آفتاب
مدارسی که نیازمند نقش آفرینی خیرین هستند

وضعیت نامناسب مدارس ملارد/کمبود امکانات آموزشی بیخ گوش پایتخت

وضعیت نامناسب مدارس ملارد/کمبود امکانات آموزشی بیخ گوش پایتخت

ملارد- قریب به ۱۹ مدرسه روستایی از مجموع ۲۶۵ مدرسه فعال در شهرستان ملارد با وضعیت نامناسبی در عرصه فضای آموزشی روبرو هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها-ناصر رمضانی:آموزش‌وپرورش در هر جامعه‌ای یکی از تأثیرگذارترین نهادهای فرهنگی و آموزشی به شمار می‌رود که آتیه کشور و ضریب رشد، شکوفایی و بالندگی آن، به این مجموعه گره‌خورده است.

به طور طبیعی برای هر چالش، معضل و نارسایی، نسخه فرهنگی تجویز می‌شود و پایه اصلی فرهنگ نیز به آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت استوار است.

امروزه در میان صاحب‌نظران و کارشناسان عرصه فرهنگی و اجتماعی هر اختلاف‌نظری که وجود داشته باشد، در خصوص نقش آموزش‌وپرورش و  تأثیرگذاری آن در توسعه، پیشرفت و تحولات کشور وجه اشتراکی محکم و عمیق است.

آموزش‌وپرورش انسان‌ساز است، اندیشه را می‌پروراند، بینش را عمیق‌تر می‌سازد و مسیر تعالی و کمال را هموار می‌سازد، نه‌تنها در خصوص ناهنجاری‌ها و چالش‌های اجتماعی، بلکه در حوزه اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی نیز نقش آموزش‌وپرورش غیرقابل‌انکار به نظر می‌رسد.

با قائل بودن به نقش انسان در تمامی تغییرات و فرازوفرودهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی به این قاعده و اصل بدیهی  پی خواهیم برد که مسیر پیمایش انسان و جامعه‌پذیری آن در دو حوزه خانواده و آموزش‌وپرورش ترسیم و طراحی می‌شود.

این قاعده در غرب استان تهران نیز همچون اقصی نقاط این مرز و بوم مصداق دارد و به‌واقع هر آنچه توفیقات بیشتری در این عرصه حاصل شود، به همان میزان ضرب‌آهنگ صعود و فتح قله‌های پیشرفت تندتر از گذشته نواخته خواهد شد.

مدارس روستایی شهرستان ملارد نیازمند تزریق اعتبارات و نقش‌آفرینی مؤثر خیرین است

در غربی‌ترین محدوده استان تهران، شهرستان ملارد با وسعت ۹۵۰ کیلومترمربع در ضلع جنوبی استان البرز و هم‌جوار با استان مرکزی قرارگرفته است.

شهرستانی ۴۵۰ هزارنفری با قریب به ۶۰ روستا و دو بخش(ملارد و صفادشت) و بیش از ۶۵ هزار دانش‌آموز دختر و پسر که از این میزان سهم دانش آموزان روستایی، حدود ۱۱ هزار نفر برآورد می‌شود.

دانش آموزان و محصلان این شهرستان در ۲۶۵ مدرسه اعم از دولتی، غیردولتی، شهری و روستایی و در قالب دو هزار و ۱۹۴ کلاس درس مشغول به تحصیل هستند.

[cite]برخی مدارس این منطقه در فاصله‌ای بسیار دور از مرکزیت شهر بناشده‌اند که به دلیل وسعت و پهنه جغرافیایی گسترده این شهرستان، غیرطبیعی به نظر می‌رسد

رئیس آموزش‌وپرورش ملارد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به برخی از مشکلات و کاستی‌های مدارس این شهرستان اشاره کرد که به فراخور شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای آموزشگاه‌ها، هرکدام به نحوی مؤید پیچیدگی‌ها و دشواری‌های آموزشی و پرورشی این منطقه است.

