آفتاب

افسردگی از نوع پدرانه!

افسردگی از نوع پدرانه!

همشهری دو - ندا داوودی: چند وقتی که از تشکیل خانواده می‌گذرد، جای خالی یک نوزاد و بچه‌ای که عشق میان زن و شوهر را گرم‌تر و بیشتر کند خودش را به وضوح نشان می‌دهد.

دختر و پسر چند روز قبل كه ديروز زن و شوهر شده‌اند، دلشان مي‌خواهد امروز پدرومادر باشند و تجربه اين نقش جديد آنقدر شيرين است كه در بسياري از اوقات مادر و پدرهاي تازه تا ماه‌ها از اين اتفاق هيجان زده‌اند. از برنامه‌ريزي براي اسم كودك گرفته تا خريد لوازم و آماده شدن براي آمدن نفر سوم، هر كدام زيبايي‌هاي خودش را دارد. اما چيزي كه همه همسران بايد مراقب آن باشند اين است كه حضور هيچ‌چيز و هيچ‌كس حتي فرزند مشترك نبايد بر كيفيت رابطه آنها تأثير بگذارد. بعد از آمدن اين تازه وارد گاهي پدر خانواده دچار تغييراتي مي‌شود كه در هياهوي حضور نوزاد گم شده و نتيجه‌اش دور شدن زن و شوهري است كه تا قبل از اين رابطه خوبي با هم داشته‌اند.

  • به شوهرتان كمك كنيد

آغاز حس پدري از قبل تولد
وقتي جواب آزمايش مثبت است، شادي، ترس و شايد دنيايي از حس‌هاي مختلف به سراغ‌تان مي‌آيد، اما پس‌زمينه همه آنها حس‌كردن موجودي ديگر در درون‌تان خواهد بود؛ موجودي از خودتان كه مي‌دانيد بايد مراقبش باشيد تا به سلامت رشد كند و به دنيا بيايد. چند هفته بعد وقتي بدون اينكه حواستان باشد و درست در حال تماشاي تلويزيون احساس كرديد چيزي در درون‌تان حركت مي‌كند، مادري شما رسما و با قدرت شروع مي‌شود. بزرگ شدن و رشد كردنش را با تمام وجود لمس مي‌كنيد و حتي در بي‌خوابي‌هاي ماه‌هاي آخر آنقدر با جنين‌تان ارتباط برقرار خواهيد كرد كه صورتش را هم مي‌توانيد تصور كنيد اما در تمام اين مراحل همسر شما به‌عنوان يك ناظر و از بيرون شاهد حالات شما و حضور نامحسوس فرزند مشتركتان است. او بزرگ شدن فرزندتان را درون وجود شما مي‌بيند اما به‌مراتب كمتر از شما با نوزاد امروز ارتباط برقرار مي‌كند.

شما بايد همسرتان را در مراحلي كه فرزندتان هنوز به دنيا نيامده است شريك كنيد، در اين‌صورت او نيز در تجربه حس شما شريك مي‌شود. براي برخي مردان به دنيا آمدن نخستين فرزندشان به معني حضور ناگهاني غريبه‌اي در خانه است. كارهايي كه مي‌توانيد در دوران بارداري انجام دهيد تا همسرتان هم حس پدري را مزه‌مزه كند اين است كه باهم براي سونوگرافي برويد، صداي قلب فرزندتان را بشنويد، روياهاي مشترك ببافيد و گاهي وقتي فرزندتان در وجودتان حركت مي‌كند از همسرتان بخواهيد تا با دستانش حركت‌هاي او را لمس كند. اگر تغييرات براي نقش جديدش را قدم به قدم حس نكند ممكن است دچار شوك احساسي شود. دليل افسردگي برخي مردان بعد از پدر شدن اين است كه يكباره خود را وسط معركه‌اي مي‌بينند كه انگار از آن بي‌خبر بودند.

