آفتاب

تشدید تنش‌های مرزی میان هند و پاکستان

تشدید تنش‌های مرزی میان هند و پاکستان

ایرنا نوشت: ارتش پاکستان دقایقی پیش اعلام کرد: بر اثر آتشباری نیروهای هند در ساعات گذشته در یکی از نقاط مرزی کشمیر، دست کم دو غیرنظامی پاکستانی شامل یک طفل یک ساله کشته و هفت نفر دیگر مجروح شدند.

در هفته های اخیر، مرز پاکستان و هند در منطقه کشمیر شاهد تبادل آتش و نقض مکرر آتش بس میان نیروهای مرزی دو طرف بوده و تا کنون تعدادی از نظامیان و غیرنظامیان جان خود را در این ناآرامی های مرزی از دست داده است.
روز جمعه گذشته طرف هندی مدعی شد نیروهای مرزبانی این کشور هفت نفر از نیروهای پاکستانی و یک فرد شبه نظامی را کشته اند اما پاکستان این ادعا را تکذیب کرد.

هفته گذشته درگیری های مرزی در منطقه خط کنترل مرزی کشمیر موجب کشته شدن یک غیرنظامی پاکستان شد و وزارت امور خارجه پاکستان نیز برای اعتراض به این اقدام، روز پنجشنبه کاردار سفارت هند در اسلام آباد را احضار کرد.

از بیش از یکصد روز پیش که موج جدید ناآرامی ها در منطقه کشمیر تحت کنترل هند آغاز شده، روابط هند و پاکستان به شدت تحت الشعاع این موضوع قرار گرفته و انجام حمله تروریستی به پایگاه نظامی هند در منطقه کشمیر در ماه گذشته نیز باعث شد که تنش میان دو کشور، شدتی مضاعف پیدا کند.

اگرچه پاکستان مدعی است که هند عامل نقض آتش بس مرزی و شلیک بی دلیل به سمت خاک پاکستان است، اما در مقابل، هندی ها هم ادعای مشابه را مطرح می کنند و دو طرف همواره یکدیگر را متهم به نقض آتش بس می دانند.

در ماه نوامبر سال 2003، هند و پاکستان قرارداد آتش بس در مرزهای کشمیر امضا کردند اما از آن زمان تاکنون، این قرارداد بارها نقض شده و عملا فایده چندانی نداشته است.

52310

کد N1529889

وبگردی