آفتاب
در دیدار قاضی سراج با معاون وزیر کشور آلمان مطرح شد؛

همکاری‌ وزارت کشور آلمان با سازمان بازرسی ایران در مبارزه با فساد

همکاری‌ وزارت کشور آلمان با سازمان بازرسی ایران در مبارزه با فساد

در دیدار قاضی سراج با معاون وزیر کشور آلمان بر همکاری‌های آموزشی و تبادل تجربیات وزارت کشور آلمان با سازمان بازرسی کل کشور برای مبارزه با فساد تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی، در دیدار قاضی ناصر سراج با «کلاوس ویت» معاون وزیر کشور جمهوری فدرال آلمان طرفین با بیان اقدامات و تجربیات کشورهای متبوع در زمینه‌های پیشگیری از فساد و نیز استراتژی‌های مقابله با فساد، آمادگی خود را برای همکاری‌های دوجانبه به‌ویژه در حوزه‌های آموزشی و تبادل صاحب‌نظران کشور آلمان برای برگزاری دوره‌های مزبور و در چارچوب‌هایی که از طرف سازمان بازرسی کل کشور ایران مدنظر است، اعلام کردند.

معاون وزیر کشور آلمان گفت: آنچه از سازمان بازرسی کل ایران می‌دانم قابلیت‌ها و حوزه‌های وسیعی است که برای امور مرتبط با نظارت، بازرسی، مبارزه با فساد و سوء جریانات اداری و مالی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

به گفته وی یکی از مسئولیت‌های مهم وزارت کشور آلمان، تنظیم مقررات و دستورالعمل‌های مرتبط با شفاف‌سازی و پیشگیری از فساد و نیز مقابله با این پدیده است. شفافیت و رفتار سازمان برای پیشگیری و قابلیت رفتار سازمانی برای مبارزه با فساد بسیار حائز اهمیت است و البته در این راه پیشگیری مهم‌تر از مبارزه با فساد است. در جامعه آلمان اگر بنا باشد درصد و آمار میزان فساد اداری و مالی گفته شود، باید گفت تعداد موارد فساد نسبت به شاغلین کل کشور چهارهزارم درصد است. روش ما این است که میان همکاران و مسئولین در بخش‌های عمومی و دولتی نسبت به عواقب ارتکاب فساد حساسیت ایجاد کنیم. شفافیت ابزار بسیار خوبی برای مقابله با فساد است.

کلاوس ویت گفت: این وزارت خانه با تهیه دستورالعمل‌های ساده برای کارمندان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی، چگونگی اقدام و رفتار سازمانی برای اجتناب از ارتکاب به تخلف و جرائم کیفری مرتبط با فساد توضیح داده شده است. در شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی و بنگاه‌های تجاری باید دقت شود تا شفافیت‌های لازم اعمال شود. شفافیت و حفظ آن مهم‌ترین اصل در فعالیت شرکت‌ها است.

در ادامه قاضی سراج به اقدامات بازرسی کل کشور برای تبادل تجربیات با کشورهای پیشرو در این امر و برگزاری دوره‌های آموزشی برای بازرسان کل سازمان با همکاری تعدادی از کشورهایی که با سازمان تفاهم‌نامه امضاء کرده‌اند، اشاره کرد.

معاون وزیر کشور آلمان گفت که کشورش تجربیات ارزنده‌ای در امر مبارزه با فساد و حکمرانی خوب داشته و در شناسایی حوزه‌های در خطر فساد، بانکی، وضعیت ساماندهی اداری در بخش‌های دولتی و عمومی، مدیریت بحران و تحلیل و شناسایی حوزه‌های مرتبط مقررات و دستورالعمل‌های کاربردی را تهیه نموده و در اختیار می‌گذارند.

گفتنی است رئیس سازمان بازرسی کل کشورمان، بنا به دعوت همتای آلمانی و به‌منظور انجام دیدارهای دوجانبه به کشور آلمان سفر کرده و تاکنون با رئیس آمبودزمان این کشور و نیز مقامات سازمان شفافیت بین‌الملل دیدار و گفتگو کرده و قرار است با دادستان کل برلین و مقامات دفتر مرکزی مقابله با فساد در دادستانی برلین هم دیدار و گفتگو داشته باشد.

کد N1527357

وبگردی