تو نخستين اولويت مني
اين كاملا طبيعي است كه در روزهاي اول بعد از تولد فرزندتان به‌دليل درد و شرايط جسماني، چندان حوصله نداشته باشيد و نتوانيد به شوهرتان مثل گذشته توجه كنيد. بازهم طبيعي است كه تا چند‌ماه اول بعد از تولد به‌دليل اينكه نگهداري از نوزاد كار سختي است و وقت زيادي مي‌گيرد، همان همسر قبل از مادر شدن، نباشيد و در برخي كارها كم بگذاريد اما بايد روال اين تغيير رفتارتان به‌گونه‌اي باشد كه همسر شما فكر نكند او ديگر به چشم شما ديده نمي‌شود و همه توجه شما معطوف به فرزندتان است. درست است كه كم‌خوابي و شرايط جديد سخت است اما وقتي همسرتان به خانه مي‌آيد حتي اگر خسته هستيد كمي كنارش بنشينيد. با او حرف بزنيد و از كارهايش بپرسيد. كاري كنيد كه بداند هنوز براي شما اهميت دارد. به جاي اينكه مدام از اضافه وزن ناراحت باشيد و ناله كنيد و فكر كنيد جذاب نيستيد، بازهم به ظاهر خود برسيد و درحدي كه مي‌توانيد در موقع برگشت همسرتان، شرايط خانه و وضعيت ظاهري خودتان را مرتب و آراسته كنيد. به همسرتان بگوييد كه اين روزها موقتي است و از او بخواهيد كنارتان باشد و كمكتان كند.

  • مردانه تا رسيدن به‌آرامش تلاش كنيد

شايد كمي سخت اما بي‌نهايت زيبا
وقتي پدر مي‌شويد در حقيقت وارد دنياي جديدي شده‌ايد كه ممكن است برايتان در ابتدا كمي گنگ و استرس‌آور باشد اما اگر زياد عجله نكنيد و به‌خودتان و مهمان تازه‌وارد فرصت دهيد، همين مسئوليت دلهره‌آور تبديل به بهترين فرصت زندگي‌تان مي‌شود. شما از روزي كه همسرتان باردار شد، در حقيقت وارد نقش پدري شده‌ايد اما شايد چون در آن روزها درگير رشد، تغييرات، مشكلات و زيبايي‌هاي تبديل شدن يك جنين كوچك به يك نوزاد زيبا نبوده‌ايد، چندان نقش جديدتان را حس نكرده باشيد. اما اين روزها با به دنيا آمدنش باورتان شده كه ديگر علاوه بر مرد خانواده، پدر هم هستيد. به پدر خودتان فكر كنيد؛ به حس خوبي كه حضور مهربان و مقتدر او در شما ايجاد مي‌كند؛ به‌دست‌هايش كه بي‌سر و صدا و بي‌منت، خيلي از كارهاي زندگي‌تان را سر و سامان داده است، حال دستان شما هم‌چنين وظيفه‌اي دارد. شما ديگر تنها متعلق به‌خودتان نيستيد و اين به معني حذف زندگي شخص به‌طور كامل نيست. بايد قوي‌تر باشيد و در مورد آينده جدي‌تر فكر كنيد اما همه اينها به معني انجام دادن يك كار سخت نيست. پدري آنقدر لذت‌هاي شيريني دارد كه سختي‌هايش را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد. مي‌توانيد در اين مورد با مردان ديگر صحبت كنيد و از تجربه‌هاي آنها هم استفاده كنيد.

دست به‌كار شويد
براي ورود به دنياي پدرانه بهترين كار اين است كه با فرزندتان ارتباط بيشتري بگيريد. او را راه ببريد، بخوابانيد و گرماي بدن او را در آغوش‌تان حس كنيد. با اين كار شما، هم همسرتان كمي استراحت مي‌كند و براي با شما بودن و رتق و فتق امور روزانه خود انرژي مي‌گيرد و هم شما و فرزندتان اين فرصت را خواهيد داشت كه به هم عادت كنيد و به‌زودي وقتي از سر كار به خانه برگرديد و ببينيد او چهاردست و پا از دور به سمت‌تان مي‌آيد و دست‌هايش را بالا مي‌گيرد تا در آغوش‌اش بگيريد، به اين روزها و ترس و ناراحتي‌تان مي‌خنديد. وقتي مسئوليت‌تان را بپذيريد و با تمام وجود برايش تلاش كنيد، حس آرامش بيشتري هم خواهيد داشت.

  • بچه‌ها رونق عشق هستند

به دنيا آمدن فرزند، زيباترين فرصت براي نزديك‌ترشدن زن و شوهر است؛ داشتن يك بهانه مشترك براي شادي و تلاش و اميد. از اين فرصت نهايت استفاده را بكنيد و كنار هم باشيد و هر كدام حال ديگري و تغييراتي كه اين تازه‌وارد در زندگي او ايجاد كرده را درك كنيد تا بتوانيد از اين مرحله زيبا و كمي سخت به‌خوبي عبور كرده و به هم نزديك‌تر شويد.

کد N1528228

وبگردی