آفتاب

اصفهان از نظر آلودگی هوا، دیگر استان اول کشور نیست

اصفهان از نظر آلودگی هوا، دیگر استان اول کشور نیست

اصفهان- ایرنا- استاندار اصفهان گفت: اصفهان در بحث آلودگی هوا، دیگر استان اول کشور نیست ولی کنترل و برخورد با این پدیده، یک مطالبه بحق مردم است و باید با اولویت به آن پرداخته شود.

اصفهان تا سال 92 بعنوان آلوده ترین شهر کشور محسوب می شد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در جلسه علنی شورای شهر اصفهان، که بمنظور بررسی نتایج اجرای طرح کنترل کیفی هوا برگزار شد، افزود: برای مقابله با آلودگی هوا در ابتدا با تلفیق سه طرح دستگاه های مختلف، طرح جامع کاهش آلودگی هوا تهیه شد که برای شروع طرح خوبی بود و نتایج مطلوبی هم داشت.
وی اضافه کرد: در این برنامه باید در مدت دو سال 15 درصد آلودگی هوای اصفهان کاهش می یافت.
زرگرپور گفت: در سال 92، در مدت 7 ماه 47 روز هوای سالم داشتیم اما امسال این عدد به 186 روز رسیده که نسبت به سال 92، چهار برابر شده است.
وی تصریح کرد: این ارقام نشان دهنده موفقیت این طرح بوده و هدف ما نیز رسیدن به هوای پاک است ضمن اینکه با اجرای این طرح، تعداد روزهای هوای پاک در اصفهان از یک روز در سال 92 به شش روز در هفت ماهه ابتدای سال 95 رسیده است.
زرگرپور افزود: این طرح تا پایان سال 95 ادامه خواهد داشت.
وی یادآور شد: یک سوم صنایع آلاینده کشور در اصفهان مستقر است و این صنایع مشکلات و مسائلی را برای استان ایجاد کرده اند.
زرگرپور با بیان اینکه سوخت خودروها نقش اصلی را در آلودگی هوا ایفا می کند، گفت: در شهریور سال 93، تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه اصفهان به بهره برداری رسید که علاوه بر اصفهان، استان های دیگری نیز از این تولیدات بهره مند شدند.
وی گفت: عدد قابل توجهی از واحدهای گرمایشی از سوخت فسیلی استفاده می کنند که با دعوت از مشاور وزیر نفت، مقرر شد پنج هزار موتورخانه تحت پوشش گاز طبیعی قرار بگیرد.
زرگرپور افزود: امسال نیز این عدد در حال افزایش است و با این اقدام بخش قابل توجهی از آلودگی هوا مرتفع خواهد شد.
وی از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه را استقرار دولت الکترونیک عنوان کرد و گفت: طرح دولت الکترونیک در ریل اجرا قرار گرفته و مدیریت استان دستگاه های ذیربط را مکلف کرده است که در نیمه اول سال آینده، طرح دولت الکترونیک را بطور کامل در استان پیاده کنند که نتیجه آن در کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در وقت مردم بسیار موثر است.
وی گفت: پروژه کنارگذر شرق اصفهان در هشت سال گذشته تعطیل بود و امسال با مشارکت صندوق بازنشستگی کشور راه اندازی شد که اجرای آن در کاهش آلودگی هوای شرق اصفهان بسیار موثر است.
زرگرپور افزود: ادامه طرح کنار گذر غرب نیز در حال اجراست که آن هم در کاهش حجم ترافیک و کاهش آلودگی هوا می تواند بسیار موثر باشد.
استاندار اصفهان همچنین با اشاره به طرح مقابله با گرد و غبار بیان داشت: فرمانداری اصفهان موظف شده است که در راستای مقابله با کانون های ایجاد گرد و غبار، اقدام به انتقال و تعطیلی کوره های آجر، گچ و خاک تا شعاع مورد نظر کند.
زرگرپور همچنین گفت: در بازسازی ناوگان تاکسیرانی عملکرد مورد انتظار مشاهده نشده و لازم است برای بازسازی ناوگان تاکسیرانی اقدام جدی تری صورت پذیرد.
زرگرپور گفت: پروژه بزرگ قطار سریع السیر اصفهان- تهران بگونه ای طراحی شده است که در مدت 44 ماه به بهره برداری برسد و این اقدام نیز در کاهش وقت و هزینه های مردم بسیار موثر است.
وی اظهار کرد: شهرداری علاوه بر وظایف ذاتی خود، اقدامات موثری در زمینه های مختلف انجام می دهد که لازم است چارچوبهای قانونی آن نیز کاملا در نظر گرفته شود.
زرگرپور افزود: فعالیت های فرهنگی و تبلیغی که در اصفهان صورت گرفته است در کمتر استانی به چشم می خورد که این فعالیت ها از جمله طرح 'سه شنبه های بدون خودرو' در راستای فرهنگ سازی در جهت کاهش ترافیک، کار بسیار بزرگی است.
استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: در باره آلودگی هوای اصفهان، رویکرد علمی مد نظر قرار گرفته است و همه باید دست به دست هم دهند تا مشکلات برطرف شود.
د/7153 /6027 **خبرنگار: هُدا استکی * انتشار: محمدرضا شکراللهی
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/esfahanirna
کد N1530593

وبگردی