آفتاب
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام:

رشد کمیت تولید علم ایران به ۱۷ درصد رسید

رشد کمیت تولید علم ایران به ۱۷ درصد رسید

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: رشد کمیت تولید علم ایران در سال ۲۰۱۵ به نسبت سال ۲۰۱۴ میلادی به ۱۷ درصد رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، محمدجواد دهقانی در نشستی در حضور اعضای هیات علمی دانشگاه های شهید مدنی آذربایجان و صنعتی سهند در تبریز گفت: براساس اطلاعات استخراج شده از پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی. اس. آی)، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۴ تعداد ۳۲ هزار و ۱۵۹ مدرک و در سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد ۳۷ هزار و ۵۲۸ مدرک در معتبرترین مجلات بین المللی نمایه سازی کرده است.

وی افزود: بنابراین رشد کمیت تولید علم کشور از ۱۶ درصد گذشت و به نزدیک ۱۷ درصد رسیده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: هر چند برخی از کشورهای تایوان و ژاپن در میان ۲۵ کشور برتر از لحاظ کمیت تولید علم به ترتیب رشد منفی حدود ۲ و ۵ درصد داشته اند، اما رشد ۲۳ کشور دیگر مثبت بوده است.

دهقانی اظهار داشت: کمیت تولید علم دنیا از ۲ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۹۲۱ مدرک در سال ۲۰۱۴ به ۲ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۱۰۴ مدرک در سال ۲۰۱۵ رسیده و بنابراین دنیا رشد حدود ۷ درصدی را تجربه کرده است.

وی به راهبردهای ارتقای کیفیت تولیدات علمی پژوهشگران و جایگاه مرجعیت علمی کشور پرداخت و با اشاره به سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری گفت: این سیاست ها بر کسب مرجعیت علم و فناوری در دنیا تاکید دارند و مرجعیت نیازمند تولیدات علمی است که از کیفیت لازم برخوردار باشند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیمی از تولیدات علمی دنیا تنها ۷ درصد از کل استنادهای دنیا را دریافت می کنند. به عبارت دیگر بخش قابل ملاحظه ای از کمیت تولید علم دنیا از اثرگذاری پایینی برخوردار هستند و بندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

دهقانی تاکید کرد: براین اساس دانشگاه ها برای کسب مرجعیت علم و فناوری باید برای تولید علم اثرگذار بکوشند.

گزنی معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز در این نشست به بررسی شیوه های تولید علم در دانشگاه ها پیشرو در سطح بین المللی پرداخت.

در این نشست همچنین رشد کمیت و کیفیت تولید علم دانشگاه های شهید مدنی و صنعتی سهند مورد بررسی قرار گرفت.

رشد کمیت تولید علم در دانشگاه شهید مدنی در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود ۲۸ درصد بوده است که از متوسط رشد کشور بالاتر است.

رشد کمیت تولید علم در دانشگاه صنعتی سهند در این دوره زمانی نیز ۲۴ درصد بوده است. بررسی میزان استنادات نشان می دهد که کیفیت تولیدات علمی نیز در هر دو دانشگاه افزایش یافته است.  

کد N1529111

وبگردی