آفتاب

تاریخ نگار انزلی به دیار یار شتافت

تاریخ نگار انزلی به دیار یار شتافت

انزلی - ایرنا - عزیز طویلی تاریخ نگار شیفته انزلی امروز (دوشنبه) پس از سال ها تلاش برای پاسداشت تاریخ شهرش و نگارش افزون بر 54 کتاب که 18 عنوان آن به چاپ رسید، چشم از جهان فروبست.

به گزارش ایرنا عزیز طویلی مجموعه ای از تاریخ، جغرافیا ، جامعه شناسی ، سیمای شهر و آداب و رسوم مردمانش را در قالب کتابی با عنوان تاریخ جامع انزلی به یادگار گذاشت.
کتابی که مرجع بسیاری از اهالی رسانه و دانشجویان و محققان خواهد بود.
عزیز طویلی سال 1311 شمسی در بندرانزلی متولد شد و به تحصیل علم پرداخت.
سال 1330 به کسوت نیروی دریایی در آمد، اما شوق خواندن و ذوق و قریحه شعر و داستان همواره با او بود چنانکه اوقات فراغتش را یک سره وقف تحقیق و خواندن و نوشتن کرد .
اولین کتابش را سال1350 چاپ کرد که شامل سروده های خودش بود، از سال 1369 به عضویت هیات رئیسه انجمن شعر و ادب ساحل درآمد و از سال 1340 به نوشتن نمایشنامه پرداخت که عبرت ، دهقان آزاد، عشق مقدس، برخی از این اثار است.
کتاب هایی نیز با عنوان ریشه یابی شهرهای گیلان و روستاهایش و همچنین دریای کاسپین نوشته که حاصل تحقیقات او محسوب می شود.
اما مهمترین و ماندگار ترین اثر او، تاریخ جامع انزلی بود که سال 1369 جلد اول آن با بیش از یک هزار صفحه و جلد دوم سال 1372 در یک هزار و 200 صفحه منتشر شد.
مجموعه ای از تحقیقات این نویسنده در خصوص تاریخچه تئاتر، سینما، نقاشی، خطاطی، موسیقی ، ورزش ، بیوگرافی کارهای دانشمندان، مخترعان، نویسندگان و شخصیت های بزرگ ، ضرب المثل ها، بازی ها، پند و اندرزهای قدیم و جدید انزلی باقی مانده که امید است به همت مسئولان چاپ و بعنوان بخشی از تاریخ این شهر حفظ شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انزلی با ابراز تاسف از این ضایعه و تسلیت به خانواده آن مرحوم و جامعه فرهنگ و هنر و پژوهشگران شهرستان گفت : مراسم تشییع عزیز طویلی ساعت 9:30 صبح فردا (سه شنبه) از مسجد قائمیه به سمت آرامستان انجام می شود و در آینده نیز با همکاری انجمن های فرهنگی و هنری مراسم بزرگداشتی برای وی برگزار خواهد شد.
طویلی در دیباچه کتاب تاریخ انزلی چنین نیایش کرده که ای نامت بر زبان ها و ذکرت بر لب ها به مردم ما همت و حرکت عنایت فرما تا همه با هم دست در دست یکدیگر در راه سازندگی ایران پهناور بکوشیم و ما نیز دعای او را تکرار می کنیم .
و چه زیبا در کتابش از سعدی بزرگ نقل کرده بعد از وفات تربت ما از زمین مجوی / در سینه های مردم عارف مزار ما است.
خبرنگار: گیتی بابایی**انتشار : نصراله ابراهیمی
6030/6070
کد N1530330

وبگردی