آفتاب

رئیس جمهوری: دنیای امروز اقتصاد مرز نمی شناسد

رئیس جمهوری: دنیای امروز اقتصاد مرز نمی شناسد

اراک - ایرنا - رئیس جمهوری با بیان اینکه اطلاعات مرزی نمی شناسد، گفت: دنیای امروز اقتصاد مرز نمی شناسد و شبیه علم، هنر و اطلاعات است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر روز یکشنبه در نشست سرمایه گذاری و توسعه در سالن پیامبر اعظم اراک بیان کرد: دولت به دنبال مشورت گیری از صاحب نظران بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری، ورود فناوری و اشتغال است که همگی برای ما در این مقطع بسیار مهم است.
وی ادامه داد: یکی از دغدغه ها ایجاد فضای مناسب برای محیط کسب کار با توجه به فضای داخلی و در بخش دیگر فضای تعامل در سطح جهان همچنین تعامل دولت با بخش خصوصی و و دولتی با کارآفرینان خارجی است.
رئیس جمهوری ابراز داشت: اکنون در سفرهای خارج از کشور که توسط رئیس جمهوری یا سایر مسئولان دولتی انجام می شود، حضور کارآفرینان ما پر رنگ است و باید در سراسر جهان شرایط را برای کار و تلاش فعال و ورود فناوری به کشور مهیا کرد.
دکتر روحانی بیان کرد: امروز شرایط مناسب برای تبادل کالا، اطلاعات و فناوری وجود دارد و از یک طرف با نگرانی با یک مساله نگاه می کنیم و این مساله نیروی جوان تحصیل کرده ماست که آماده فعالیت است.
حجت الاسلام و المسلمین روحانی تصریح کرد: شاید گمان کرد جمعیت فعال در صورتی وارد بازار کار می شود که شرایط اقتصادی مهیا باشد ولی قبل از شرایط کار امید به فضای مناسب برای فعالیت، بزرگ ترین انگیزه برای حضور جمعیت فعال است.
وی اظهار داشت: باید مساله امید را در نظر داشته باشیم و دولت یازدهم پیش از آغاز کار خود شاهد افزایش متقاضیان کار بود و این بدلیل افزایش امید به آینده بود و از این رو فضا مناسب شد و جمعیت آماده برای فعالیت افزایش پیدا کرد.
رئیس جمهوری افزود: در آمارها ممکن است تعداد افرادی که شاغل نیستند نیز افزایش یابد ولی باید علامت مثبت به سرمایه گذار داخلی و خارجی و کارآفرینان را در نظر داشته باشیم، که کشور نیروی فعال آماده به کار اعلام شده دارد.
وی اضافه کرد: مرکز آمار ایران اعلام کرده است که در دو سه سال اخیر به طور متوسط سالانه جمعیت فعال ایران نزدیک به یک میلیون نفر است و به طور متوسط در هفت فصل گذشته جمعیت فعال ما در این حدود بوده است.
دکتر روحانی در بخش دیگری عنوان کرد: تعداد اشتغال در فصول گذشته نیز رکوردار بوده، یعنی به طور متوسط سالانه 714 هزار نفر مشغول به کار شدند اما باز فاصله با نیازمندی وجود دارد.
وی بیان کرد: اما در عین حال یک نکته مثبت هم برای فعالیت اقتصادی در ایران وجود دارد، اینکه ایران کشوری امن، دارای جمعیت جوان، فعال و آماده برای تحرک اقتصادی است و از جایگاه جغرافیایی نیز کم نظیر و دارای معادن بسیار بزرگ و انرژی است.
رئیس جمهوری اضافه کرد: همه باید دست به دست هم دهند تا شرایط برای فعالیت بیشتر مناسبت تر شود، در سه سال اخیر در اقتصاد کشور ثبات به وجود آمده است، تورم کشور قدم به قدم کاهنده بوده و این هدایت مثبت برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی عنوان کرد: امسال رشد اقتصادی کشور پنج درصد هدفگذاری شده است، اما خوش بینم که این رشد از پنج درصد بیشتر خواهد شد.
وی تصریح کرد: اگر همه تلاش ها به کار گرفته شود در پایان سال رشد اقتصادی بالای پنج درصدی در کشور مشاهده می شود.
رئیس جمهوری افزود: ظرفیت های موجود باید بالفعل درآید، فقط داشتن ماشین آلات در کشور کافی نیست، در همین اراک استان مرکزی به اندازه کافی ماشین آلات وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی عنوان کرد: در بازدیدی که از واگن پارس اراک صورت گرفت، ظرفیت این واحد بیش از یکهزار واگن باری و مسافر بری گزارش شد، پس ماشین آلات، کارگر، کارآزموده و مهندس وجود دارد اما اینها کافی نیست، کشور نیاز به بازار دارد.
این خبر تکمیل می شود...
3075/ 1596 خبرنگار: حسین مهدی زاده اصفهانی * انتشار دهنده: عباسعلی نقی یان
کد N1529474

وبگردی