آفتاب

امام گفتند در سنگر نشستن ترکش هم دارد...

امام گفتند در سنگر نشستن ترکش هم دارد...

نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: یک وقتی به امام گفتم که من خسته شدم و اجازه بدهید به قم برگردم. امام فرمود که در سنگر نشستن ترکش هم دارد.

در روز اول آبان ماه سال 1358 امام خمینی طی حکمی آیت الله سید کاظم نورمفیدی را به عنوان امام جمعه گرگان منصوب کردند.

در این حکم آمده بود:

«بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم
جناب حجت ‏الاسلام آقای حاج سیدکاظم نورمفیدی ـ دامت افاضاته
بر حسب تقاضای اهالی محترم شهر گرگان ـ ایدهم‏اللّه‏ تعالی ـ که تقاضا داشتند جنابعالی در آن شهر اقامۀ جمعه کنید، بدین وسیله جنابعالی به امامت نماز جمعۀ شهر مزبور منصوب می‏شوید که ان‏شاءاللّه‏ تعالی ضمن اقامۀ این فریضۀ بزرگ الهی، مردم را به وظایف خطیر و حساسی که دارند آشنا ساخته، به وحدت و اتفاق دعوت کنید و از اختلاف و تفرقه برحذر دارید. از خدای تعالی موفقیت آن جناب را مسئلت دارم. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏.

غُرّۀ ذی‏الحجة الحرام 1399

روح ‏اللّه‏ الموسوی الخمینی»

به همین مناسبت نماینده ولی فقیه در استان گلستان ضمن بیان جزئیاتی از ابلاغ حکم امام خمینی (س) برای انتصاب به این سمت، گفت: توصیه مهم امام در آن حکم راجع به وحدت اسلامی بود.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی اظهار کرد: من فکر می کنم ایام انتخابات خبرگان بود که حکم من به نمایندگی ولی فقیه را در رادیو و تلویزیون خواندند. البته خیلی غیر مترقبه بود؛ یعنی این حکم و نکته ای را که امام در این حکم مرقوم فرموده بودند بی سابقه بود. در کل کشور مثل بمب منفجر شد و برای خود من هم غیر مترقبه بود. دلیلش این است که چنین حکمی سابقه و لاحقه نداشت؛ من که ندیدم.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان افزود: وقتی رادیو این حکم را خواند مرحوم حاج احمد آقا به من تلفن زد و گفت که این حکم صادر شده است. شاید منظورش این بود که یک وقت خدای نکرده موجب غرور نشود. گفتم اتفاقا من این حکم را برای خودم نعمت بزرگی می دانم و شکر این نعمت این است که تواضع من در مقابل خدا و مردم بیشتر شود. این اطمینان را به مرحوم حاج احمد آقا دادم و اتفاقا همین نکته را در مجالسی که آن روزها تشکیل می شد و من بنا بود صحبت کنم (جوّ خاصی هم در آن ظرفیت و موقعیت به وجود آمده بود) به مردم هم می گفتم که در مقابل این لطف حضرت امام تواضع من بیشتر می شود. حتی شاید این نکته را هم گفته باشم که من میل ندارم در تبلیغات انتخاباتی از این مسأله استفاده شود.

وی با بیان اینکه توصیه مهم امام در آن حکم راجع به وحدت اسلامی بود، تصریح کرد: عین همان حکم را مقام معظم رهبری نیز تأیید کردند. یعنی حکمی نوشتند که متن همان متن امام بود. چیزی که اشاره کردند به مسائل سیاسی و شرعی منطقه از جمله وحدت بود چون وحدت اینجا مهم است. این هم در حکم بود که «آنچه را که نیاز به اذن ولی فقیه جامع الشرایط دارد شما در تصرف و تصدی مأذون و مجاز هستید.»

آیت الله نورمفیدی گفت: به مناسبت های مختلف خدمت امام می رسیدم. یک بار به ایشان گفتم که من را نصیحت کنید. امام فرمودند که «تا جوان هستید خود را بسازید. انسان وقتی پیر می شود دیگر هیچ کاری از او بر نمی آید؛ حتی عبادت». یک وقتی به امام گفتم که من خسته شدم و اجازه بدهید به قم برگردم. امام فرمود که در سنگر نشستن ترکش هم دارد. این جمله حضرت امام برای من باعث استحکام و قوت قلب شد و گفتم می ایستم «ولو بلغ ما بلغ».

29214

کد N1528574

وبگردی