آفتاب

چهارمحال و بختیاری سرزمین داور خیز

چهارمحال و بختیاری سرزمین داور خیز

شهرکرد - ایرنا - چهارمحال و بختیاری اگر چه در لیگ برتر و لیگ دسته یک یا حتی دسته دوم فوتبال ایران تیمی ندارد، اما نام این استان هر سال در لیگ برتر فوتبال ایران بر سر زبان هاست.

از قضا هر ساله گزارشگران فوتبال تلویزیون نیز در یکی 2 بازی نام داوران استان چهارمحال و بختیاری را به اشتباه کهکیلویه و بویراحمد عنوان می کنند که این مساله برای مخاطبان فوتبالدوست به یک اشتباه رایج، تکراری و غیر اصلاحی تبدیل شده است.
اما مهم آن این است که در یک دهه اخیر در فوتبال ایران، چهارمحال و بختیاری حداقل 2 داور وسط و 2داور کنار یا کمک داور در زمین بازی داشته است و این با توجه به جمعیت استان برای ورزش این خطه از ایران یک شاخص مطلوب است.
اگر چه داوران در چهارمحال و بختیاری براساس توانایی های فردی خود به جایگاه مهمی در فوتبال ایران رسیده اند اما گاه نه تنها حمایت نشده اند بلکه مورد بی مهری نیز قرار گرفته اند.
از چهارمحال و بختیاری برای نخستین بار یدالله جهانبازی قضاوت دربی استقلال و پرسپولیس به عنوان 2 تیم طرفدار ایران را برعهده داشت که از سوی کارشناسان نمره قبولی نیز گرفت.
از سوی دیگر موعود بنیادی فر به عنوان یکی از سه داور الیت آسیا در بازی های بین المللی و لیگ برتر از خود چهره ای موفق نشان داده است از این رو مورد تجمید کارشناسان داوری قرار گرفته است.
در بین کمک داوران نیز حسن زارع و قهرمان نجفی نیز بارها در لیگ برتر فوتبال حضوری اثرگذار داشته اند و با کمترین خطا به ویژه در آفسایدگیری، چهره ای موفق در این بخش داوری را نیز به نمایش گذاشته اند.
رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال می گوید: چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای فوتبال خیز ایران است و باید جوانان این استان مورد توجه قرار گیرند.
حسن کامرانی فر در گفت وگو با ایرنا افزود: از این استان داورهایی مانند یدالله جهانبازی، موعود بنیادی فر و کمک داورانی چون سعید زارع و قهرمان نجفی تاکنون در لیگ برتر و لیگ دسته یک قضاوت های قابل قبولی را ارائه کرده اند.
به گفته وی، طرح استعدادیابی داوری برای تشکیل تیم داوری جوان در استانها در حال برگزاری است و چهارمحال و بختیاری می تواند نقش مهمی در تربیت داوران جدید داشته باشد.
رئیس هیات فوتبال چهارمحال و بختیاری نیز می گوید: این استان حدود 300 داور فوتبال دارد که در نوع خود در بین استانهای کشور بی نظیر است که یکصد نفر از این داوران فعال هستند.
کیومرث حیدری در گفت وگو با ایرنا افزود: از تعداد یکصد نفر نیز 30 نفر در لیگ های استانی و یا لیگ های کشوری قضاوت می کنند و چند داور نیز در لیگ برتر فوتبال ایران حضور پررنگی دارند.
وی گفت: طرح ارزیابی و استعدادیابی داوران معرفی شده به لیگ های کشوری از سوی دپارتمان فرصت خوبی برای استانهایی مانند چهارمحال و بختیاری است تا داوران جوان خود را به فوتبال ایران معرفی کند.
حیدری، درباره زبان آموزی برای داوران فوتبال که یکی از الزامات فیفا نیز گفت: داوران به صورت فردی در دوره های زبان خارجی شرکت می کنند و هیات فوتبال نیز دوره های آموزشی مختلف را در دستورکار خود قرار داده است.
به گزارش ایرنا، در تازه ترین بازی لیگ برتر در هفته نهم موعود بنیادی فر به عنوان داور دیدار تیم های استقلال تهران و سایپا حضور داشت و نمره قبولی از کارشناسان داوری گرفت.
گزارش از: محمود رئیسی**انتشاردهنده: جهانبخش صفری دهکردی
2097/6021
کد N1528887

وبگردی