آفتاب

رانت خواران به‌دنبال تضعیف دانشگاه آزاد هستند

رانت خواران به‌دنبال تضعیف دانشگاه آزاد هستند

ایلنا: رییس دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۵ به دلیل وارونه جلوه دادن حقیقت قانونی بودن اعتبار برخی رشته‌ها متحمل زیان شد، گفت: از معاون حقوقی رئیس جمهور می‌خواهیم در روند تصویب قانونی رشته محل‌های مورد اختلاف دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم، بررسی و اعلام نظر کند.

به گزارش ایلنا به نقل از دانشگاه آزاد، حمید میرزاده در «همایش ملی مدیران حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دستگاه‌های مرتبط» ضمن تسلیت به مناسبت ایام محرم اظهار داشت: مردم ایران همیشه عدالت خواه بوده‌اند. دفاع از مظلومیت و حق خواهی ریشه در فرهنگ ایرانیان دارد. به همین سبب همواره حرمت مهمان کربلا را گرامی داشته‌اند.

میرزاده با اشاره به اهمیت و لزوم حفظ حقوق دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این دانشگاه با پول مردم بنا شده و به همین دلیل با انتخاب مشاوران و حقوقدانان و تشکیل شورای حقوقی، صیانت از حقوق دانشگاه و دانشجویان را در اولویت قرار داده است.

وی افزود: یکی از اقدامات زیربنایی که طی ۳ سال گذشته در حوزه حقوقی دانشگاه صورت گرفت، کاهش تعداد بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های دانشگاه از ۳۰هزار به ۳هزار صفحه بود چرا که پراکندگی این آیین نامه‌ها باعث سردرگمی بسیاری از واحدهای دانشگاهی شده بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در سالهای گذشته ۱۴۰۰ میلیارد تومان پرونده به صورت له یا علیه دانشگاه در محاکم قضایی تشکیل شده است، اظهار داشت: علاوه بر شورای راهبردی حقوقی، با تشکیل شورای داوری در این دانشگاه، بسیاری از پرونده‌ها در ابتدا در این شورا مورد بازرسی یا حسابرسی قرار می‌گیرند و در مرحله بعد اتهام به افراد تفهیم می‌شود و پس از آن این پرونده‌ها مجدداً به شورای داوری فرستاده می‌شود که اگر حقی از دانشگاه ضایع شده، از این طریق اعاده شود.

دکتر میرزاده گفت: طبق آمار، از ۱۰۰ پرونده ارجاع شده به داوری، پس از بررسی‌های صورت گرفته حدود ۳۰درصد از روسای واحد‌ها که به حقوق دانشگاه تجاوز کرده بودند برکنار شدند و خوشبختانه مثلث حراست، دفتر حقوقی و مرکز حسابرسی مجموعه‌ای قوی و هماهنگ در دانشگاه آزاد اسلامی هستند که از حقوق دانشگاه دفاع می‌کنند.

وی گفت: مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی در بین صف و ستاد مشارکتی است و هیچ کاری بدون مشورت با افراد ذیصلاح و حقوق‌دان انجام نمی‌شود. در حال حاضر این دانشگاه دارای ۲۱ شورای راهبردی تخصصی است که تمامی تصمیمات دانشگاه در این شورا‌ها اخذ می‌شود. شورای مرآت یکی از اولین شوراهایی بود که در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد و تمامی بخشنامه‌های تنظیم شده در دانشگاه توسط ۲۰ نفر از اعضای این شورا که از مدیران و مجریان امور دانشگاه در سراسر کشور هستند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: هدف از تشکیل این شورا، کاهش تعداد بخشنامه‌های صادرشده و نزدیک کردن نظرات اعضای صف و ستاد در دانشگاه آزاد اسلامی بود. همچنین به حداقل رسیدن خطا در بخشنامه‌های صادره و ایجاد توافق فکری و اجرایی میان اعضای صف و ستاد، دیگر هدف تشکیل شورای مرآت به شمار می‌رود.

دکتر میرزاده در ادامه با اشاره به امکان وجود اختلاف نظر حقوقی بین دستگاه‌های اجرایی، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۳۰هزار رشته محل مصوب است که ۲۳هزار رشته محل آن طی ۳۵ سال گذشته توسط شورای گسترش آموزش عالی به تصویب رسیده و ۷هزار رشته محل دیگر در کمیته سه نفره مصوب مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

طبق اعلام دفتر حقوقی مجلس، قانون تصویب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی لازم الاجراست

وی خطاب به حجت الاسلام انصاری معاون حقوقی ریاست جمهوری در مورد قانون مذکور گفت: طبق اعلام دفتر حقوقی مجلس، قانون تصویب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها به قوت خود باقی بوده، بلکه لازم الاجراست. به همین خاطر می‌توان گفت همه رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی دارای مجوز قانونی هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه متاسفانه نحوه اجرای این قانون محل اختلاف نظر دانشگاه با وزارت علوم است، تصریح کرد: همین اختلاف در عمل باعث شد دانشگاه آزاد اسلامی به خاطر وارونه جلوه دادن حقیقت قانونی بودن اعتبار رشته‌هایش در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، متحمل زیان شود.

