آفتاب

رئیس جمهوری از بیت تاریخی امام راحل در خمین بازدید کرد

رئیس جمهوری از بیت تاریخی امام راحل در خمین بازدید کرد

خمین - ایرنا - حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و اعضای کابینه یازدهم روز دوشنبه در دومین روز از سی و دومین سفر استانی به استان مرکزی از بیت تاریخی امام راحل در خمین بازدید کردند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری پس از ورود به خمین و دیدار با مردم در مجموعه ورزشی شهید مطهری برای ادای احترام به مقام شامخ امام خمینی (ره) و تجدید بیعت با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از بیت تاریخی رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران بازدید کرد.
شرکت در شورای اداری استان مرکزی در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی بیت امام راحل و نشست با اصحاب رسانه و تشریح دستاوردهای سفر استانی از جمله برنامه هایی است که برای روز دوم سفر کاروان تدبیر و امید در شهر خمین تدارک شده است.
به گزارش ایرنا، با تاکید رهبر معظم انقلاب و با عنایتی که دکتر روحانی نسبت به زادگاه امام راحل دارند، یک روز سفر کاروان تدبیر و امید به استان مرکزی برای بررسی مشکلات شهرستان خمین اختصاص یافته است.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی است که حدود 110 هزار نفر جمعیت آن در 2 شهر ،2 بخش و هفت دهستان زندگی می کنند.
فاصله این شهرستان تا اراک مرکز استان مرکزی، 61 کیلومتر است.
سفر حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در جریان سی و دومین سفر استانی خود به استان مرکزی، 2 روز است که روز اول آن در اراک برگزار شد.
دیدار با مردم استان مرکزی و شهرستان اراک در مجموعه ورزشی شهدای پنجم مرداد اراک، بازدید از شرکت واگن پارس اراک، نشست سرمایه گذاری و توسعه، افتتاح طرح های ویدئو کنفرانسی و دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان از برنامه های سفر رئیس جمهوری در روز اول بود.
به گزارش ایرنا، دیدار با مرم شهرستان خمین در ورزشگاه شهید مطهری، بازدید از بیت تاریخی امام راحل و تجدید بیعت با آرمان های امام خمینی (ره)، شرکت در شورای اداری و نشست با اصحاب رسانه و تشریح برنامه های سفر، از برنامه های امروز (دوشنبه) است.
دولتمردان تدبیر و امید از اولین سفر استانی خود در 24 دی ماه سال 92 تاکنون به استان های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، خراسان رضوی، زنجان، گلستان، خراسان جنوبی، بوشهر، اصفهان، قم، گیلان، فارس، آذربایجان شرقی، شهرستان های استان تهران (شهریار، ملارد و قدس، اسلامشهر، ری، رباط کریم و بهارستان) خراسان شمالی، کردستان، همدان، مازندران، یزد، سمنان، کرمان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد و قزوین سفر کرده اند.
سی و دومین ایستگاه سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید در استان مرکزی است.
بیت تاریخی امام ( ره ) عمارتی چهار هسته ای است که چهار حیاط دارد، اما بر خلاف معماری خانه های سنتی ایرانی، هیچ کدام از حیاط ها نقش مرکزی ندارد.
جلوخان های این بنا که بخش وسیعی است به صورت فرورفتگی در کنار مسیر و در جلوی در اصلی قرار دارد ودر اصلی این خانه در پیش خان قرار دارد و این در دو لنگه است و هر لنگه متشکل از چند ردیف تخته قطور طولی است.
بعد از عبور از ورودی که در پیش اطاق قرار دارد وارد فضایی کاملا سر بسته به نام هشتی می شویم که یک هشت ضلعی کامل است و بعد از هشتی در راهروی طویل و کم عرض و تاریکی قرار می گیریم که به آن دالان می گویند که این دالان مانع ورود ناگهانی به فضای داخل عمارت است.
وجود چند انبار، اصطبل و آشپزخانه از دیگر اجزا و فضاهای کارکردی این عمارت محسوب می شود.
این بیت تاریخی در محله سه پل شهر خمین و در شمال رودخانه این شهر در 175 سال پیش ساخته شده و به شماره ‎ 1746در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
/6013/1955/ **خبرنگار: مهدی عظیمی*انتشار دهنده:مژگان حیدری
کد N1530001

وبگردی