آفتاب

سیاستگذاری‌های زیست محیطی باید با مشارکت سمن‌ها تدوین شود

سیاستگذاری‌های زیست محیطی باید با مشارکت سمن‌ها تدوین شود

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جلب مشارکت مردم برای حفاظت از محیط زیست یکی از برنامه‌های مهم دولت است و در این راستا لازم است سیاسگذاری‌های زیست محیطی با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد تدوین شود.

 به گزارش ایلنا، محیط زیست زنجان، معصومه ابتکار در جمع نمایندگان اقشار مختلف دانشگاهیان، صنعتگران و تشکل‌های مردمی حامی محیط زیست زنجان افزود: باتوجه به عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب نسبت به مسائل محیط زیست و رویکردی که دولت یازدهم به این حوزه دارد، فرصتی استثنایی در کشور پیش آمده تا در کنار تمام برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، توجهی به موضوع مغفول و تا حدی از یاد رفته محیط زیست داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حرکت اقشار مختلف مردم در زمینه حفاظت و حمایت از محیط زیست بسیار چشمگیر و فراگیر شده است، اظهارکرد: طی سه سال گذشته میزان استقبالی که از مباحث محیط زیست صورت گرفته، بسیار گسترده‌تر از برنامه‌های دولت است و علت این امر نیز آگاهی و بیداری مردم است.

ابتکار خاطرنشان کرد: این بیداری و حساسیت به یک جریان فکری و اجتماعی تبدیل شده است و امیدواریم با اقداماتی که دولت یازدهم در ابعاد مختلف انجام می‌دهد بتوانیم این موضوع را به یک حرکت ملی فراگیر اجتماعی دولت و ملت تبدیل کنیم تا در نتیجه آن بسیاری از آسیب‌ها، تخریب‌ها و روندهای ناگوار آلودگی محیط زیست را متوقف کنیم.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در حل مسائل زیست محیطی توجه ویژه‌ای به دانشگاه و دانشگاهیان دارد، اظهار کرد: راه حل‌های زیست محیطی راه حل‌های علمی و دانش بنیان است و بهره گیری از ظرفیت دانشگاه موجب می‌شود تا زمینه حل مشکلات با حداقل هزینه‌ها وحداکثر نتیجه‌ها فراهم شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه محیط زیست یک اتفاق بسیار مبارک است، افزود: در استان زنجان شاهد فعالیت‌های بسیار خوب این تشکل‌ها هستیم.

ابتکار به مصوبه دولت در خصوص حضور و مشارکت شبکه سازمان‌های مردم نهاد در امر سیاستگذاری زیست محیطی اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه، تشکل‌های مردم نهاد باید در جریان تصمیم‌های شورای برنامه ریزی استان‌ها در موضوع‌های مرتبط با محیط زیست قرار گیرند و در امر تصمیم سازی نیز مشارکت داشته باشند.

وی به ضرورت همکاری بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: امروز فعالان این عرصه نیز سهمی از نگرانی‌های زیست محیطی را دارند و علاقه‌مند هستند تا برای حل مسائل مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه لازم است صنایع، تکلیف‌های زیست محیطی خود را جدی بگیرند، افزود: صحبت از محیط زیست صحبت از اقتصاد نیز هست، به این معنا که اگر محیط زیست آسیب ببیند، اقتصاد نیز لطمه خواهد دید.

ابتکار تصریح کرد: امیدواریم مشارکت، همفکری و گفت‌و‌گوی چندجانبه بین بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد، دانشگاهیان در کنار دولت برای مسائل زیست محیطی در سطح استان‌ها شکل بگیرد که تحقق چنین امری به طور حتم راه حل‌های موثری را نیز شکل خواهد داد.

در این دیدار، نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد، دانشگاهیان و صنعتگران استان به بیان نقطه نظرات خود پیرامون مسائل زیست محیطی پرداختند.

کد N1526860

وبگردی