وی خطاب به حجت الاسلام انصاری خواستار مداخله دولت تدبیر و امید برای حل این موضوع با توجه به قانون مصوب و جلوگیری از خسارت به دانشگاهی شد که متعلق به مردم است و بار عظیمی را از دوش دولت برداشته است.

وی به خدمات دانشگاه آزاد اسلامی به کشور اشاره کرد و گفت: این دانشگاه با در اختیار داشتن ۶۸هزار عضو هیات علمی تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت، ۱۱هزار کارگاه و آزمایشگاه در طرح سا‌ها، ۲۰ میلیون مترمربع فضای مسقف، ۴۰درصد بار آموزش عالی کشور را عهده دار است. همچنین در حوزه پزشکی نیز دارای ۲هزار تخت فعال است که ایجاد هر تخت بیمارستانی برای دولت حدود یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

برخی افراد با صدور بخشنامه‌هایی ویژه و سفارشی، در پی تضعیف دانشگاه آزاد اسلامی هستند

وی ادامه داد: برخی از رانت خواران و ویژه خواران با انگیزه سودجویی و تمسک و تکیه بر بخشنامه‌های ویژه و سفارشی، در پی تضعیف دانشگاه آزاد اسلامی و تقویت مراکز آموزشی بدلی انتفاعی وابسته به خود هستند، متاسفانه این افراد بیهوده تلاش می‌کنند که مدارک دانشگاه آزاد اسلامی را نامعتبر جلوه دهند و در همین حال اعلام رسمی می‌کنند که همه دانشگاه‌های غیردولتی دارای اعتبار هستند، در حالی که هیچ گزارش رسمی در مورد چنین موسساتی که دارای چه تعداد هیات علمی و چه میزان امکانات زیربنایی در آموزش عالی هستند به شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراجع ذیصلاح داده نشده است.

میزان رشد دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی طی ۱۰سال گذشته به ۳. ۹ درصد کاهش یافته است

وی ادامه داد: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: طبق سند آمایش وزارت علوم، بسیاری از دانشگاه‌های غیردولتی درخصوص جذب دانشجو طی یک دهه گذشته حدود ۱۰ تا ۲۸ درصد رشد داشته‌اند. این در حالی است که با جلوگیری از رشد دانشگاه آزاد اسلامی، میزان رشد دانشجو در این دانشگاه طی این مدت، به ۳. ۹ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه منابع دولت برای توسعه طرح‌های عمرانی دانشگاه‌های دولتی محدود است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل در اختیار داشتن منابع مالی کافی و ابلاغ به موقع اسناد بودجه‌ای از ۱۵ فروردین هرسال فعالیت‌های عمرانی خود را از سر می‌گیرد. خوشبختاانه از ۲. ۵ میلیون مترمربع پروژه‌های عمرانی این دانشگاه، طی ۳ سال اخیر حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع آن به اتمام رسیده و ۷۰۰ هزار متر باقیمانده نیز تا سال ۹۶ به پایان می‌رسد. تمامی شرایط و پتانسیل‌های این دانشگاه باعث می‌شود خود را محق بدانیم که حتی اگر از دانشگاه حمایت نمی‌شود لااقل در مقابل آن سنگ اندازی ناجوانمردانه و سودجویانه نشود.

افرادی که در مراکز علمی بدلی ذینفع هستند حق نظارت هم ندارند

میرزاده در ادامه اظهار داشت: افرادی که با رانت خواری ویژه در گذشته، مجوز تاسیس مراکز آموزش عالی بدلی بی‌کیفیت گرفته‌اند، به هیچ عنوان حق دخالت در امور دانشگاه آزاد اسلامی و قضاوت در خصوص کیفیت آن را ندارند، همچنین افرادی که در مراکز علمی بدلی ذینفع هستند حق نظارت هم ندارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اخبار نادرست منتشرشده در برخی رسانه‌ها در خصوص آمار پذیرفته شدگان دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: از ۱۱۴ هزار نفر کل داوطلبان در آزمون دکتری این دانشگاه، تنها ۹درصد موفق به راهیابی به دانشگاه آزاد اسلامی شده‌اند وبقیه مردود شده‌اند در حال حاضر به ازای هر هیات علمی۲. ۶ نفر دانشجوی دکتری داریم که همه در حد استاندارد کشور است.

تقویت دفا‌تر حقوقی در استان‌ها و تنظیم سوگندنامه‌ای برای مدیران دفا‌تر حقوقی

دکتر میرزاده در ادامه خواستار تقویت دفا‌تر حقوقی در استان‌ها شد و پیشنهاد داد سوگندنامه‌ای برای مدیران دفا‌تر حقوقی دانشگاه تنظیم شود تا از حق دانشگاه آنطور که بایسته و شایسته است، دفاع شود.

وی همچنین خواستار همکاری حوزه فناوری (IT) دانشگاه آزاد اسلامی با دفا‌تر حقوقی دانشگاه در سراسر کشور شد تا سازمان مرکزی از پرونده‌های حقوقی دانشگاه پیش از صدور رای مطلع شده و در جریان قرار گیرد.

میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای هزار شرکت و واحد فناور و ۱۰۰ مرکز رشد است، گفت: مسلماً این مراکز و واحد‌ها دارای مسائل حقوقی خاص خود هستند که باید به صورت جامع و یکپارچه با دستورالعمل مشخص به مسائل حقوقی آن‌ها پرداخته شود.

کد N1526864

وبگردی