محمد قادری تفرشی با اشاره به فرسودگی و استهلاک مدارس در برخی نواحی این منطقه عنوان کرد:از مجموع ۲۶۵ مدرسه فعال در شهرستان ملارد، قریب به ۱۹ مدرسه روستایی با وضعیت نامناسبی در عرصه فضای آموزشی روبرو هستند که البته در مقایسه با ۲۴۵ مدرسه‌ای که در شرایط مطلوبی در اقصی نقاط این شهرستان ارائه خدمات می‌کنند، تعداد قابل‌توجهی به نظر نمی‌رسد، اما نقش حائز اهمیت آموزش و لزوم فراهم شدن بستر مناسب برای تعلیم و تربیت ایجاب می‌کند تا علیرغم تعداد نه‌چندان قابل‌توجه آن، به‌عنوان دغدغه‌ای جدی در این شهرستان مدنظر باشد.

قادری تفرشی گفت:یکی دیگر از مشکلات مطروحه در مراکز آموزشی بخش روستایی این شهرستان به مشکلاتی معطوف می‌شود که برای تأمین و مهیا ساختن سرویس مدارس و ایاب و ذهاب فرهنگیان با آن مواجه هستیم.

وی افزود:برخی مدارس این منطقه در فاصله‌ای بسیار دور از مرکزیت شهر بناشده‌اند که به دلیل وسعت و پهنه جغرافیایی گسترده این شهرستان، غیرطبیعی به نظر می‌رسد.

مدیر آموزش‌وپرورش ملارد گفت:قاعدتاً در چنین شرایطی، فراهم‌سازی وسیله نقلیه برای تردد فرهنگیان ضرورتی بوده که تأمین آن بر عهده آموزش‌وپرورش است اما برخی محدودیت‌های مالی و اِعمال سلیقه‌ای نرخ سرویس‌دهی از سوی رانندگان باعث می‌شود شرایط سختی ایجاد شده که معلم و اداره آموزش‌وپرورش را با مشکل مواجه می‌سازد.

وی افزود: بدون همیاری و نقش‌آفرینی آموزش‌وپرورش قادر نخواهیم بود امکاناتی که مدنظر ما قرار دارد برای فرهنگیان مهیاسازیم که از این حیث تعامل دهیاری‌ها با این مجموعه ضرورتی محسوب می شود که نه ازلحاظ قانونی، بلکه از منظر احساس مسئولیت مدیریت روستایی برای ما قابل‌تقدیر و ستایش است.

از کمبود نیرو تا چالش تأمین انرژی

قادری تفرشی در تشریح دیگر مشکلات مدارس روستایی ملارد عنوان کرد:کمبود نیروی فرهنگی در مقیاس تعداد دانش‌آموزانی که در شهرستان ملارد بخصوص در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل هستند یکی دیگر از کاستی‌هایی است که تلاش شده با به‌کارگیری نیروهای حق‌التدریس و استفاده از ۷۰ دبیر مازاد، نسبت به رفع و پوشش آن اقدام شود.

قادری تفرشی عنوان کرد:تعداد نیروی موردنیاز برای ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان ابتدایی ۲۵۰ نفر برآورد می‌شود که با اضافه شدن قریب به ۴۰ نیروی فرهنگی پیش‌دبستانی(پیرو مصوبه مجلس شورای ا سلامی) بخشی از محدودیت‌های موجود در این عرصه مرتفع شده است.

کمبود دانش‌آموز برای به حدنصاب رسیدن کلاس‌های درس در مدارس روستایی دغدغه جدی دیگر ما در حوزه آموزش‌وپرورش ملارد محسوب می‌شود

وی افزود:کمبود دانش‌آموز برای به حدنصاب رسیدن کلاس‌های درس در مدارس روستایی دغدغه جدی دیگر ما در حوزه آموزش‌وپرورش ملارد محسوب می‌شود که با تلاش‌ها و رایزنی‌های انجام‌شده، موافقت ضمنی اداره کل آموزش‌وپرورش شهرستان‌های استان تهران برای تشکیل کلاس‌های درس با حداقل ۱۰ دانش‌آموز گرفته شد.

قادری تفرشی در تشریح دیگر معضلات و نارسایی‌های پیش رو در حوزه آموزشی و تربیتی شهرستان ملارد گفت: به‌طور یقین فراهم‌سازی و تأمین دستگاه‌های گرمایشی برای مدارس شهرستان ملارد، ضرورتی است که همواره مجموعه اشاره‌شده در حد توان و امکانات موجود، نهایت تلاش خود را برای مهیا ساختن الزامات مقتضی در این عرصه به کار بسته است.

