آفتاب
گاهشمار

زادروز کریستوفر سیمز

زادروز کریستوفر سیمز

کريستوفر سيمز، اقتصاددان آمریکایی در 21 اکتبر 1942 به دنیا آمد. او در سال 2011 به همراه توماس سارجنت، جايزه نوبل اقتصاد را به‌خاطر «تحقيقات ...

کريستوفر سيمز، اقتصاددان آمریکایی در 21 اکتبر 1942 به دنیا آمد. او در سال 2011 به همراه توماس سارجنت، جايزه نوبل اقتصاد را به‌خاطر «تحقيقات تجربي در زمينه‌هاي علت و معلولي اقتصاد کلان» دريافت داشت. سيمز تحصيلات دوره ليسانس را در رشته رياضي در دانشگاه‌ هاروارد (1963) و دکترا را در رشته اقتصاد ( 1968) همان دانشگاه گذرانده است. او در دانشگاه‌هاي‌ هاروارد، مينه‌ستا، ييل و پرينستون تدریس کرده است. وي در سال 1995 رئيس انجمن اقتصادسنجي و در سال 2012 رئيس انجمن اقتصاددانان آمريکا شده است. آثار علمي سيمز فراوان است و مقالات علمي او بيشتر در زمينه اقتصادسنجي، تئوري‌هاي اقتصاد کلان و سياست است. کارهاي تحقيقاتي او با استفاده از مدل‌هاي آماري پيشرفته در علم اقتصاد خصوصا به پيش‌بيني، فرموله کردن و ارزشيابي سياست‌هاي اقتصادي کمک‌هاي شاياني کرده است.

 

سيمز همچنين به تئوري مالي سطح قيمت‌ها و توسعه اين تئوري و نيز «تئوري تورم‌هاي منطقي» کمک کرده است. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت کارهاي سيمز روش‌هایي را براي ارزيابي جهت‌هاي علّي سياست‌هاي پولي بانک‌هاي مرکزي فراهم آورده است. اين نظريات تاييدي است بر سياست‌هاي پولي کساني مانند ميلتون فريدمن که اعتقاد دارند توسل به عرضه پول اضافي تورم به‌دنبال می‌آورد یا به عبارت ديگر رابطه علت و معلولي در اين زمينه يک رابطه دوطرفه است. سخنراني سميز به مناسبت دريافت جايزه نوبل در دسامبر 2011 نيز در زمينه مدل‌هاي آماري و ارتباط آن با سياست‌هاي پولي بود. آکادمي سلطنتي علوم سوئد معتقد است سيمز و سارجنت روش‌هایي را براي پاسخگویي به پرسش‌هاي مهمي ابداع کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به اين پرسش اشاره کرد که چگونه رشد اقتصادي و تورم تحت تاثير افزايش موقتي نرخ بهره يا کاهش ماليات قرار می‌گيرد. امروزه روش‌هایي که اين دو نفر ارائه داده‌اند به ابزارهاي اساسي در تحليل‌هاي اقتصاد کلان تبديل شده است.

کد N1527653

وبگردی