آفتاب
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای:

وضع عوارض سوخت بهترین راه تامین اعتبار راهداری است

وضع عوارض سوخت بهترین راه تامین اعتبار راهداری است

بیرجند- ایرنا - رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، وضع عوارض بر سوخت را بهترین راه تامین اعتبار راهداری بیان کرد و گفت: در این صورت بخشی از درآمد فروش سوخت به نگهداری راه های کشور اختصاص پیدا می کند.

داوود کشاورزیان روز شنبه در مراسم معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی در بیرجند، افزود: گرچه با این کار هزینه ای به مردم تحمیل می شود ولی گستردگی فعالیت های عمرانی راهداری در بلند مدت جبران این هزینه ها را خواهد کرد.
وی اظهار کرد: گستردگی پروژه های عمرانی راهداری، تمام کشور را پوشش می دهد و همه مردم از مزایای آن نظیر اشتغال، ایمنی و ارتقا امکانات جاده ای برخوردار می شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با توجه به اینکه نگهداری راه های کشور یک امر جاری و همیشگی است ایجاد منابع پایدار مالی، اصلی ترین نیاز این مهم خواهد بود.
کشاورزیان اظهار کرد: اعتبار مورد نیاز برای نگهداری راه نباید دستخوش تخصیص اعتبار بشود که با ادامه این روند راه های کشور شکل ناخوشایندی به خود خواهد گرفت.
به گفته وی محدودیت اعتبار دولت از یک سو و افزایش هزینه های جاری از سوی دیگر باعث شده است که هزینه های عمرانی با تخصیص بسیار کم تحقق یابد.
به گزارش ایرنا، وی عنوان کرد: در همین ارتباط شاید برای ساخت راه های جدید اعتباری وجود نداشته باشد اما راه های موجود که مردم در آن تردد می کنند هم به لحاظ ایمنی و هم به لحاظ حفظ سرمایه ملی نباید منتظر تخصیص اعتبار باشد و تخریب شود.
** حمل و نقل امری اساسی در خراسان جنوبی است
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه با توجه به وضعیت حمل و نقل فرامنطقه ای و فعالیت بازارچه مرزی ماهیرود شهرستان سربیشه از توابع خراسان جنوبی با افغانستان، حمل و نقل را یکی از امور اساسی و مهم زیربنایی استان دانست.
کشاورزیان بازارچه مرزی ماهیرود را یکی از بازارچه های فعال در امر صادرات و واردات کالا عنوان کرد و سیاست اصلی سازمان راهداری را رفتار متقابل، حذف تعرفه ها و عوارض در صورت هماهنگی با کشور مجاور و ارتقا بهره وری بیان کرد.
از چهار بازارچه مرزی خراسان جنوبی با افغانستان تنها ماهیرود فعال است و فعالیت سه بازارچه دیگر در شهرستان های نهبندان، درمیان و زیرکوه با این کشور همسایه از اواخر سال 1393با تصمیم یک جانبه افغانستان متوقف شد.
کشاورزیان در ادامه یادآور شد: در حال حاضر بر اساس آمارها تعداد عرضه ناوگان حمل و نقل کالا
در کشور به مراتب بیشتر از تقاضاست و علت آن هم رکود اقتصادی است که امیدواریم با رونق اقتصادی پسابرجام شاهد استفاده از این ظرفیت عظیم در ایران باشیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: خراسان جنوبی یک درصد جمعیت کشور را دارد اما 10 درصد وسعت کشور را تشکیل می دهد که بر اساس همین اصل تقریبا 6 درصد راه های کشور در این استان قرار دارد که این خود حایز اهمیت و تعمق بیشتر است.
خراسان جنوبی با 151هزار کیلومتر مربع مساحت حدود 800هزار نفر جمعیت دارد.
وی تصریح کرد: راه های کشور به لحاظ عملکرد به دو دسته شریانی و غیر شریانی تقسیم می شود که حدود 35 هزار کیلومتر راه های شریانی و 50 هزار کیلومتر راه های غیر شریانی و حدود 117 هزار کیلومتر راه های روستایی است.
به گزارش ایرنا، کشاورزیان بیان کرد: خراسان جنوبی دارای 2 هزار کیلومتر راه شریانی و بیش از 10 هزار کیلومتر راه روستایی است که نگهداری از این راه ها کار بسیار دشواری است و باید با نظارت مکرر از افزایش هزینه های نگهداری کاسته شود.
خراسان جنوبی پس از سیستان و بلوچستان و کرمان سومین استان پهناور و دومین استان بیابانی ایران است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با قدردانی از تلاش چهار ساله ابراهیم نصری ، جعفر شهامت را به عنوان مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی معرفی کرد.
** حمل و نقل خراسان جنوبی باید در سطح کلان مورد توجه قرار گیرد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی، استانی مرزی است و در تجارت با افغانستان نقش مهمی دارد، وضعیت جاده ای و حمل و نقل مناسبی ندارد لذا این مقوله در استان باید در سطح کلان مورد توجه قرار گیرد.
سید محمد حسینی، افزود: این استان دارای دو ظرفیت درونی و فرا استانی است و به لحاظ عبور کالا های صادراتی و وارداتی از جاده های استان، حتما نیازمند ارتقا بیشتر جاده ها نسبت به بعضی استان ها خواهد بود که امیدواریم با تخصیص اعتبار مالی پایدار این مشکل حل شود.
وی با اشاره به اینکه مدیران استانی همچون خراسان جنوبی باید ریسک پذیر باشند، عنوان کرد: این استان نیاز به کار میدانی دارد و لازمه کار میدانی ریسک پذیری است.
به گفته وی مدیر باید مطالبه گر باشد و مشکل و کاستی های حوزه مدیریتی خود را در سطح کلان مورد بررسی قرار دهد تا گامی موثر برای پویایی حوزه مدیریتی خود و به تبع آن استان بردارد.
با مصوبه ششم تیرماه سال 95 شورای عالی اداری، مدیریت راهداری از اداره کل راه و شهرسازی استانها جدا و به اداره کل حمل و نقل و پایانه ها ملحق شد و واحد جدید اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای تغییر نام پیدا کرد.
چندی قبل مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفته بود: با انتزاع مسئولیت راهداری از این اداره کل می توانیم با خیالی آسوده به بازآفرینی شهری و تامین خدمات زیر بنایی درحوزه مسکن بپردازیم و در توسعه بزرگراه های استان قدم برداریم.
مهدی جعفری افزود: با انتزاع واحد راهداری، 55(340 نفر) درصد نیروی انسانی این اداره کل به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای منتقل می شوند و تمام ماشین آلات راهداری سنگین و نیمه سنگین و 57 دستگاه خودرو سبک به آن اداره کل منتقل می شود.
وی تاکید کرد: تاکنون راهداری از دغدغه های مدیران کل راه و شهرسازی بود که ناچار بودند در کنار ده ها مسئولیت و وظیفه متنوع در آماده باش شبانه روزی برای امور راهداری و مقابله با حوادث پیش بینی نشده باشند.
وی بیان کرد: با انتزاع راهداری از وظایف مدیران کل کاسته می شود،علاوه بر نیروی انسانی، 40 درصد بودجه اداره کل راه و شهرسازی به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان منتقل می شود.
*3215**2047** خبرنگار-محمدرسول ابراهیمی اسفدن* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری *
کد N1528257

وبگردی