وی افزود:خوشبختانه در حوزه شهری با معضل خاصی مواجه نیستیم، زیرا گازرسانی و انشعابات موجود به‌خوبی جوابگوی نیازهای مرتبط با این امر خواهد بود، اما برخی مناطق روستایی، همچنان از نعمت گاز محروم هستند که جایگزین سازی بخاری‌های نفتی نیز به لحاظ ضریب امنیتی قابل‌قبول نیست و در چنین شرایطی باید درصدد فراهم ساختن تجهیزات گرمایشی جایگزین باشیم که برای تأمین آن با دشواری‌ها و محدودیت‌های خاصی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

تجهیز مدارس حلقه‌ای مفقوده در نقش‌آفرینی و مشارکت خیرین

مدیر آموزش‌وپرورش ملارد عنوان کرد:بدون تردید نقش خیرین مدرسه‌ساز در تأمین زیرساخت‌های آموزشی بسیار مؤثر و حائز اهمیت  بوده و در صورت عدم همیاری عناصر فعال و خیرخواه، افزایش مشکلات و نارسایی‌ها در حوزه فضای آموزشی دور از ذهن نخواهد بود.

قادری تفرشی گفت:با همه این اوصاف آنچه در حال حاضر به‌عنوان یکی از دغدغه‌های جدی مجموعه آموزش‌وپرورش شهرستان ملارد قابل‌طرح است، به تجهیز مدارس و راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها در مراکز آموزشی شهری و روستایی معطوف می‌شود.

[cite]طبق یک قاعده نانوشته، عمده فعالان خَیِر و مدرسه‌ساز در ملارد، علاقه‌مند به احداث ابنیه آموزشی هستند و تمایل و رغبت چندانی به تجهیز و تأمین ادوات و تجهیزات موردنیاز مراکز آموزشی نشان نمی‌دهند

وی افزود:طبق یک قاعده نانوشته، عمده فعالان خَیِر و مدرسه‌ساز در ملارد، علاقه‌مند به احداث ابنیه آموزشی هستند و تمایل و رغبت چندانی به تجهیز و تأمین ادوات و تجهیزات موردنیاز مراکز آموزشی نشان نمی‌دهند.

مدیر آموزش‌وپرورش ملارد گفت:از سوی دیگربخش قابل‌توجهی از خیرین تمایل دارند در محدوده‌ای خاص و موردعلاقه خود به احداث مدرسه مبادرت ورزند که این رویه و ذهنیت باعث می‌شود در مناطقی که به‌شدت نیازمند مدرسه هستیم، کمبود مدارس به صورتی پررنگ احساس شود، زیرا هزینه کرد خیرین در محدوده‌هایی تزریق و محقق می‌شود که بعضاً با کمبود خاصی در فضای آموزشی مواجه نیستند.

وی افزود:در صورت نقش‌آفرینی خیرین مدرسه‌ساز به فراخور نیازسنجی و آمایش منطقه‌ای، از این اقدام سازنده، مؤثر و خیرخواهانه به نحو مطلوب‌تری بهره‌مند خواهیم شد.

تفرشی گفت:اساساً ساخت و احداث مدرسه در شرح وظایف آموزش‌وپرورش نیست و این موضوع از طریق اداره کل نوسازی و تخصیص بودجه و اعتبارات از سوی فرمانداران شهرستانی و استانداری تابعه عملیاتی و پیگیری می‌شود و برخلاف تصور برخی، بنای مدرسه در شرح وظایف و اختیارات مدیریت آموزش‌وپرورش و مجموعه اشاره‌شده، تعریف‌نشده است.

وی افزود:با همه این اوصاف به‌واسطه نیازی که در این عرصه احساس می‌شود، تلاش می‌کنیم با همیاری و همگرایی سازنده و نقش‌آفرینی خیرین، کمک والدین دانش آموزان، اداره کل نوسازی و پیگیری تعهدات انبوه‌سازان در قالب ماده ۱۸، نسبت به تأمین شایسته فضای آموزشی، اقدامات لازم را اجرایی کنیم و امیدواریم در آینده نیز در رفع موانع و مشکلات پیش رو به توفیقات شایسته‌ای نائل شویم.

بدون تردید با عنایت به رشد جمعیت دانش‌آموزی، استمرار وضعیت موجود در آینده می‌تواند به ضریب مشکلات اشاره‌شده بیفزاید و رفع، پوشش و مرتفع ساختن چنین کاستی‌هایی، مستلزم نگاه ویژه مسئولان استانی و کشوری به حوزه غربی استان تهران است.

کد N1528955

وبگردی