه درسی برای هر پایه تحصیلی دو ساعت درس ورزش پیش‌بینی شد و در سیستم آموزشی پایه چیزی نزدیک به ۷ درصد سهم تربیت‌بدنی به نسبت کل دروس است.

در استان همدان ۷۵۰ نیروی تربیت‌بدنی فعالیت می کنند که تقریباً می‌توان گفت ۵۰ درصد از این تعداد آموزگار تخصصی درس تربیت‌بدنی با سطح تحصیلات حداقل کارشناسی هستندعبدالله جعفری افزود: همچنین به غیر از ۲ ساعت تخصصی زنگ ورزش دروس دیگری مانند انسان و محیط‌زیست و مهارت‌های زندگی در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت دیده شده است. در سند تحول بنیادین یکی از شش قسمت کلی ساعت زیستی و تربیت‌بدنی است که دیگر به‌عنوان فوق‌برنامه از آن یاد نمی‌کنیم و ۲ ساعت درس تربیت‌بدنی مانند سایر دروس باید به آن توجه شود و امکانات لازم هم برای این درس فراهم باشد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش همدان با اشاره به وجود نیروی متخصص برای آموزش درس تربیت‌بدنی در مدارس، گفت: در استان همدان ۷۵۰ نیروی تربیت‌بدنی فعالیت می کنند که تقریباً می‌توان گفت ۵۰ درصد از این تعداد آموزگار تخصصی درس تربیت‌بدنی با سطح تحصیلات حداقل کارشناسی هستند. هرم سطح آموزگاران ما از کارشناسی به سمت کارشناسی ارشد درحرکت است و بعضاً دکتری تربیت‌بدنی هم در آموزش‌وپرورش مشغول به خدمت است.

جعفری خاطرنشان کرد: در مقطعی آموزگاران تربیت‌بدنی از مدارس ابتدایی که دغدغه اصلی ما هستند حذف شدند اما دوباره چند سالی می‌شود که این موضوع رفع شده و ۳۵۰ آموزگار تربیت‌بدنی در مدارس ابتدایی استان همدان سامان‌دهی شدند.

اگر بخواهیم پوشش صددرصدی در این زمینه داشته باشیم حدود ۱۰۰ معلم ورزش ما کمبود داریموی با اشاره به کمبود مدرس تربیت‌بدنی در مدارس استان، گفت: اگر بخواهیم پوشش صددرصدی در این زمینه داشته باشیم حدود ۱۰۰ معلم ورزش ما کمبود داریم یعنی اگر بخواهیم کلاس‌های چندپایه‌ای و در روستاهایی که بیش از دو کلاس را دارند را نیز پوشش دهیم باید در برنامه این کمبود در نظر گرفته شود.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش همدان بابیان اینکه برنامه و محتوای زیر نظام برنامه درسی تربیت‌بدنی خوب دیده‌شده است، بیان کرد: طرح‌های ملی زیادی در این زمینه وجود داشته که اجرای آنها با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده است. طرح سبا به خاطر اینکه در همدان استخر دانش‌آموزی نداشتیم دچار مشکل شد هرچند که ۳ سال متوالی به‌خوبی این طرح اجرا شد.

نیاز به فضاهای ورزشی سرپوشیده در همدان حس می‌شود

جعفری عنوان کرد: در همدان رشته‌هایی مانند طناب زنی، تنیس روی میز، ژیمناستیک، بسکتبال، هندبال و دوومیدانی دیده‌شده و تا پایه نهم آموزشی یک‌رشته ورزشی داریم که علاوه بر درس تربیت‌بدنی معلم می‌تواند در صورت وجود امکانات به دانش‌آموزان آموزش دهد.

وی با اشاره به زمان درس ورزش در مدارس، گفت: تغییر سبک زندگی به آپارتمان‌نشینی، سوءتغذیه و حضور فضای مجازی که امروز حتی به پایین‌تر پایه تحصیلی هم کشیده شده باعث شده تا فعالیت جسمانی به حداقل خود برسد و ۲ ساعت درس تربیت‌بدنی به‌طورقطع کافی نخواهد بود.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش همدان افزود: آموزش‌وپرورش علاوه بر درس تربیت‌بدنی فوق‌برنامه‌هایی هم برای جبران در نظر گرفته که می‌توان ورزش صبحگاهی و طرح حیاط پویا در مدارس ابتدایی به‌ویژه مدارس دخترانه و المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای را به‌عنوان مکمل کمبود ساعت در نظر گرفت که البته بازهم با ایده آل‌ها فاصله بسیار زیادی داریم.

سرانه ورزشی در حال حاضر برای هر دانش‌آموز در استان ۴۷ سانتی‌متر است که از این میزان ۱۷ سانتی‌متر سرپوشیده و بقیه روباز استجعفری بابیان اینکه ۲۶۰ هزار دانش‌آموز در استان همدان تحصیل می‌کنند، بیان کرد: سرانه ورزشی در حال حاضر برای هر دانش‌آموز در استان ۴۷ سانتی‌متر است که از این میزان ۱۷ سانتی‌متر سرپوشیده و بقیه روباز است.

