آفتاب
رییس انجمن روماتولوژی کشورمان خبرداد؛

ابتلای بیش از 10 هزار نفر به بیماری راه ابریشم در ایران

ابتلای بیش از 10 هزار نفر به بیماری راه ابریشم در ایران

تهران- ایرنا- رییس انجمن روماتولوژی ایران شمار مبتلایان به بیماری بهجت (راه ابریشم) در کشور را بیش از 10 هزار نفر اعلام و عوامل ژنتیکی وابسته به نژاد را از مهمترین عوامل احتمالی بروز این بیماری عنوان کرد.

دکتر احمدرضا جمشیدی در حاشیه دهمین کنگره سالیانه و دومین کنگره بین المللی انجمن روماتولوژی ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: عامل اصلی این بیماری همچنان ناشناخته است اما از آنجا که در کشورهای واقع شده در مسیر راه ابریشم مانند چین، ترکیه، ایران و ژاپن و در بین نژاد زرد شیوع بیشتری دارد، احتمال داده می شود عوامل ژنتیکی در بروز آن دخیل باشد.
وی درباره ویژگی این بیماری گفت: بیماری بهجت یک بیماری خودایمنی است که التهاب عروق سبب اختلال در خون رسانی به بافت ها می شود و بافت را دچار آسیب می کند.
رییس انجمن روماتولوژی ایران درباره عوارض بیماری بهجت نیز گفت: آفت های دهانی، آفت های دستگاه تناسلی، ضایعات پوستی به صورت جوش های چرکی، درگیری مفاصل و مهمتر از همه ضایعات و درگیری چشمی از مهمترین عوارض این بیماری هستند.
دکتر جمشیدی میزان شیوع این بیماری در بین زنان و مردان را یکسان عنوان و اظهار کرد: شروع این بیماری بیشتر از سنین جوانی و میانسالی است اما در کودکان نیز مشاهده شده است.
متخصص روماتولوژی با بیان اینکه این بیماری قابل پیشگیری نیست اما درمان می شود، افزود: ایران یکی از مراکز معتبر جهانی در زمینه تشخیص، درمان و تحقیق در مورد بیماری بهجت است و در مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران تحقیقات گسترده ای در این زمینه در حال انجام است.
وی با بیان اینکه حدود هشت هزار بیمار مبتلا به بهجت تحت نظر مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند، ادامه داد: بیماران زیادی از کشورهای همسایه برای درمان این بیماری به ایران می آیند و ایران در این زمینه در منطقه همتراز با ترکیه درحال فعالیت است.
دهمین کنگره سالیانه و دومین کنگره بین المللی انجمن روماتولوژی ایران 28 مهرماه در مرکز آرشیو اسناد ملی آغاز به کار کرد و امروز(جمعه) به فعالیت خود پایان می دهد.
این کنگره ها به همت انجمن روماتولوژی ایران برگزار شده و زمینه سازی برای تحقق اهداف علمی انجمن روماتولوژی در زمینه های آموزشی، پژوهشی و درمانی و همچنین ارائه جدیدترین دستاوردهای علمی پژوهشی کشور در رشته روماتولوژی و رشته های وابسته، فراهم آوردن شرایط برای برقراری ارتباط علمی و تبادل نظر بین روماتولوژیست های دانشگاه های علوم پزشکی سراسر ایران و تقویت همکاری علمی انجمن روماتولوژی و اعضای شبکه بیماری های مفصلی استخوانی از اهداف برگزاری آن بوده است.
علمی**1834*1561
خبرنگار: ناهید شفیعی* انتشاردهنده: مژگان توانا
کد N1527044

وبگردی