آفتاب
یادداشت؛

راهکارهای معاون قرآنی ارشاد برای ثبیت نهضت بسوی فهم قرآن

راهکارهای معاون قرآنی ارشاد برای ثبیت نهضت بسوی فهم قرآن

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی با انتشار یادداشتی ضمن برشمردن تحقق و ضرورت پرداختن به شعار امسال «بسوی فهم قرآن» بر رفع نقیصه های موجود در این مسیر تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،متن این یادداشت به شرح زیر است

بسمه تعالی

بعد از انقلاب اسلامی کمتر جلسه­ ای برپا می­ شود که با تلاوت آیاتی از کلام خداوند شروع نگردد. تلاوت آیات قرآن کریم توسط قاریان قرآن قبل از جلسات، همایش­ها و جشنواره­ها سنت حسنه­ای است که درایران رواج دارد.

این سنت زیبا با همه محاسنی که دارد یک نقیصه دارد که در صورت برطرف شدن الگویی برای همه مسلمانان خواهد شد. مخاطب­هایش و نشست و جشنواره اکثراً به عنوان تیمّن و تبرک، آیات الهی را گوش می­دهند و درصورتی که قاری قرآن به فن قرائت مسلط باشد واقعاً از آن لذت می­برند. ولی متأسفانه ٩٠% آنها بهره­ای از معانی قرآن نمی­برند. کلمات زیبای قرآن را نمی­فهمند و نسبت به آن بیگانه­ اند. حتی مجالس و محافل قرآنی که علاقمندان به قرآن مخاطب آن هستند از درک مفهوم آیات تلاوت شده بی­بهره هستند. مشهور است که یکی از قرّاء برجسته مصری به صورت گلایه مطرح کرده بود که چرا ایرانیها موقع تلاوت آیات جهنم ما را تشویق می ­کنند. در حالی که در این موقع باید به خدا پناه ببرند و حال خضوع و خشوع بگیرند.

 این سنت خوب تلاوت در آغاز مراسم و نشست­ها را با کمی تدبیر می­توان تبدیل به یک جلسه فهم قرآن نمود. امسال که سال نهضت فهم قرآن است خوب است به سمت فهمیدن بیشتر قرآن حرکت کنیم و این نقیصه را به روشهای زیر اصلاح نمائیم:

همزمان با تلاوت قاری از ال­سی­دی و نمایشگرهای سالن­ها ترجمه آیات نیز پخش گردد تا شرکت کنندگان علاوه بر لذت شنیدن آیات با ترجمه آن آشنا شوند.

ترجمه آیات تلاوت شده قبلاً تکثیر و در اختیار مخاطبین قرار گیرد.

فرد مسلطی پس از تلاوت پشت تریبون قرار گیرد و آیات تلاوت شده را برای مردم ترجمه و تفسیر نماید.

در جلساتی که تعداد محدودتری شرکت کرده­اند علاوه بر تلاوت، نکات برجسته آیات بازگو شود.

در محیط­ های دانشگاهی و حوزه­ای، لغات مشکل ترجمه شده و در اختیار قرار گیرد تا فهمیدن آیات الهی آسانتر باشد.

از شبکه تلگرام و نظیر آن و از بلوتوث در انتقال ترجمه به مخاطبین حاضر در جلسه استفاده شود.

بیاییم از همه فرصت­ها برای فهم قرآن استفاده کنیم. ثواب اصلی برای کسانی است که قرآن را می­فهمند و انشاء الله به آن عمل می­کنند.

قرآن کتاب است که برای فهمیدن آن نه نیاز به تحصیلات دارد و نه برای درک آن سن و سالی مطرح است. این کتاب «هدی للناس» است و همه می­توانند آنرا بفهمند. فرصت­ها را مغتنم بشماریم و هر مجلسی را تبدیل به مجلس فهم قرآن کنیم. قرآن نور است و نورانیت آن زمانی قلب و دل ما را منوّر می­سازد که معنای آنرا بفهمیم.

کد N1528402

وبگردی