آفتاب

استاندار کردستان: راهکار مقابله با آسیب های فضای مجازی باید به سمت اهداف فرهنگی رفت

استاندار کردستان: راهکار مقابله با آسیب های فضای مجازی باید به سمت اهداف فرهنگی رفت

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: فضای مجازی دارای فرصت ها و تهدیدهای خاصی در تعامل های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد که تنها راهکار مقابله با آسیب های آن تولید محتوا و بردن آن به سمت درآمدزایی است.

به گزارش ایرنا عبدالمحمد زاهدی، شنبه شب در هشتاد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کردستان افزود: عمده هدف پدیده های نوین اطلاعاتی و ارتباطی همسان سازی فرهنگی با تحمیل یک ایده به فرهنگ های مختلف است و به منظور جلوگیری از این تحمیل ها باید تولیدها را به سمت اهداف فرهنگی و استفاده اقتصادی برد.
به گفته وی اگر کاربران فضای مجازی این پدیده به عنوان فرصت شغلی که تامین کننده بسیاری از نیازهای جامعه است استفاده کنند تهدیدهای فضای مجازی ناخودآگاه به سمت فرصت پیش می رود.
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی تقاضا و عرضه محور است و اگر تولیدی از سوی فرهنگ نباشد مغلوب شدن در آن آسان است گفت: وجود هشت هزار دانش آموخته کردستانی در رشته های مرتبط با فناوری ارتباطات و اطلاعات فرصتی برای تبدیل تهدیدها به فرصت های شغلی در این استان است.
استاندار کردستان ادامه داد: حضور و فعالیت فرهنگی در عرصه های نوین اطلاعاتی و ارتباطی از جمله فضای مجازی یک مقابله با همسان سازی فرهنگی بوده و امروزه به دلیل تسهیل در ارتباطات ازنقطه ای به نقطه دیگر همه گیری استفاده از پدیده های نوین ارتباطی به عنوان یک نیاز برای جامعه است.
زاهدی افزود: وقتی ناچار به استفاده از این امکانات در زندگی روزمره و اداری هستیم باید شیوه ها بهره گیری از آن در جامعه را فرهنگ سازی تا از آسیب های آن نیز مصون و از فرهنگ بومی خود نیز حفاظت کنیم.
وی گفت: برخوردهای سخت و نرم 2 محور مهم در عرصه فضای مجازی است و برخوردهای سخت توسط پلیس فتا، نیروهای امنیتی و قضایی و برخورد نرم نیز از سوی نهادهای فرهنگی و تامین کننده زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می شود.
به گفته وی برخورد نرم در اولویت مقابله قرار داشته و از این رو استانداری با برگزاری جلسه های متعدد با کارشناسان و صاحب نظران به دنبال مجهز کردن جامعه به رفتارهای فرهنگی است.
ایران در سال 2020 میلادی (1400 – 1399 شمسی) در آمد 100 هزار میلیارد تومان تجارت ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) را هدف گذاری کرده و استان کردستان نیز در قالب طرح تکاپو به دنبال کسب 2 درصدی این چشم انداز است.
این چشم انداز بر اساس قرار گرفتن کردستان به عنوان الگوی کشوری در طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) تدوین شده و تا کنون برای تحقق آن 14 تفاهم نامه مشترک بین شرکت های بخش خصوصی فعال در این حوزه و چهار دوره هماهنگی شرکت های سرمایه گذار با شرکت های فعال ICT کردستان برگزار شده است.
ضریب نفوذ اینترنت در کردستان هم اکنون 27.20 درصد بوده که دولت در نظر دارد با اجرای طرح های مختلف از جمله ایجاد چتر اینترنت پرسرعت بی سیم (WIFI) و دیتا سنتر استانی، افزایش میزان بهره مندی روستاها تا مرز 85 درصد تا پایان دولت یازدهم زیرساخت های تحقق این چشم انداز را تسریع دهد.
استان کردستان با وسعتی معادل 28 هزار و 817 کیلومتر مربع در غرب ایران و 227 کیلومتر با کشور عراق مرز دارد و این استان در مجموع یک میلیون و 493 هزار و 645 نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و هزار و 703 روستا ساکن هستند.
3034/ 3020 ** شبد ** 1095 ** ** خبرنگار: حسن حسین زاده** انتشاردهنده: رضا رضائی مجد
کد N1528556

وبگردی