آفتاب
در آستانه سالروز تاسیس سازمان ملل؛

بازتاب 71 سال همکاری ایران و سازمان ملل از دریچه دوربین

بازتاب 71 سال همکاری ایران و سازمان ملل از دریچه دوربین

انزلی-ایرنا- مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران در آستانه دوم آبان سالروز تاسیس این سازمان با برپایی نمایشگاهی در گیلان تاریخچه 71 سال همکاری با کشورمان را به تماشا گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عکس های این نمایشگاه روایتگر لحظات مهمی از همکاری ایران و سازمان ملل از امضای منشور ملل متحد در 26 ژوئن 1945 توسط مصطفی عدل ریاست هیات نمایندگی ایران ، دیدار رسمی هفت دبیرکل ملل متحد از ایران و پیشنهاد دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان مبنی بر 'جهان عاری از خشونت و مبارزه با افراطی گری' و تصویب و تبدیل آن به قطعنامه سازمان ملل بود.
رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران عصر جمعه در حاشیه اختتامیه این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: ایران از بنیانگذاران سازمان ملل بوده و نه تنها در سازمان ملل نقش مهمی داشته بلکه در تشکیلات سلف آن یعنی جامعه ملل نیز دخیل بوده است .
ماریا دوتسنکو اظهار کرد: ایران در این 71 سال در زمینه های گوناگون با سازمان ملل همکاری داشته و افراد مهم و شاخصی از ایران در فعالیت های سازمان ملل تلاش کردند که از جمله این افراد می توان به نصرالله انتظام اشاره کرد که سال 1950 با اجماع آراء بعنوان رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب شد.
وی خاطرنشان کرد: ایران برای سازمان ملل از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و از 9 دبیرکل سازمان ملل تاکنون هفت دبیر کل به ایران سفر کرده اند.
وی با اشاره به این که هر عکس این مجموعه بخش مهمی از تاریخ را در خود دارد، افزود : با توجه به اهمیت همکاری های بین ایران و سازمان ملل قرار شد با همکاری وزارت امور خارجه ایران تعدادی عکس و سند به مجموعه افزوده شده و به صورت کتاب در بیاید.
دوتنسکو تصریح کرد: این مجموعه با مشارکت مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و آرشیو عکس ملل متحد گردآوری شده است.
وی با بیان این که این مجموعه روی وبسایت سازمان ملل متحد نیز قرار داده شده از دانشجویان ، رسانه های اجتماعی و اعضای سازمان های مردم نهاد برای تماشای این عکسها دعوت کرد.
به گزارش ایرنا، عکس خرابه های هیروشیما در بین مجموعه عکس ها تاکید دیگری بر اهمیت اجماع جهانی برای حفاظت از صلح پایدار و همکاری و تلاش برای دنیایی بهتر است.
سازمانِ مللِ مُتّحد سال 1945 میلادی تأسیس و جایگزین جامعه ملل شد.
این سازمان توسط 51 کشور تأسیس و سال 2011 میلادی، 193 کشور عضو داشت ، اعضای آن تقریباً شامل همه کشورهای مستقلی می شود که از نظر بین المللی به رسمیت شناخته شده اند.
شورای امنیت قوی ترین نهاد سازمان ملل پنج عضو دائمی دارد که در تصمیمات این شورا حق وتو دارند.
مقر سازمان ملل متحد در نیویورک است و کشورهای عضو و موسسات وابسته در طول هر سال با تشکیل جلسات منظم در مورد امور بین المللی و امور اجرایی مربوط به آنها تصمیم گیری می کنند.
ایران به عنوان یکی از اعضای مؤسس سازمان ملل متحد در میان نخستین کشورهایی بود که مرکز اطلاعات سازمان ملل در آن تأسیس و فعالیت هایش چند ماه بعد، در ماه مه 1950 آغاز شد.
این فعالیت ها در 1980 به حالت تعلیق در آمد و در 1991 دوباره آغاز و از 1994 به گونه ای کامل فعال شد.
این نمایشگاه روز های 29 و 30 مهر در نگارخانه کوچه باغ واقع در منطقه آزاد انزلی برپا بود و مورد بازدید اقشار مختلف مردم اعم از پژوهشگران ، دانشجویان ، اصحاب رسانه و هنرمندان قرار گرفت.
شبک **6030/6070 **1917**خبرنگار: گیتی بابایی**تنظیم کننده : نصراله ابراهیمی** انتشار دهنده : سید محمد باقر نوربخش
کد N1527558

وبگردی