آفتاب

کاهش خسارت های سوانح جاده ای نیازمند عزم همگانی

کاهش خسارت های سوانح جاده ای نیازمند عزم همگانی

یاسوج- ایرنا - عزم جدی مثلث مسئولان، مردم و رسانه های ارتباط جمعی برای افزایش زیرساخت های جاده ای، رعایت حقوق شهروندی و نهادینه کردن فرهنگ ترافیک در کاهش خسارت های جانی و مالی سوانح جاده ای ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش ایرنا، نگاهی به از دست رفتن جان سالانه هزاران انسان، خانه نشینی عده ای بر اثر مصدومیت و خسارت های مالی فراوان حاصل از تصادف در جاده های کشور گویای اهمیت این مقوله است.
براساس آمارهای موجود سالانه 19 هزار نفر در جاده های کشور بر اثر تصادف خودروها جان خود را از دست می دهند.
کارشناسان خطاهای انسانی، جاده های غیرایمن و نقص های فنی خودروها را به عنوان دلایل سوانح جاده ای مطرح می کنند.
استان کهگیلویه و بویراحمد در این میان که در مسیر اتصال جاده های استان های مرکزی به جنوب کشور قرار دارد، یکی از مقاصد ایرانگردی نیز محسوب می شود که نیازمند تلاش بیشتری برای کاهش خسارت های جانی و مالی ناشی از سوانح جاده ها است.
براساس آمار موجود در 6 ماهه نخست سال جاری بیش از 13 میلیون تردد خودرو در کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده است.
**خطاهای انسانی و لزوم مشارکت مردم
فرمانده پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بی توجهی برخی رانندگان به مساله ایمنی در سرعت گفت: علت 85 درصد تصادفات جاده ای در این استان خطای انسانی است .
سرهنگ منوچهر سیاهپور اظهار داشت: علت 32 درصد تصادفات جاده ای، ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه، 31 درصد تجاوز و انحراف به چپ و 24 درصد توجه نکردن کافی به جلو است.
وی افزود: حدود 30 درصد تصادفات ترافیکی در راههای ارتباطی کهگیلویه و بویر احمد بین ساعت های 16تا 22 رخ می دهد.
فرمانده پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد افزود: 33 درصد تصادفات جاده ای این استان در محور ارتباطی گچساران به شیراز، 23درصد در مسیر یاسوج به اصفهان و 18درصد در راه ارتباطی دهدشت به بهبهان رخ می دهد.
سرهنگ سیاهپور گفت: راه ارتباطی یاسوج به اصفهان با 19درصد بیشترین آمار تصادفات جاده ای را دارد و مسیر ارتباطی گچساران به بهبهان با 10 درصد دومین مسیر خطر آفرین این استان محسوب می شود.
وی نامناسب بودن راههای ارتباطی را در وقوع تصادفات جاده ای موثر دانست و افزود: با اصلاح پیچ تنگ کلوره در کیلومتر 2 جاده یاسوج به بابا میدان 10 درصد تصادفات این مسیر از سال گذشته تاکنون کاهش یافت که این امر بیانگر اهمیت حذف نقاط حادثه خیز و ضرورت شتاب بخشی ساخت راههای چهارخطه است.
فرمانده پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه 35درصد تصادفات جاده ای از نوع واژگونی و خروج از جاده است، نقش عابران پیاده در بروز حوادث جاده ای را 10درصد اعلام کرد.
سرهنگ سیاهپور اظهارکرد: 68 درصد تصادفات جاده ای مربوط به خودروهای سواری، 13درصد وانت و 10درصد موتورسیکلت در استان است.
**نگاهی به آمارخسارت های ناشی از تصادفات
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سوانح جاده ای در 6ماه نخست سال جاری در این استان 38 کشته و چهار هزار و 433 مصدوم بر جای گذاشت.
جلال پوران فرد اظهار داشت: 2 هزار و 52 مورد حادثه رانندگی در این مدت در جاده های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.
وی بیان کرد: حضور به موقع نیروهای امدادی اورژانس 115 در کمک رسانی به حادثه دیدگان سوانح رانندگی، منجر به کاهش فوتی ها می شود.
پوران فرد به کاهش زمان حضور اکیپ های اورژانس 115 در محل حادثه در کهگیلویه و بویر احمد اشاره کرد و گفت: زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه در استان سال گذشته 8.7 دقیقه بوده که در 6ماه سال جاری این زمان به 7.8 دقیقه کاهش یافته است.
**برنامه های در دست اجرا برای افزایش زیرساخت های جاده ای
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: دوربین های ثبت تخلف رانندگی در راه های ارتباطی این استان با اختصاص 15میلیارد ریال اعتبار افزایش خواهد یافت.
