آفتاب

وزارت علوم در انتخاب دانشجویان ارشد به دانشگاه‌ها تفویض اختیار دهد

وزارت علوم در انتخاب دانشجویان ارشد به دانشگاه‌ها تفویض اختیار دهد

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس گفت: امیدواریم وزارت علوم با تفویض اختیارات بیشتر به دانشگاه‌های بر‌تر، به آن‌ها اجازه دهد تا در زمینه انتخاب دانشجویان مقطع کار‌شناسی ارشد خود نیز نقش داشته باشند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر جلالی در نشست شورای دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: ما تا سال ۹۲ در مقطع دکتری فقط در دوره‌های روزانه پذیرش داشتیم، اما از سال ۹۲ پذیرش در دوره‌های شبانه را نیز شروع کردیم و افزایش کمی زیادی داشتیم و ۹۲۲ دانشجوی دکتری در سال ۹۲ در دانشگاه پذیرش شدند و این امر سبب تراکم دانشجو و افت کیفیت آموزشی شد که بر اساس آن تصمیم بر آن شد تا با کاهش کمیت، ‌ کیفیت را افزایش دهیم و در سال ۹۴، سیزده درصد کاهش پذیرش دانشجو داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ کل دانشجویانی که از دانشگاه‌های گروه ۴ (شامل دانشگاه آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی) در دوره دکتری دانشگاه پذیرفته شدند کمتر از ۱۰ درصد بوده است، اما این رقم در دوره کار‌شناسی ارشد ۲۲ درصد است که رقم مطلوبی نیست.

وی افزود: امسال نسبت به ۶ سال گذشته بهترین وضعیت پذیرش را در دوره دکتری داشتیم و بسیاری از دانشکده‌ها از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های رتبه بر‌تر پذیرش داشتند.

معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: امیدواریم وزارت علوم با تفویض اختیارات بیشتر به دانشگاه‌های بر‌تر، به آن‌ها اجازه دهد تا در زمینه انتخاب دانشجویان مقطع کار‌شناسی ارشد خود نیز نقش داشته باشند.

در ادامه دکتر احمدی، رییس دانشگاه تربیت مدرس نیز تصریح کرد: یکی از روش‌های مهم و موثر برای اصلاح کیفیت ورودی دانشجویان، بحث A. T. T است که در این روش، آزمون دوره کار‌شناسی ارشد به صورت نیمه متمرکز برگزار می‌شود و پس از معرفی ۳ برابر ظرفیت داوطلبان پذیرفته شده به دانشگاه‌ها، گروه‌ها با بررسی سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلب، دانشجوی شایسته‌تر را انتخاب می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دانشگاه و برنامه‌ریزی‌های وزارت علوم این روش به صورت اختیاری برای دانشگاه‌ها و گروه‌هایی که پذیرش دانشجو به روش فوق را خواستار هستند، اجرا شود.

کد N1526871

وبگردی