آفتاب
مدیرحوزه های علمیه آذربایجان غربی خبر داد:

راه اندازی مدارس نظام جدید در حوزه های علمیه آذربایجان غربی

راه اندازی مدارس نظام جدید در حوزه های علمیه آذربایجان غربی

ارومیه - مدیر حوزه‌های علمیه برادران آذربایجان غربی از راه اندازی مدارس نظام جدید در حوزه های علمیه استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام صفدر محمدی ظهر یکشنبه در نشست با خبرنگاران در خصوص اقدامات و عملکرد حوزه علمیه برادران استان در سالجاری عنوان کرد: طلاب در این مدارس براساس برنامه‌ریزی‌ متفاوت و با دروس جدید مدارج تحصیلی خود را طی می‌کنند به طوری که مسائل روز در قالب دروس برای آنها گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه در این راستا سه مدرسه نظام جدید در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) سلماس، اما صادق (ع) نقده و امام خامنه ای ارومیه راه اندازی شده است افزود: پاسخگویی به شبهات و ابهامات، آموزش با شیوه های نوین تبلیغی از رویکردهای این مدارس با نظام جدید است.

حجت الاسلام محمدی تربیت مشاور را از برنامه های اساسی این حوزه در سالجاری برشمرد و گفت: در این راستا طلاب به عنوان مشاور در تمامی زمینه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... مورد تربیت و آموزش قرار می گیرند.

آموزش زبان های عربی و انگلیسی در حوزه های علمیه آذربایجان غربی

مدیرحوزه های علمیه آذربایجان غربی در خصوص آموزش زبان های عربی و انگلیسی در حوزه های علمیه استان اظهارداشت: توجه به زبان‌های خارجی به ویژه عربی و انگلیسی در حوزه‌های علمیه طی سالجاری مورد تاکید بوده و از سالجاری آموزش زبان عربی درحوزه های علمیه استان عملیاتی می شود.

وی با بیان اینکه هنوز آموزش زبان انگلیسی در حوزه های علمیه استان عملیاتی نشده است اعلام کرد: در نظر داریم در سالهای آتی توجه به این مهم در همه سطوح حوزه های علمیه مورد توجه قرار گیرد البته به صورت آزاد طلاب استان اقدام به فراگیری زبان های خارجی می کنند.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه در زمان حاضر یک هزار و ۱۲۳ نفر طلبه مدارس حوزه‌های علمیه سراسر استان تحصیل می کنند اضافه کرد: این طلاب در شهرستان‌های تکاب، خوی، شوط، سلماس، شاهین‌دژ، میاندوآب، نقده و چایپاره در حال تحصیل هستند.

مدیرکل حوزه‌های علمیه برادران آذربایجان غربی در خصوص اعزام مبلغ به سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه نیز بیان داشت: این موضوع با وجود اینکه از وظایف این نهاد به شمار نمی‌رود اما به لحاظ مرزی بودن استان و وجود برخی ضرورت‌ها در صورت فراهم شدن بسترهای مورد نیاز در این زمینه قدم برداشته می‌شود.

حوزه های علمیه با کمبود اعتبار مواجه هستند

مدیرحوزه های علمیه آذربایجان غربی در پاسخ به سوالی در خصوص مسایل و مشکلات مالی در حوزه های علمیه استان افزود: هم اکنون حوزه های علمیه با کمبود اعتبار مواجه هستند و در واقع منابع مالی حوزه های علمیه از منابع دولتی تامین نمی شود حمایت های مالی بخش دولتی مربوط به طرح های عمرانی است.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه در بخش عمرانی نیز با توجه به امضای تفاهم نامه در سال گذشته از بیش از یک میلیارد بودجه اختصاصی تنها ۵۷ درصد آن تخصیص یافت اظهارداشت: تخصیص نیافتن کامل اعتبارات موجب بروز مشکلاتی در تسریع روند طرح های عمرانی شده است.

مدیرحوزه های علمیه آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون از ۱۳ مدرسه حوزه علمیه برداران در استان ۱۱ مدرسه ملکی است یعنی متعلق به خود حوزه های علمیه است گفت: تنها دو مدرسه حوزه علمیه چایپاره و سفیران هدایت شوط اجاره ای است که تلاش می شود مدارس جدید در این شهرستانها احداث شود.

کمبود طلبه در آذربایجان غربی

وی در خصوص کمبود روحانی و طلبه در استان نیز گفت: متاسفانه با وجود ظرفیت و نیاز استان هم اکنون با کمبود طلبه و روحانی دراستان مواجه هستیم به طوری که به ازای هر هزار و ۱۰۰ نفرجمعیت استان باید یک طلبه باشد در حال حاضر به ازای هر هزار و ۵۰۰ نفر وجود دارد و این کمبود باید جبران شود.

حجت الاسلام محمدی در خصوص طرح های عمرانی در دست اجرای استان نیزگفت: بسیاری از طرح های عمرانی حوزه های علمیه از جمله استادسرای ماکو، حوزه علمیه امام خامنه ای ارومیه، مدرسه علمیه امام خامنه ای فاز ۲، مدرسه سفیران شوط به همراه استاد سراس نقده در کنار استاد سرای شاهین دژ و مدرسه علمیه تکاب در دست تکمیل است.

 مدیرحوزه های علمیه آذربایجان غربی از آغاز مدرسه علمیه سلماس در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در این راستا زمینی به مساحت چهارهزار مترمربع اختصاص یافته است.

حوزه های علمیه نماد بارز اقتصاد مقاومتی است

وی حوزه های علمیه را نماد بارز اقتصاد مقاومتی و عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در این زمینه دانست و یادآورشد: به رغم کمبودهای مالی ولی اجرایی کردن پروژه‌های عمرانی قدم برداشته می‌شود.

وی فعالیت مدرسه قرآنی در سلماس زیر مجموعه حوزه‌های علمیه برادران استان را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: با این رویکرد فقط چهار مدرسه در سراسر کشور وجود دارد که یکی از آنها در آذربایجان غربی سلماس راه‌اندازی شده است.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به تلاش برای حفظ طلاب تحصیلکرده و صاحب‌دانش در استان، خاطرنشان کرد: از جمله الزامات برای جلوگیری از مهاجرت طلاب به سایر استان‌ها این است که امکانات آموزشی برای آنها فراهم شود.

جشنواره محمدبن خلیلان آذرماه در آذربایجان غربی برگزار می شود

وی از فراخوان برای شرکت در جشنواره محمدبن‌خلیلان خبر داد و افزود: تا ۲۰ آذر ماه امسال برای ارسال آثار و مقالات فرصت وجود دارد که امیدوار هستیم علاقه‌مندان با در نظر گرفتن شرایط موجود نسبت به ارسال آثار خود اقدام کنند.

محمدی با اشاره به اینکه برای برگزاری جشنواره علامه حلی در استان و ملحق شدن به آن به صورت جدی اهتمام می‌شود، بیان داشت: یکی از مهم‌ترین شروط در این زمینه ارسال حداقل ۱۰۰ مقاله از طرف حوزه‌های خواهران و برادران است که برای جامه عمل پوشاندن به آن اهتمام می‌شود.

کد N1529287

وبگردی