آفتاب

معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی: رشد جامعه سالمند نگران کننده است

معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی: رشد جامعه سالمند نگران کننده است

مشهد- ایرنا - معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جامعه ایرانی در حال پیر شدن بوده و رشد سریع سالمندی در کشور نگران کننده است.

به گزارش ایرنا، محمد اسحاقی عصر پنجشنبه در نشست هم اندیشی جمعیت، فرزندآوری و تکثیر نسل در مشهد افزود: ایران طی سالهای اخیر روند کاهش باروری و سالمند شدن را در پیش گرفته است.
وی ادامه داد: با اینکه کشورهای پیشرفته کنترل جمعیت را به صورت طبیعی پشت سر گذاشتند، کنترل جمعیت در ایران عجیب و غریب بوده است.
او بیان کرد: اکنون کشورهای اروپایی که مروج لذتگرایی؛ شهوت رانی و راحت طلبی بودند و بنیانهای خانواده در آنها در معرض تهدید قرار گرفته بود این روند را اصلاح کرده اند و با استفاده از روشهای متنوع و حتی پذیرش مهاجر سعی در حفظ جمعیت دارند.
وی اظهار کرد: در برنامه اول توسعه کشور سیاستها بر اساس کاهش جمعیت استوار بود و حتی ورود زنان به بخش آموزش عالی یک عامل کنترل کننده جمعیت به شمار می رفت و تداوم بیش از حد این روند و اجرای برنامه های کنترلی، ایران را به سمت سالمند شدن پیش برد.
معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اکنون که کشور در مسیر سالمند شدن قرار گرفته می توان عوامل مستقیم شامل شاخص ازدواج، استفاده از وسایل تنظیم خانواده، سقط عمدی، نازایی بعد از زایمان و عوامل غیرمستقیم از جمله شهرنشینی، سواد، اشتغال، تغییر نگرشها و برنامه های دولت را در این زمینه تاثیرگذار دانست.
اسحاقی افزود: نرخ باروری در کشور از 6.4 درصد در گذشته به 1.7 درصد و نرخ رشد جمعیت به 1.3 در شرایط فعلی رسیده و همین طور در حال کاهش است.
وی با اشاره به وجود سالانه یک میلیون و 400 هزار موالید در کشور گفت: بررسی ها نشان می دهد که این شاخص نیز رو به کاهش است.
او افزود: میانگین سن در ایران از 24 سال در سال 1375 به 30 سال در شرایط فعلی رسیده که نشانگر رشد سالمندی در کشور است با این حال با توجه به رشد شاخصهای سلامت نرخ امید به زندگی در کشور رو به افزایش نهاده است.
وی ادامه داد: با تداوم این روند و رشد شاخصهای سالمندی در کشور در مدت 30 سال ایران تبدیل به یک کشور فوق سالمندی خواهد شد که در آن زمان باید برای سالمندان یک برنامه رفاهی متفاوت تدوین کرد که بسیار هزینه بر است.
او یکی از عوامل کاهش فرزندآوری و رشد سالمندی در کشور را ازدواج زنان و مردان در سنین بالا ذکر و بیان کرد: اکنون میانگین سن ازدواج برای مردان 28 و برای زنان 23.5 است و زمانی که مردان بالای 35 سال و زنان بالای 30 سال ازدواج کنند پنج سال فرزندآوری به تاخیر افتاده و باعث کاهش موالید و افزایش تک فرزندی خانواده ها می شود.
اسحاقی افزود: اکنون بیش از 11 میلیون تن در کشور در سن ازدواج قرار دارند که باید برای ازدواج آنان فکری کرد، از سوی دیگر رشد طلاق بویژه در پنج سال اول زندگی افزایش یافته و رشد تجرد قطعی در ایران نگران کننده است.
وی کاهش جمعیت را سبب مشکلاتی از جمله چالشهای جمعیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی ذکر و بیان کرد: برای جلوگیری از روند سالمند شدن جمعیت ارائه آگاهی به افراد لازم است تا نگرشها را تغییر کنند.
شبس*1488 * 1574 *خبرنگار: میترا عبداللهی**انتشاردهنده: محسن تهوری
7489/1858
کد N1526827

وبگردی