علی خوان پایه اظهار داشت: کار جانمایی 10 دوربین جدید ثبت تخلف در راه های پرتردد استان انجام گرفته و به زودی نصب خواهند شد.
وی افزود: هم اکنون چهار دوربین ثبت تخلف رانندگی در راه های استان فعال که 2 مورد از این تعداد در سال های اخیر نصب شده است.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد استاندارد سازی فعالیت ها در این سازمان را یادآور شد و افزود: این اداره کل تاکنون موفق به اخذ 2 استاندارد ایزو شده است.
خوان پایه از اختصاص یک میلیارد و 200 میلیون ریال برای نصب هشت دستگاه تردد شمار دیگر در سال جاری خبر داد و افزود: تعداد دستگاه های تردد شمار کهگیلویه و بویراحمد از 18 دستگاه تا پایان سال جاری به 26 مورد خواهد رسید.
وی از نصب یک دستگاه توزین (ویژه باسکول ها) در جاده گچساران به باشت با هشت میلیارد ریال اعتبار خبر داد و گفت: این دستگاه ضمن تعیین وزن کامیون ها سرعت آنها را نیز ثبت خواهد کرد.
**تلاش دولت تدبیر و امید برای توسعه راه های ارتباطی
رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد گفت: 438 کیلومتر راه در سه سال گذشته در این استان ساخته شده است.
حسن نوروزی اظهار داشت: 350 کیلومتر راه روستایی، 50 کیلومتر بزرگراه، 38 کیلومتر راه اصلی و ایمن سازی جاده های حادثه خیز از خدمات ماندگار دولت تدبیر و امید در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: پنج هزار و 200 میلیارد ریال در دولت یازدهم برای توسعه راه های ارتباطی این استان هزینه شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد افزود: تکمیل 250 طرح نیمه تمام، ایجاد امکان پرواز در شب برای انواع هواپیماها در فرودگاه شهر یاسوج و تکمیل طرح راه آهن یاسوج به اقلید از برنامه های مهم در دست اجرای توسعه راه های ارتباطی این استان است.
نوروزی با اشاره به قرار گرفتن کهگیلویه و بویراحمددر کریدور اتصال استان های مرکزی به جنوب کشور، کمبود جاده های چهارخطه و پایین بودن شاخص آسفالت راه های روستایی افزود: توسعه زیرساخت های جاده ای این استان مورد توجه دولت تدبیر و امید است.
** نیازهای بهبود زیرساخت های جاده ای
معاون هماهنگی امور عمرانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حذف 90 نقطه حادثه خیز در راه های ارتباطی این استان برای ایمن سازی سفرها یکی از اولویت های مهم دولت است.
پژمان نیک اقبالی اظهار داشت: سالانه باید 13 نقطه حادثه خیز راه های ارتباطی اصلاح و بهسازی شود.
وی به کمبود اعتبار برای توسعه راه ها و حذف نقاط حادثه خیز اشاره کرد و افزود: فرهنگ سازی یکی از راه های کاهش حوادث و سوانح جاده ای و بهبود فرهنگ ترافیک است.
نیک اقبالی بیان کرد: فرهنگ سازی بر اساس آموزش های پایه ای نظیر مشارکت دانش آموزان در فرهنگ ترافیک می تواند به تقویت قانون گرایی و اصلاح برخی رفتارهای قانون گریزانه در جامعه کمک کند.
وی اظهار کرد: گرچه در سال های اخیر میزان تلفات سوانح رانندگی کاهش یافته اما همچنان آمارهای حوادث جاده ای بالاست که این امر نیازمند توجه بیشتر به مقوله فرهنگ سازی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی کهگیلویه و بویراحمد به مناسب نبودن برخی زیرساخت ها در شهرها اشاره کرد و گفت: مناسب سازی معابر، خیابان ها و سازه های شهری از سوی شهرداری ها می تواند در کاهش مشکلات ترافیکی و سوانح درون شهری اثرگذار باشد.
**ظرفیت های فرهنگ سازی
مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: 34 هزار و 272 دانش آموز و یکهزار و 268 فرهنگ یار ترافیک با پلیس راهور در این استان همکاری دارند.
هادی زارع پور به اهمیت فعالیت همیاران پلیس مدارس در تقویت فرهنگ راهنمایی و رانندگی در بین خانواده ها اشاره کرد و افزود: اداره کل آموزش و پرورش در عرصه فرهنگ سازی همواره همگام با پلیس راهور و دیگر دستگاه هاست.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود 703 هزار نفر دارای هشت شهرستان، 17 شهر و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است.
6هزار و 548 کیلومتر راه ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این میزان 93 کیلومتر بزرگراه، 505 کیلومتر راه اصلی و یکهزار و 238 کیلومتر راه فرعی است.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8143 /8005
کد N1527951

وبگردی