آفتاب

همکاری های اقتصادی اردبیل و جمهوری آذربایجان گسترش می یابد

همکاری های اقتصادی اردبیل و جمهوری آذربایجان گسترش می یابد

اردبیل- ایرنا- استاندار اردبیل از گسترش همکاری های اقتصادی و مناسبات تجاری این استان با کشور همسایه جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش ایرنا، مجید خدابخش روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اردبیل در تشریح سفر خود به جمهوری آذربایجان روسیه و داغستان گفت: در این راستا سرمایه گذاران جمهوری آذربایجان برای بررسی همکاری های مشترک و تبادل نظر در بحث سرمایه گذاری هفته آینده به اردبیل سفر می کنند.
وی افزود: این سفر فضا را برای استان اردبیل جهت همکاری مشترک با جمهوری آذربایجان فراهم کرده و توسعه اقتصادی و تسهیل در امر تجارت آن را رقم خواهد زد .
وی ادامه داد: تجار و سرمایه گذاران روسی و جمهوری آذربایجان استقبال خوبی از سفر هفته پیش هیات اقتصادی استان اردبیل داشتند و آنها خیلی راغب هستند تا در اردبیل حضور یافته و با امکانات و استعدادهای کشاورزی و گردشگری استان آشنا شوند .
استاندار اردبیل با اشاره به دستاوردهای این سفر افزود: توسعه روابط اقتصادی ،سرمایه گذاری مشترک اقتصادی ،تسهیل مناسبات تجاری و دعوت از مقامات این کشورها برای همکاری مشترک ، فعالیت 24 ساعته گمرگ بیله سوار مغان ، راه اندازی بازار مرزی مشترک ، راه اندازی مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی شمالغرب ، راه اندازی دفتر اتاق بازگانی اردبیل در باکو و شناساندن قابلیت های اقتصادی ،کشاورزی و گردشگری استان اردبیل از جمله دستاوردهای این سفر است.
وی اشتراکات دینی و فرهنگی جمهوری آذربایجان و ایران را در توسعه همکاری های مشترک اقتصادی موثر دانست و افزود:در طول 2 سال اخیر رییس جمهوری اسلامی ایران هفت بار با رییس جمهوری آذربایجان دیدار داشتند که در این دیدارها محوریت اقتصادی بیشتر مد نظر بود و نتیجه آن هم گشایش و افزایش روابط اقتصادی بیشتر مابین 2 کشور بود.
وی با بیان اینکه بازار روسیه مهمترین هدف تجاری است افزود: میزان واردات مواد غذایی روسیه سالانه 50 میلیارد دلار از کشورهای مختلف است و روس ها استقبال بیشتری از تجار اردبیل برای مراودات اقتصادی دارند و در هفته های آینده هم برای حضور در استان اردبیل اعلام آمادگی کردند.
خدابخش در خصوص دیدار با چهار وزیر جمهوری آذربایجان افزود: در این دیدارها با مسئولان اتاق بازرگانی، صنعت و معدن، اقتصادی و تجار و بازرگانان این کشور رایزنی های اساسی انجام شد که ان اشالله در آینده نزدیک نتایج آن عاید استان اردبیل خواهد شد .
وی راه اندازی منطقه آزد تجاری و راه آهن اردبیل را زمینه ساز توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه دانست وگفت: تجارت خارجی یکی از محورهای استان اردبیل تعریف شده اما برای رونق آن باید زیر ساخت های لازم که از خواسته ها و مطالبات سرمایه گذران و تجار است فراهم شود .
خبرنگار:یعقوب شاددل** انتشار دهنده: عارف شیرزاد
1395/ 1257
کد N1529161

وبگردی