آفتاب
نماینده مقیم سازمان ملل در ایران:

ایران سال 2017 گزارش عملکرد توسعه پایدار را به سازمان ملل ارائه می دهد

ایران سال 2017 گزارش عملکرد توسعه پایدار را به سازمان ملل ارائه می دهد

تهران-ایرنا-نماینده مقیم سازمان ملل متحد درایران گفت:ایران اواسط سال 2017 گزارشی در زمینه عملکرد خود برای رسیدن به توسعه پایدار را به سازمان ملل و جوامع عالی رتبه جهانی ارائه می دهد.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، گری لوییس روزدوشنبه در مراسم روز جهانی تغییراقلیم درسازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: با توجه به شواهد موجود، اثرات تغییر اقلیم بر روی تمام کره زمین دیده می شود که در ایران به صورت افزایش سطح دریاها، کم آبی، توفان های شن و ماسه و بیایان زایی خود را نشان می دهد.
وی افزود:توفان های شن وماسه معمولا به دلایل طبیعی رخ می دهد اما بروز این توفان ها درایران به دلیل نبود منابع کافی آب، ضعف مدیریت درمنابع و کشاورزی، اقتصاد کشور و مردم را تحت تاثیر قرار داده است.
لوییس ادامه داد: در ایران مردمی که بیشتر تحت تاثیر تغییر اقلیم هستند قشری هستند که توانایی مقابله با این مشکلات را ندارند بنابراین برای این افراد چه کار می توان کرد؟.
وی با بیان اینکه در تمام دنیا کارهایی برای مقابله وجود دارد و در ایران هم باید اقداماتی صورت گیرد، گفت: قدم اول کنترل رشد جمیعت جهانی است که به علت ازدیاد جمعیت منابع موجود جوابگوی نیاز نیست، همچنین باید روش ها و الگوی تولید و مصرف تغییر کند و بیشتر به سمت تولید و مصرف سبز حرکت کنیم، علاوه بر این چون تغییر اقلیم در حال رخ دادن است باید مردم را به نحوی بار بیاوریم که بتوانند تغییرات را تاب بیاورند.
نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران افزود: در یک سال گذشته توافقنامه های خوبی در سراسر دنیا امضا شده است که تا از آنها به طور اهم به حل مشکلات تغییر اقلیم می پردازد، اولین آن توافقنامه پاریس و دوم آرمان های توسعه پایدار است که 17 آرمان با 169 هدف دارد و تغییر اقلیم آرمان سیزدهم آن است.
وی ادامه داد: توافقنامه پاریس تاکید می کند تمام کشورهایی که آنرا امضا کردند مکلف هستند انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهند تا دمای کره زمین بیشتر از 2 درجه افزایش نیابد که ایران با امضای این سند تعهد خود را در رسیدن به این هدف نشان داده است.
لوییس گفت: در آوریل 2016 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران این سند را امضا کرد و تا هفته آینده برنامه های آن عملی می شود.
وی اظهار کرد: به نظر من 17 آرمان توسعه پایدار اکنون زبان مشترک کشورها برای گفت وگو است و با استفاده از آن می توانیم بگوییم هدف مشترک ما چیست.
نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: وقتی که تمام مردم از سراسر دنیا می دانند که مشکل چیست دیگر می توانیم گام بعدی را برداریم یعنی وارد فاز اجرا شویم.
وی افزود: آرمان های توسعه پایدار اهدافی دارد که باید تمام جوامع بشری برای دست یافتن به آن تلاش کنند که تطبیق با آنها یکی از اقدامات است و باید بتوانیم اقدامات ملی را راستای چارچوب اقدامات سازمان ملل یکپارچه کنیم .
لوییس ادامه داد: زیبایی آرمان های توسعه پایدار این است که تمام کشورها می توانند نسبت به اقداماتی که انجام می دهند ارزیابی شوند که در این راستا ایران اوایل سال 2017 گزارش عملکرد خود را به سازمان ملل ارائه خواهد داد.
وی به کارهای مشترک ایران و سازمان ملل برای رسیدن به اهداف این آرمان ها اشاره کرد و گفت: حضور ما در ایران برای حمایت از فعالیت های توسعه ای ایران است که در یک چارچوب تعریف می شود، برنامه ششم توسعه ایران برای بازخوانی و تصویب در مجلس شورای اسلامی است، پیش نویس این سند را خواندم و 20 اصل از آن آرمان های توسعه پایدار را پوشش می دهد.
لوییس افزود: سازمان ملل در کنار دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند این چالش ها شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کند، آماده هستیم در صورت نیاز از دولت ایران حمایت کنیم.
علمی 9014**1440
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور** انتشاردهنده: معصومه گلشن
کد N1530361

وبگردی