وی یادآور شد: شرایط جغرافیایی و سردسیر شهر همدان باعث می‌شود که تنها ما در فصل مهر و آبان بتوانیم از حیاط مدارس که گاهی هم استاندارهای لازم را به‌هیچ‌وجه ندارند استفاده کنیم اما با شروع فصل بارندگی‌ها نیاز به فضای سرپوشیده حس می‌شود.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش همدان با اشاره به نیاز به فضاهای ورزشی سرپوشیده در همدان، گفت: در قالب برنامه پنجم توسعه ۱۰۰ فضای ورزشی باید در اختیار آموزش‌وپرورش استان همدان قرار بگیرد و در صورت تکمیل و ساخت این فضاهای ورزشی سرانه فضای ورزشی ما به یک و دو دهم مترمربع خواهد رسید.

جعفری عنوان کرد: متأسفانه وضعیت اعتباری دولت برای تکمیل و ساخت این پروژه‌های ورزشی خوب نیست و استخرهای دانش‌آموزی نیز با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی روی دست ما مانده که استاندار همدان قول‌های خوبی برای تکمیل این پروژه‌ها به ما داده‌اند.

کمبود امکانات و نیروی تخصصی

یک کارشناس تربیت‌بدنی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم نگاه تخصصی به ورزش در آموزش‌وپرورش، اظهار داشت: آمار می‌گوید ۵۰ درصد مخاطبان شبکه‌ها و فضاهای مجازی دانش‌آموزان هستند و بیش از ۱۰ میلیون نفر از دانش‌آموزان ایرانی در سیبل خطرات فضاهای مجازی قرار دارند. یکی از ضربات مهمی که فضای مجازی به دانش‌آموزان می‌زند کم‌تحرکی است که باعث می‌شود نسل آینده ما در مواجهه با خطر بسیار بزرگی در این زمینه قرار بگیرد.

مجتبی دی آبادی افزود: متأسفانه اکثر جامعه ایرانی نیز محصور در فضای آپارتمان‌نشینی شده و اکثر آپارتمان‌های ما نیز ۵۰ تا ۸۰ متر هستند که باعث شده کودکان ما اجازه هیچ‌گونه فعالیت جسمانی در منزل را نداشته باشند درحالی‌که درگذشته و در حیاط خانه‌ها شرایط بسیار خوبی وجود داشت. به این عوامل سوء تغذیه را هم اضافه کنید و همه این‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهند تا در آینده نسلی ازلحاظ جسمانی ضعیف و ضربه‌پذیر داشته باشیم.

کارشناس رشته تربیت‌بدنی بابیان اینکه اساس ورزش قهرمانی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته توجه به ورزش مدارس است، گفت: کشورهایی مانند چین و کره جنوبی که می‌بینیم در المپیک و بازی‌های آسیایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند در هر منطقه از محل زندگی شهروندان دهکده‌های ورزشی ساخته‌اند که به دانش‌آموزان سرویس رایگان ارائه می‌دهند.

استعدادیابی را به سمت آموزش‌وپرورش ببریم

دی آبادی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم درزمینهٔ ورزش، کشور ما حرفی برای گفتن داشته باشد باید استعدادیابی خود را به سمت آموزش‌وپرورش ببریم و حتی وزارت ورزش، دولت و تمامی ارگان‌ها برای تحقق این مسئله به آموزش‌وپرورش کمک کنند.

آموزگار درس ورزش باید در حوزه ورزش تحصیلات عالی داشته باشد تا بتواند دانش‌آموزان را به سمت مناسب هدایت کند وی بابیان اینکه آموزش‌وپرورش در درس تربیت‌بدنی کمبود امکانات و نیروی تخصصی دارد، بیان کرد: آموزگار درس ورزش باید در حوزه ورزش تحصیلات عالی داشته باشد تا بتواند دانش‌آموزان را به سمت مناسب هدایت کند که متأسفانه در بسیاری از مدارس به‌ویژه مدارس مناطق محروم این مسئله رعایت نمی‌شود.

کارشناس رشته تربیت‌بدنی عنوان کرد: همچنین کمبود امکانات و وسایل کمک‌آموزشی از قبیل داشتن فضای ورزشی برای فعالیت‌های بدنی از قبیل حیاط، سالن، وسایل کمک‌آموزشی ورزشی مانند توپ، تور والیبال و ... نیز ضربه بزرگی به این درس زده است.

دی آبادی با اشاره به شرایط آب و هوایی همدان، گفت: کوهستانی بودن یعنی سرما و مشکلات جوی خود عاملی منفی و بازدارنده است در حالیکه متأسفانه اکثر فضاهای ورزشی موجود همدان هم روباز است و عملاً بیشتر ایام سال تحصیلی به علت شرایط جوی غیرقابل استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: وجود تنها ۱۷ سانتی‌متر مربع فضای سرانه ورزشی سرپوشیده برای ۲۶۰ هزار دانش‌آموز استان همدان به‌طورقطع بسیار تأسف‌بار است و رفع این مشکل نیازمند این است که قدم‌های بزرگی در این زمینه برداشته شود که با توجه به شرایط اقتصادی موجود کشور بسیار سخت به نظر می‌رسد گشایشی در این زمینه صورت بگیرد.

کد N1531065

وبگردی