آفتاب

ادامه گلایه‌های پرستاران از نظام سلامت کشور

ادامه گلایه‌های پرستاران از نظام سلامت کشور

یک روز پس از آنکه دبیرکل خانه پرستار در اظهاراتی‌ تند، به نارضایتی تیم‌های بهداشتی و درمانی از مدیریت بر نظام سلامت کشور اشاره کرده و خواستار استعفای وزیر بهداشت شده بود، یک عضو شورای‌عالی نظام پرستاری کشور هم درخواست مشابهی را مطرح کرد.

به گزارش همشهري، محمد شريفي‌مقدم دبيركل خانه پرستار با اشاره به حجم سنگين مطالبات طرف قرارداد وزارت بهداشت اظهار داشت: سنگيني اين مطالبات باعث شده كه وزارت بهداشت نتواند پاسخگوي نارضايتي پرستاران و پيراپزشكان شود و متأسفانه هيچ سيستمي نيست كه به فرياد نيروهاي درماني و بهداشتي برسد.

در همين حال، دعير بوعذار عضو شوراي‌عالي سازمان نظام پرستاري كشور نيز با اشاره به‌ نظرسنجي سازمان نظام پرستاري مبني بر نارضايتي ۹۸ درصد جامعه پرستاري از عملكرد وزارت در حوزه پرستاري گفت: اين نظرسنجي به خوبي نشان داد كه عملكرد وزارت بهداشت در راستاي تأمين خواسته‌هاي جامعه پرستاري نيست و پرستاران به‌عنوان بدنه وزارت بهداشت و اصلي‌ترين گروه ارائه‌دهنده خدمت در حوزه سلامت از عملكرد بالاترين مقام اجرايي وزارت ناراضي هستند.

وي افزود: جامعه پرستاري امروز به‌شدت به‌دنبال برداشتن قدم‌هاي اجرايي است و حرف و حديث تعامل درصورتي مورد قبول پرستاران است كه در ادامه آن تعامل به نتيجه اجرايي برسد.

بوعذار، قدم‌هاي معاونت پرستاري در بحث تعامل با سازمان نظام پرستاري را درحد حرف دانست و گفت: هيچ قدم اجرايي قابل طرح درمعاونت پرستاري در وزارت به چشم نمي‌خورد و پرستاران همانطور كه دبيركل خانه پرستار عنوان كرد خواستار استعفاي وزير بهداشت و درمان هستند.

بوعذار با اشاره به قانون كهنه و خاك‌خورده تعرفه‌گذاري در بايگاني وزارت بهداشت، گفت: بودجه قانون تعرفه‌گذاري بايد در برنامه و بودجه وزارت بهداشت به مجلس اعلام مي‌شد كه متأسفانه چنين اراده‌اي امروز در وزارت به چشم نمي‌خورد و تعامل بين وزارت بهداشت و پرستاري با توجه به تفكر پزشك سالاري حاكم بر اين وزارتخانه هرگز اجرايي نخواهد شد.

  • كمبود 200هزار پرستار؛ جبران مي‌شود؟

مشكلات جامعه پرستاري تا آنجا پيش رفته كه چندي پيش معاون پرستاري وزارت بهداشت اعلام كرد كه كمبود 200هزار پرستار داريم. حال معلوم نيست با نارضايتي پرستاران از ناعدالتي در سيستم درماني كشور و دريافتي ناچيز آنها در مقايسه با درآمد پزشكان، وزارت بهداشت چگونه مي‌خواهد 200هزار پرستار جديد را تربيت كند؟

  • تعرفه اجرا نمي‌شود

اگرچه پس از اجراي طرح تحول سلامت، تعرفه‌هاي پزشكي به يكباره رشد حدود 200درصدي را تجربه كرد اما بيش از 7سال است كه قانون تعرفه پرستاري اجرا نمي‌شود و بنا بر اظهارات مقامات صنفي پرستاران، اجرايي نشدن تعرفه با دستور وزير انجام شده است. حيدرعلي عابدي عضو كميسيون بهداشت در اين‌باره مي‌گويد: اگر بحث تعرفه‌گذاري پزشكي قرار است پابرجا بماند بايد نگاه جدي نيز به اجرايي شدن قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري داشته باشيم. عباسعلي زالي رئيس سازمان نظام پزشكي هم مي‌گويد كه «بارها اعلام كرديم جامعه پرستاري در حوزه درمان مورد ظلم واقع شده و اين را نمي‌توان كتمان كرد كه مجموعه پرستاران كشور رضايت خاطر ندارند و به‌خاطر دولت خاصي هم نيست.»

کد N1529306

وبگردی