آفتاب

تخریب و کوتاه سازی دوسیلو در حریم تخت جمشید

تخریب و کوتاه سازی دوسیلو در حریم تخت جمشید

شیراز- ایرنا- مدیرپایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت:تخریب و کاهش ارتفاع دوسیلوی ساخته شده در حریم تخت جمشید پس از چندین ماه پیگیری و اعلام شکایت از کارخانه آرد نقش رستم، با حکم قضایی اجرا شد.

روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید دوشنبه درمطلب ارسالی به ایرنا از قول مسعود رضایی منفرد افزود: این رخداد نشانگرعزم جدی سازمان میراث فرهنگی درمواجهه با هرگونه فعالیت غیر مجاز و خارج از ضوابط مصوب حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید است.
وی ادامه داد:هرگونه ساخت و ساز غیر قانونی در محدوده حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم به سرانجام مشابهی ختم خواهد شد که همانا تخریب ملک با هزینه مالک و فرد متخلف را به دنبال دارد.
افشین یزدانی کارشناس باستان شناس و مشاور حریم تخت جمشید نیز گفت:دو سیلوی ساخته شده در حریم درجه دوم محوطه میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم به مقدار هفت متر تخریب و کوتاه سازی شد که این کوتاه سازی شامل تخریب بخش بتونی و کلاهک بزرگ فلزی روی بنا بود و با هدف از میان بردن خطر تخریب حریم منظری برای مجموعه های نقش رستم و تخت جمشید انجام شد.
مشاور حریم تخت جمشید همچنین گفت:الان می توانیم ادعا کنیم که خطر تخریب و آسیب منظر به مقدار بسیاری زیادی کاهش یافته است.
پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اعلام کرد:به دلیل آن که ارتفاع سیلوهای گندم به گونه ای بود که نه تنها منظر تخت جمشید بلکه نقش رستم را تحت تاثیر خود قرار می داد ادامه ساخت آن برای تصمیم گیری نهایی و قضایی متوقف شد.
از این رو پایگاه میراث جهانی تخت جمشید چالش پیش رو را با تدابیری که به تأیید شورای فنی مجموعه و هم اندیشی های صورت گرفته با حضور دادستان شهرستان مرودشت و مالک کارخانه آرد نقش رستم و فرماندهی یگان حفاظت تخت جمشید رسیده بود، کنترل شد.
همزمان تمام جنبه های حقوقی موضوع را تا کسب نتیجه ی قانونی و رفع تجاوز به حریم فضایی محوطه تخت جمشید و نقش رستم پیگیری کرد که این پیگیری ها منجر به تخریب و کاهش ارتفاع سیلوهای مزبور در عصر یکشنبه دوم آبان 95 با حضور مقامات قضایی و مسئولان میراث فرهنگی و مالک کارخانه شد.
یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.
سلسله هخامنشیان از سال 330 تا 550 پیش از میلاد در ایران حکومت کردند.
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله 60 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
دریافت خبر: فاطمه هاشمی نیک ** انتشاردهنده : غلامرضا مالک زاده
3002/ 1876
کد N1530198

وبگردی