آفتاب

معاون وزیر علوم: 25هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می کنند

معاون وزیر علوم: 25هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می کنند

همدان- ایرنا- معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری گفت: هم اکنون 25 هزار نفر از 85 کشور خارجی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایران تحصیل می کنند.

به گزارش ایرنا مجتبی شریعتی نیاسر روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران همدان افزود: دانشجویان خارجی پنج درصد از جمعیت دانشجویی کشور را تشکیل می دهند که البته سعی داریم این آمار را افزایش دهیم.
شریعتی نیاسر در ادامه گفت: تاکنون ارتباط خوبی را در عرصه های بین المللی داشته ایم و هدف ما اعتلای دانشگاه ها در این عرصه است.
وی در ادامه پیرامون وضعیت صندلی های خالی در دانشگاه ها گفت: در تامین امکانات نظیر صندلی در دانشگاه ها رشد بی رویه ای داشته ایم و برهمین اساس صندل خالی خود به خود ایجاد شد.
وی افزود: اگر استانداردهای آموزش عالی رعایت شود به طور یقین وضعیت صندلی های خالی دانشگاه ها نیز بهبود می یابد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری با بیان اینکه مردم علاقه فراوانی به سرمایه گذاری برای فراگیری علم و دانش دارند گفت: در حال حاضر 85 درصد از جمعیت دانشجویان کشور با پرداخت پول تحصیل می کنند که شامل دانشگاه های شبانه، پیام نور، علمی کاربردی و سایر دانشگاه های دولتی است.
وی افزود: این آمار نشان می دهد که علم دوستی و فرهنگ غنی مردم کشورمان باعث گرایش مطلوب آنان به تحصیل شده است و آمادگی لازم برای سرمایه گذاری در علم آموزی را دارند.
شریعتی نیاسر با تاکید بر لزوم مشارکت بخش خصوصی در ایجاد مراکز علمی و دانشگاهی خاطرنشان کرد: هم اکنون استان های مازندران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس بیشترین دانشگاه غیر دولتی را در اختیار دارند.
وی اضافه کرد: با این حال نیاز است بخش خصوصی بشترین سهم را در تاسیس دانشگاه های غیر دولتی و آموزش را داشته باشد چرا که هیچ دولتی در هیچ دوره ای توان پاسخگویی به جمعیت میلیونی دانشجو را نداشته است.
وی یادآور شد: هم اکنون چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در کشور تحصیل می کنند و 76 هزار نفر نیز هیات علمی در دانشگاه ها داریم.
وی افزود: دانشجویان زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری در قالب 10 منطقه و دو هزار و 800 مرکز آموزش عالی دولتی، آزاد، فنی و حرفه ای، علمی کاربردی و پیام نور تحصیل می کنند.
به گزارش ایرنا مجتبی شریعتی نیاسر در ادامه افزود: مقدمات حقوقی تاسیس دانشگاه بین المللی در دانشگاه بوعلی سینا همدان فراهم شده و شورای گسترش نیز این طرح را تصویب کرده است.
وی دلایل انتخاب دانشگاه بوعلی سینای همدان برای تاسیس دانشگاه بین المللی گروه دی هشت (D8) را فضای کاربردی مناسب و امکانات مطلوب عنوان کرد و گفت: در سالهای اخیر چند دانشگاه در کشور متقاضی بودند اما بنابر مشکلاتی نتوانستند شرایط لازم را مهیا کنند.
شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: اعضای گروه دی هشت (D8) شامل کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه هستند.
وی افزود: یکی از اهداف وزارتخانه جذب دانشجویان سایر کشورهاست و با توجه به باز شدن تعامل های بین المللی به روی جامعه علمی کشور می توانیم توانمندی ها و شایستگی های نخبگان علمی را به جهانیان نشان دهیم.
وی اضافه کرد: با این تعامل و ارتباط ضمن حفظ اقتدار جامعه علمی کشور می توانیم آرمان های اسلامی را ترویج دهیم و بسترهای لازم را برای توسعه روابط بین المللی در عرصه علمی نیز ایجاد کنیم.
شریعتی نیاسر پیرامون نشست شورای معاونان آموزش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی منطقه چهار کشور گفت: معتقدم بدنه علمی دانشگاه های این منطقه که شامل استان های همدان، قزوین، مرکزی و قم است، باید تقویت شود.
وی افزود: این چهار استان هشت درصد هیات علمی زیر پوشش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور را در اختیار دارند و 60 درصد هیات علمی این استان ها نیز استادیار به بالا هستند.
وی با اشاره به اینکه منطقه چهار کشور9 درصد جمعیت دانشجویی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور را شامل می شوند بیان کرد: همدان با 27 درصد بیشترین و قم با 19 درصد کمترین درصد دانشجویان کشور را زیر پوشش آموزش دارند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری یادآور شد: 49 درصد دانشجویان منطقه چهار در بخش خصوصی و 51 درصد در مراکز آموزش عالی دولتی تحصیل می کنند.
وی خاطرنشان کرد: جمعیت دانشجویان مقطع دکترا در این منطقه یک و نیم درصد است که پایین تر از نرم مورد انتظار وزارتخانه است.
معاون وزیر علوم برای حضور در دومین نشست شورای معاونان آموزش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی منطقه چهار کشور به همدان سفر کرده است.
7520/1042خبرنگار: میثم ناصرنژاد** انتشار دهنده : فاطمه نوری جهانگرد
کد N1526987

وبگردی