آفتاب

کرباسچی: عدم ورود نیروهای مسلح به انتخابات محل مجادلات سیاسی شده است/مشکل اجرا نشدن قانون است

کرباسچی: عدم ورود نیروهای مسلح به انتخابات محل مجادلات سیاسی شده است/مشکل اجرا نشدن قانون است

دبیرکل حزب کارگزاران اسلامی معتقد است رهنمود و سیاست‌های کلی انتخاباتی که از سوی رهبری ابلاغ شده است، تاکیدی مجدد بر همان مواردی است که تاکنون هم در قانون اساسی ذکر شده اما مورد توجه قرار نگرفته است.

غلامحسین کرباسچی شهردار سابق تهران در گفت وگو با خبر آنلاین در واکنش به ابلاغیه اخیر رهبر انقلاب درباره سیاست های کلی انتخابات گفت:  مشکل اصلی عدم شفافیت هاي اجرائي و  عملی  نشدن این سیاست های کلی و رهنمودها است.

وی ابلاغیه اخیر رهبری را عمدتا تاکیدی مجدد بر همان مواردي كه تاكنون هم در قانون اساسي و كلمات حضرت امام بوده دانست و عنوان داشت: این ابلاغیه و مواردی که در آن ذکر شده است برای اجرایی شدن باید به مجلس سپرده شود تا قوانين شفاف و متقني كه به مجادلات خاتمه بخشد به تصویب برسد، ولي متاسفانه اين پروسه روندی است که می تواند با تحلیل و تفسیرهای فراوانی همراه باشد و بار دیگر مناقشات فراوانی را به همراه  داشته باشد.

وی افزود: سوال اینجاست که به طور مثال درباره بند عدم ورود و دخالت نیروهای مسلح در روند انتخابات يا چگونگي تشخيص و اعلام صلاحيتها يا عدم صلاحيتها يا نوع تبليغاتي كه از رسانه هاي دولتي و حكومتي مي شود مگر تاکنون قوانین و ضوابط در این موارد نبوده است؟ هم در قانون اساسی نكات صريح در این زمينه ها هست و هم بارها  از سوی بنیانگذار انقلاب و هم از سوی مقام رهبری رهنمودهایی صريح در این زمینه عنوان شده است اما همانطور که می بینید  بحث دخالت افراد و ارگان های مسلح در انتخابات و نحوه تبليغات و موارد ديگر مورد مجادلات رقباي سياسي بوده است .

وی با ابراز امیدواری به اینکه بتوانیم به ثبات در قوانین برسیم، گفت: باید امیدوار باشیم اما من نمیدانم ارگان ها و نهاد های مختلف چقدر به این رهنمودها توجه می کنند و آن را عملی و اجرایی می کنند تا ما مثلا  در همين انتخابات آتی شاهد این باشیم که اين سياستهاي كلي ابلاغ شده اجرایی و عملی شود.

کرباسچی افزود: فکر می کنم اصل مساله این است که ما در عمل و حوزه اجرا و نظارت به وضعیت شفافی برسيم . همواره با تفسیرهای متفاوت و مناقشه های چالش برانگیزی كه از اين مصوبات مي كنيم در حوزه قوانین و دستورالعمل هاي اجرائي با دشواري مواجه مي شويم.

29217

 

کد N1528990

وبگردی