آفتاب

مساجد و حوزه‌های علمیه از پرداخت عوارض ساخت و ساز معاف شدند

مساجد و حوزه‌های علمیه از پرداخت عوارض ساخت و ساز معاف شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پی پیشنهاد رییس مجلس شورای اسلامی طی اصلاح مواد ماده ۴۱ لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، با معافیت مساجد و حوزه‌های علمیه از پرداخت عوارض ساخت وساز موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اعاده شده از شورای نگهبان با ۱۶۲ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر با اصلاح بند ۲ ماده ۴۱ این لایحه موافقت کردند.

در بند ۲ ماده ۴۱ آمده است: پشتیبانی از مراکز تحقیقاتی و آموزشی حوزوی و دانشگاهی، تشکل‌های اجتماعی، فرهنگی مردم نهاد در زمینه اسلام‌شناسی، شیعه‌شناسی، ایران‌شناسی و اندیشه‌های انقلاب اسلامی و شخصیت‌ها و نهاد‌ها و مجامع تقریبی و همچنین گسترش شبکه‌های مجازی بین المللی و فعالیت‌های رسانه‌ای و هنری با ساماندهی مادی و معنوی و توسعه سرمایه انسانی و مقابله با جبهه معاند نظام اسلامی.

آیین‌نامه اجرایی این ماده ظرف مدت ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی حوزه‌های علمیه، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بند ۲ ماده ۴۱ به شرح زیر اصلاح شد: عبارت «از طریق شورای عالی حوزه‌های علمیه» بعد از کلمه «حوزوی» اضافه شد و عبارت «و موسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری» بعد از عبارت «امام خمینی (ره)» اضافه گردید.

همچنین نمایندگان در جریان بررسی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اعاده شده از شورای نگهبان با ۱۶۴ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر با اصلاح بند الحاقی یک ماده ۴۱ این لایحه موافقت کردند.

در بند الحاقی ماده ۴۱ آمده است: دولت موظف است لایحه سند جامع، سبک زندگی اسلامی ایرانی را با لحاظ شاخص‌های کمی و کیفی نظیر الگوی مصرف، ترویج روحیه مشارکت و فرهنگ تعامل و رقابت سالم بین مردم، قناعت و صرفه جویی و احترام به کسب و کار حلال، احترام به قانون، تفریحات و اوقات فراغت سالم، ترویج سخت کوشی و ساده زیستی متناسب با آموزه‌های اسلامی تا پایان سال اول ابلاغ این قانون تهیه و با رعایت موارد زیر به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

نمایندگان بند الحاقی ۱ ماده ۴۱ را به شرح زیر اصلاح کردند: کلمه «لایحه» حذف شد و عبارت «تدوین و با رعایت موارد زیر اجرا نماید» جایگزین عبارت «تا پایان سال اول ابلاغ این قانون تهیه و با رعایت موارد زیر به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید» شد.

بنابراین گزارش نمایندگان خانه ملت همچنین در جریان بررسی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اعاده شده از شورای نگهبان با ۱۶۶ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر با اصلاح بند الحاقی ۲ ماده ۴۱ این لایحه موافقت کردند.

در بند الحاقی ۲ ماده ۴۱ آمده است دولت مکلف است در اجرای وظایف تکلیفی نظام اسلامی و به منظور حضورموثر و هدفمند حوزه و روحانیت، از حوزه علمیه در حکم نهاد عمومی غیر دولتی پشتیبانی و حمایت زیر را به عمل آورد:

نمایندگان بند الحاقی فوق را بدین شرح اصلاح کردند: عبارت «از طریق شورای عالی حوزه علمیه» بعد از عبارت «دولت مکلف است» اضافه شد.

همچنین جزء یک بند الحاقی ۲ ماده ۴۱ با پیشنهاد رئیس مجلس شورای اسلامی بدین شرح اصلاح شد: فضاهای آموزشی، پژوهشی و اداری حوزه علمیه از پرداخت عوارض ساخت و ساز معاف می‌شوند که این اصلاحیه دکتر لاریجانی با ۱۵۰ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف، ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

این گزارش می‌افزاید: همچنین نمایندگان با ۱۴۱ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر با اضافه شدن عبارت «از طریق شورای عالی حوزه علمیه» به انتهای جزء ۳ بند الحاقی۲ ماده ۴۱ موافقت کردند.

در جزء ۳ بند الحاقی ۲ ماده ۴۱ آمده بود: پشتیبانی و ارائه خدمات لازم به منظور آموزش، تربیت دانش آموختگان حوزوی به عنوان مبلغان و مربیان قرآن و عترت (ع) و مروجان فرهنگ دینی و رفع نیازهای فرهنگی و دینی جامعه اسلامی با اولویت طرح هجرت طلاب به مناطق کمتر توسعه یافته.

همچنین تبصره جزء یک بند الحاقی ۳ ماده ۴۱ به پیشنهاد رئیس مجلس شورای اسلامی بدین شرح اصلاح شد: مساجد از پرداخت هزینه‌های ساخت و ساز صرفا برای فضای اصلی معاف می‌باشند که این پیشنهاد با ۱۵۶ رای موافق، ۲۱ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۴نماینده حاضر مورد موافقت نمایندگان خانه ملت قرار گرفت.

گفتنی است اصل تبصره جزء یک بند الحاقی ۳ ماده ۴۱ که به شرح فوق اصلاح شد بدین شرح بوده است: مساجد از پرداخت هزینه‌های حق انشعاب آب و برق و گاز و فاضلاب و عوارض ساخت و ساز صرفاً برای فضای اصلی معاف است.

کد N1530996

وبگردی