آفتاب

آلودگی هوا بیشتر از سوتغذیه آفریقایی‌ها را می‌کشد

آلودگی هوا بیشتر از سوتغذیه آفریقایی‌ها را می‌کشد

همشهری آنلاین: نتایج تحقیق یک انجمن جهانی نشان می‌دهد سالانه ۷۱۲ هزار نفر در اثر ابتلا به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

براساس گزارش ديسكاوري،  نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد آلودگي هوا بيش از سوتغذيه، كمبود بهداشت و آب‌هاي ناسالم موجب مرگ و مير آفريقايي‌ها مي‌شود.

اين مطالعه ميان رشد بي‌وقفه جمعيت شهري آفريقا را با افزايش مرگ و مير زودرس ناشي از آلودگي هوا ارتباطي مستقيم يافته‌است. به گفته محققان درحالي كه ميزان آلودگي هوا در آسيا،‌به ويژه در كشورهاي پرجمعيتي مانند چين و هندوستان بسيار شديد‌تر است، آفريقا نيز به زودي به بحران آلودگي و سلامتي مشابه با بحران موجود در چين و هند مبتلا خواهد‌شد.

ميزان آلودگي از سال 1990 تا 2013 در سرتاسر آفريقا 36 درصد افزايش داشته‌است. كشورهايي مانند اتيوپي، آفريقاي جنوبي و نيجريه به سرعت درحال صنعتي شدن هستند و همزمان ميزان آلودگي هواي ناشي از ترافيك و نيروگاه‌ةا نيز افزايش يافته‌است. پخت و پز روي آتش نيز از ديگر عوامل آلودگي هوا است زيرا بسياري از خانواده‌هاي آفريقايي از اجاق‌ها و منابع سوختي نامناسب براي پخت و پز استفاده مي‌كنند.

به گفته محققان در شهر‌هايي مانند لندن آلودگي هوا ناشي از سوختن هيدروكربن‌هاي ناشي از سوخت خودروها و سيستم حمل و نقل است، اما آلودگي آفريقا اينگونه نيست. سوزاندن زباله، آشپزي روي آتش، ميليون‌ها ژنراتور ديزلي،‌نيروگاه‌هاي پتروشيمي و خودروهايي كه مبدل‌هاي كاتاليزوري آنها برداشته شده‌اند،‌ در كنار هم عوامل اصلي آلوده سازي هواي آفريقا را تشكيل داده‌اند. تركيباتي مانند دي‌اكسيد سولفور، بنزن و مونوكسيد كربن اصلي‌ترين مشكلات شهرهاي آفريقايي به شمار مي‌روند.

بيماري‌هاي متعددي از جمله سكته مغزي و قلبي، سرطان ريه و آسم حاد و مذمن از جمله بيماري‌هايي هستند كه با آلودگي هوا در ارتباطند. به گفته محققان مدل كنوني حمل و نقل و منابع انرژي به هيچ‌وجه مناسب نيستند و دولت‌ها بايد به سرعت سوبسيد توليد و استفاده از سوخت‌هاي فسيلي، نفت و گاز طبيعي را قطع كند. اين اولين مطالعه‌اي است كه در آن به هزينه‌هاي انساني و اقتصادي آلودگي هوا در قاره آفريقا پرداخته‌است. 

کد N1529309

وبگردی