آفتاب

هزینه درمانی سه هزار میلیارد ریالی دولت امید برای مازندرانی ها

هزینه درمانی سه هزار میلیارد ریالی دولت امید برای مازندرانی ها

ساری - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که دولت تدبیر و امید از سال 93 تاکنون افزون بر سه هزار میلیارد ریال در قالب طرح تحول نظام سلامت در مازندران هزینه کرده است.

طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت ماه سال 93 در کشور به اجرا گذاشته شد.
به گزارش خبرنگارایرنا، قاسم جان بابایی روز دوشنبه در نشست خبری افزود : در مجموع دولت یازدهم سالانه یک هزار میلیارد ریال یارانه درمانی به بیماران مازندرانی در مراکز درمانی دولتی پرداخت کرده است.
وی ادامه داد : تا پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور این هزینه ها را مردم از جیب خودشان پرداخت می کردند.
** کاهش 15 درصدی قیمت دارو و ملزومات پزشکی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که با اجرای طرح تحول نظام سلامت قیمت دارو و ملزومات پزشکی مورد استفاده در مراکز درمانی دولتی این استان 15 درصد کاهش یافت.
وی افزود : بر اساس آمار در سال 92 و قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه خرید دارو و ملزومات پزشکی مورد نیاز بیماران در بیمارستان های دولتی مازندران حدود یکهزار و 420 میلیارد ریال بود که پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت در سال 93 به یک هزار و 200 میلیارد ریال رسید.
جان بابایی دلیل کاهش قیمت دارو ملزومات پزشکی را حذف انحصار و متنوع شدن خرید از شرکت های تولیدی و رقابتی شدن بازار پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت برشمرد .
وی افزایش ضریب اشغال تخت های بیمارستانی را هم از دیگر پیامدهای اجرای طرح تحول نظام سلامت برشمرد و گفت که میانگین اشغال تخت در بیمارستان های دولتی مازندران با اجرای طرح تحول نظام سلامت 10 تا 13 درصد بیشتر شد و از 60 درصد به 73 درصد رسید.
** برداشتن 97 درصد هزینه درمانی از دوش مردم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران مهم ترین مزیت اجرای طرح تحول نظام سلامت در مازندران را برداشته شدن 97 درصد از هزینه درمانی از دوش مردم دانست و گفت که هم اکنون با اجرای نظام ارجاع درکنار طرح پزشک خانواده ، میزان پرداختی مردم برای درمان در مراکز درمانی دولتی به حدود 3 درصد کاهش یافته است.
در نظام پزشک خانواده شهری که مازندران و فارس استان های پیشرو در اجرای آن هستند ، هر خانوار دارای پزشک عمومی مخصوص خود است و تمامی خدمات پزشکی را در این سطح رایگان دریافت می کند.
مراجعه به پزشکان متخصص و فوق تخصص و یا دریافت خدمات پاراکلینکی نیز در صورت ارجاع از سوی پزشک خانواده تنها با اخذ تعرفه کمتر از 10 درصد ارائه می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : تا پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت حداقل 30 درصد از هزینه درمان بر عهده مردم بود و این بار زیادی را به مردم تحمیل می کرد.
وی اضافه کرد : تداوم طرح تحول نظام سلامت نیازمند تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پای کارآمدن شرکت های بیمه ای است.
** طلب 6هزار و 500 میلیارد ریالی مراکز درمانی مازندران از بیمه ها
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران میزان مطالبات مراکز درمانی از شرکت های بیمه ای را حدود 6 هزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت که تاخیر در پرداخت این مطالبات از سوی شرکت های بیمه ای دانشگاه علوم پزشکی استان را برای خدمات رسانی به مردم به خصوص پرداخت حقوق کارکنان بخش درمان با مشکل مواجه کرده است.
جان بابایی هزینه جاری دانشگاه علوم پزشکی استان را در سال 10 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود که 70 درصد از این اعتبار از محل درآمدهای مراکز درمانی باید تامین و پرداخت شود.
وی ادامه داد : در صورتی که شرکت های بیمه ای ، بدهی خود را به مراکز درمانی دولتی مازندران پرداخت نکنند ، دانشگاه در پرداخت حق و حقوق پرسنل و کادر درمانی با مشکل مواجه می شود.
جان بابایی هشدار داد : مهم ترین پیامد منفی تاخیر در پرداخت حقوق و دستمزد پزشکان و کارکنان بخش درمان ، احتمال خروج پزشکان از اجرای طرح تحول نظام سلامت به دلیل قطع شدن سایر درآمدهای این پزشکان در خارج از مراکز درمانی دولتی است.
وی گفت که به دلیل کمبود منابع ، پرداخت حق و حقوق پرسنل و کادر درمانی دولتی در مازندران با سه ماه تاخیر مواجه شده است.
خبرنگار: حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
کد N1530245

وبگردی