آفتاب
مهر گزارش می دهد

مهرماه تلخ فانی/ نجفی و بطحایی گزینه احتمالی وزارت آموزش و پرورش

مهرماه تلخ فانی/ نجفی و بطحایی گزینه احتمالی وزارت آموزش و پرورش

با برکناری وزیر آموزش و پرورش، از محمدعلی نجفی و سید محمد بطحایی به عنوان گزینه های احتمالی برای وزارت آموزش و پرورش نام برده می شود.

خبرگزاری مهر- گروه جامعه: رئیس جمهور هفته گذشته در هیئت دولت خانه تکانی کرد، سه تن از وزرای دولت تدبیر و امید هفت ماه مانده به پایان دولت کنار گذاشته شدند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر ورزش و جوانان و وزیر آموزش و پرورش که مخاطبان تاثیرگذاری از جوانان گرفته تا فرهنگیان و هنرمندان را در جامعه دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ورزش و جوانان طی هفته ی گذشته پس از برگزاری جلسه هیئت دولت، استعفای خود را به رئیس جمهور تقدیم کردند و حسن روحانی موافقت کرد. در این استعفاها شائبه ی تحمیلی بودن نیز وجود دارد.

گرچه خبر برکناری وزیر آموزش و پرورش پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره دهم نیز به گوش می رسید اما این اتفاق در اوایل سال جاری رخ نداد، و درست در اولین ماه آغاز سال تحصیلی که می تواند نابسامانی را در این وزارتخانه ایجاد کند، انجام شد.

روز بیست و هفتم مهرماه و همزمان با استعفای دو وزیر دیگر، خبر استعفای وزیر آموزش و پرورش به گوش رسید، مسئولان وزارت آموزش و پرورش و شخص وزیر این استعفا را شایعه و کذب دانستند.

روز بیست و هشتم مهرماه، شنیده هایی همچون تحمیل استعفا بر وزیر آموزش و پرورش در میان اصحاب رسانه رد و بدل شد و حتی نام سرپرست آموزش و پرورش نیز به درستی گفته شد. تکذیب آموزش و پرورش و تایید دولت این احتمال را بیشتر می کرد که دولت بر این استعفا اصرار دارد و فانی ترجیح می دهد با استیضاح از کابینه تدبیر وامید کنار رود.

در نهایت عصر روز بیست و هشتم مهرماه، وزیر آموزش وپرورش نامه ای به روحانی با این مضمون نوشت « پس از اطلاع از نظر جناب عالی درخصوص ضرورت ترمیم کابینه که در جلسه روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۹۵ هیأت محترم دولت ابراز فرمودید ؛ علی رغم آمادگی کامل برای حضور در جلسه استیضاح و ارائه گزارش عملکرد سه ساله وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید و پاسخ به سؤالات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بدین وسیله آمادگی خود را برای عمل به هرگونه تصمیم حضرت عالی درخصوص ادامه کار خویش نیز اعلام می نمایم.»

این نامه با آیه ۸۰ سوره‌ی اسرا،«وَقُل رَبِّ اءَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَاءَخْرِجْنی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَناً نَّصِیرا»ً «وبگو: پروردگارا! مرا با ورودی نیکو و صادقانه وارد (کارها) کن و با خروجی نیکو بیرون آر و برای من از پیش خودت سلطه و برهانی نیرومند قرار ده» به پایان رسیده بود.

پس از انتشار این نامه، رئیس جهمور محتوای  آن را استعفا تلقی کرد و خبر موافقت حسن روحانی نیز با اطلاع رسانی دیرهنگام از سوی مرکز اطلاع رسانی دولت، از زبان یک نماینده مجلس شورای اسلامی منتشر شد و سرپرست وزارت آموزش وپرورش سید محمد بطحایی، معاون مدیریت توسعه و پشتیبانی اعلام شد.

علی اصغر فانی، وزیرسابق وزارت آموزش وپرورش اهل هیاهو و شعاری صحبت کردن نبود با آرامش به کار سکانداری وزارت آموزش وپرورش ادامه می داد، اعتقاد داشت باید کار انجام شود سپس رسانه ای کنیم، اما این بی تفاوتی نسبت به اطلاع رسانی گاهی به حدی می رسید که حتی کارهای انجام شده رسانه ای هم نمی شد.

آرامش او بیش از اندازه موجب شده بود تا بسیاری از کارشناسان، نمایندگان مجلس و فرهنگیان او را در امر آموزش و پرورش توانمند نبینند. در عین حال عملکرد فانی نیز در این وزارتخانه آنچنان قدرتمند نبود که بتواند جایگزین حرف های شعاری برخی وزرای گذشته بشود.

فانی در کارنامه خود  ۴ کارت زرد و یک استیضاح از سوی مجلس شورای اسلامی دوره نهم درج کرد. مجلس شورای دهم نیز با انتقاد به عملکرد فانی استیضاح او را در روز ۲۷ مهرماه به هیات رئیسه ارائه کرد. همچنین تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان، تنبیه دانش آموزان در مدرسه و نارضایتی فرهنگیان نیز در این استیضاح بی تاثیر نبود.

پس از برکناری وزیر آموزش و پرورش، استیضاح او نیز منتفی شد و معاونش سید محمد بطحایی سرپرستی نظام تعلیم و تربیت را بر عهده گرفت.

سید محمد بطحایی را شاید بتوان یکی از مودب ترین معاونان فانی دانست، معاونی که با وجود انتقادهایی که به عملکرد او وجود دارد اما از لحاظ ادب، نزاکت و بیان، قابل تحسین است. در عین حال بطحایی چندان رسانه ای نیست و در ارتباط با رسانه ها تاکنون محتاطانه عمل کرده است.

از طرفی بسیاری از کارشناسان بطحایب را مناسب حوزه مدیریت توسعه و پشتیبانی که عملا یک کار اداری و مالی است، ندانسته و بیشتر او را مناسب استادی در دانشگاه می دانند و بیشترین نقد هایی هم که از سوی فرهنگیان به وزارت خانه روانه می شود، وضعیت معیشتی فرهنگیان و عدم به موقع واریز حقوق و معوقات است. بسیاری از کارشناسان نیز مدیریت ضعیف سید محمد بطحایی در معاونت مدیریت توسعه و پشتیبانی را باعث به وجود آمدن نارضایتی معلم ها و مشکلات وزارت آموزش وپرورش می دانند.

علاوه بر او، از محمد علی نجفی نیز به عنوان دیگر گزینه وزارت آموزش وپرورش نام برده می شود و باید دید طی روزهای آینده چه کسی سکان این وزارتخانه عیالوار را بر عهده می گیرد.

به هر روی، مهر ماه سال تحصیلی ۹۵-۹۶ برای علی اصغر فانی که خاک معلمی را سال هاست در نظام تعلیم و تربیت خورده است، مهری نداشت و خاطره تلخ برکناری را در خاطر او بر جای گذاشت.امید است این تغییرات برای تحول در نظام تعلیم و تربیت منفعت داشته باشد و نفع عمومی در نظر گرفته شده باشد و شائبه ی انتخاباتی و سیاسی نداشته باشد.

کد N1527136

وبگردی