آفتاب
رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی:

سازمان ملل متحد در برقراری صلح پایدار موفق نبوده است

سازمان ملل متحد در برقراری صلح پایدار موفق نبوده است

تهران- ایرنا- رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با وجود گذشت 71 سال از فعالیت سازمان ملل متحد، با نگاهی به گذشته نمی توان از موفقیت کامل در دسترسی به هدف این سازمان که همان صلح پایدار است، صحبت کرد.

به گزارش ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، دکتر 'مجید عباسپور' در همایش روز ملل متحد که به مناسبت هفتاد و یکمین سالروز تأسیس این سازمان به میزبانی این واحد دانشگاهی برگزار شد، گفت: پس از جنگ های جهانی اول و دوم و بکارگیری سلاح اتمی از سوی آمریکا دنیا احساس نیاز شدیدی به راه اندازی سازمانی برای تعامل و گفتگو جهت حل مشکلات و مناقشات جهانی به جای جنگ و خونریزی کرد که این امر منجر به تأسیس سازمان ملل متحد در 24 اکتبر سال 1945 با هدف صلح پایدار شد.
وی با ناموفق خواندن تلاش های سازمان ملل در مسیر دستیابی به صلح پایدار، خاطرنشان کرد: درست است که در طول فعالیت سازمان ملل متحد، دیگر با جنگ جهانی روبرو نبوده ایم ولی در این مدت هیچ سالی بدون بروز جنگهای محلی و منطقه ای نبوده است و جنگهای بسیاری نظیر جنگهای کره، ویتنام، خاورمیانه، بالکان، جنگ تحمیل شده بر ایران، جنگ های فعلی به وقوع پیوسته است.
عباسپور یکی از دلایل ریشه ای عدم دستیابی کامل به اهداف سازمان ملل متحد را در نبود ساز و کار جهانی برای گفتمان بر اساس عدالت دانست و گفت: تا زمانی که دولتها در سازمان ملل بر اساس قدرت نظامی و اقتصادی خود و نه براساس برابری و عدالت تصمیم بگیرند، نمی توان انتظار بهبود اساسی در وضیعت کنونی جهان را داشت.
وی تصریح کرد: وضعیت کنونی سوریه و در کنار آن یمن، 11 میلیون آواره و صدها هزار کشته و نسلی که از بین رفته است خود گویای این امر و حاصل دخالت قدرتهای بزرگ در سرنوشت کشورهای کوچک است.
رئیس واحد علوم و تحقیقات، دیگر دلیل اصلی موفق نبودن سازمان ملل را فقر گسترده جهانی و عدم برخورداری صدها میلیون بشر از مواهب رشد و توسعه ذکر کرد و گفت: تا هنگامی که جهان نتواند به نابرابری اقتصادی جهانی به گونه ای اساسی بپردازد باید منتظر مهاجرت های گسترده، جنگ های محلی و منطقه ای، رشد ایدئولوژی های افراطی و نهایتا جنگ بود.
وی به جنبه های مثبت کارنامه سازمان ملل نیز اشاره کرد و بیان داشت: از جمله نکات مثبت و موفقیت های سازمان ملل متحد می توان به کوشش های این سازمان در راستای طرح چالش های جهانی نظیر فعالیت در زمینه های تغییرات اقلیمی، جمعیت، فقر، توسعه، بهداشت، زنان و کودکان اشاره کرد که جای قدردانی دارد، هرچند این تلاش های جهانی باید بیش از پیش مورد توجه قرار داد.
عباسپور ادامه داد: در همین راستا واحد علوم و تحقیقات با آژانس ها و دفاتر سازمان ملل متحد در ایران همکاری های سازنده ای نظیر واگذاری کرسی منطقه ای یونسکو برای انرژی های پاک و تجدیدپذیر، همکاری با آژانس اسکان سازمان ملل (UNCHS) در راستای آموزش و پژوهش مشترک، همکاری با برنامه های 'محیط زیست دریای خزر' و 'معاهده کویت' در مورد خلیج فارس و دریای عمان، همکاری های موردی با سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (FAO) و آژانس بین الملل انرژی هسته ای (IAEA) داشته است.
وی از تلاش واحد علوم و تحقیقات به منظور تاسیس یک دفتر مشترک با دفتر برنامه عمران ملل برای ارائه خدمات کیفی مشاوره ای و اطلاع رسانی توسعه ای و کار آفرینی ' Center of Excellenc ' خبر داد.
همایش روز ملل متحد با حضور گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، دکتر علی عباسپور رئیس واحد علوم و تحقیقات، جمعی از معاونان، اعضای هیات علمی، دانشجویان، مسئولان دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم، مرکز اطلاعات هماهنگی آژانس ها و برنامه های ملل متحد در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.
اجرای پنل های تخصصی با حضور نمایندگان آژانس ها و برنامه های ملل متحد، اکران فیلم و مستند در رابطه با برنامه های کمک های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی عمران ملل متحد، برگزاری نمایشگاه و غرفه عکس اسناد تاریخی هفتاد سال همکاری ایران و سازمان ملل متحد از جمله برنامه های این همایش بود.
علمی**1055**1440
دریافت کننده: زینب کارگر** انتشاردهنده: معصومه گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1530221

وبگردی