آفتاب

تاثیر هورمون جنسی زنانه بر اندازه مغز زنان

تاثیر هورمون جنسی زنانه بر اندازه مغز زنان

به نقل از ایندیپندنت، نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد که اندازه بخشی از مغز بر اساس عادات ماهانه زنان دچار تغییر می‌شود.

محققان موسسه ماکس پلانک در لایپزیگ آلمان به این نتیجه دست یافته‌اند که بخش هیپوکمپوس مغز زنان به تدریج با افزایش سطح استروژن بزرگتر و با کاهش ترشحات هورمونی کوچکتر می‌شود.
پیشتر گفته شده بود که هیپوکمپوس مغز، که مسئولیت ثبت خاطرات و خلق و خوی فرد را بر عهده دارد، با توجه به عوامل محیطی به تدریج تغییر اندازه می‌دهد؛ برای نمونه، چندین مطالعه پیشین دست یافته بودند که حجم هیپوکمپوس مغز راننده‌های تاکسی در لندن به خاطر حفظ  نام چندین خیابان، ساختمان و مقصد موردنظر مسافران به مرور افزایش پیدا می‌کند.
با این حال این نخستین بار است که محققان مدعی شده‌اند حجم هیپوکمپوس مغز زنان بنا به عادت ماهانه و با توجه به سطح هورمون، نوسان پیدا می‌کند.
این کشف شگفت‌انگیز در حقیقت یکی از مراحل ابتداییِ یک تحقیق جامع‌تر با عنوان «اختلال ناخوشی پیش‌قاعدگی» (PMDD) است. این اختلال بر روی یک زن از هر 12 زن اثر منفی مانند تغییر خلق و خو، افسردگی و خستگی می‌گذارد.
دکتر یولیا ساخر، پژوهشگر اصلی این تحقیق، امیدوار است که تحقیقشان بتواند به زنان آسیب‌پذیر در برابر PMDD کمک کند. او البته معتقد است که شاید بتوان به کمک پژوهشان روش‌های پیشگیرانه‌ای برای آن ایجاد کرد. وی می‌گوید: «انعطاف‌پذیری عصبی یا قابلیت انطباقیِ مغز شاید درب‌های جدیدی را برای کمک به زنان آسیب‌پذیر باز کند.»
خانم بارت نیز می‌گوید که تغییرات رفتاری در موش‌ها با قاعدگی تغییر می‌کند. البته خانم ساخر معتقد است که انسان‌ها ممکن است کاملا متفاوت باشند. وی می‌گوید که نتایج منتشره در این پژوهش تنها از یک زن بدست آمده است. حدود 30 اسکن از مغز یک شرکت کننده که در وضعیت سالمی به سر می‌برد، در طول چهار دوره قاعدگی گرفته شده بود.
دکتر ساخر می‌گوید که مراحل بعدی این تحقیق از همان پروتکل پیشین اما با تعداد شرکت کنندگان بیشتر و تکنیک‌های عکس‌برداری بیشتری انجام خواهد شد.
کد N1528288

وبگردی