آفتاب

معاون وزیر جهاد کشاورزی: به شرکت کنندگان در طرح تجمیع اراضی یارانه تعلق می گیرد

معاون وزیر جهاد کشاورزی: به شرکت کنندگان در طرح تجمیع اراضی یارانه تعلق می گیرد

شیراز- ایرنا- معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: به کشاورزانی که در طرح تجمیع اراضی شرکت می کنند تا 85 درصد یارانه پرداخت می شود و این فرصت بسیار خوبی برای بهره برداران و تجمیع اراضی آنهاست.

به گزارش ایرنا محمد علی طهماسبی، پنجشنبه در نخستین جشنواره مردمی انار و گردشگری که در بخس فاروق از توابع شهرستان مرودشت برگزار شد، افزود: این معاونت همچنین استفاده از تکنیک های جدید، اصلاح باغ ها، بهره گیری از ارقام جدید و پر محصول را در دستور کار خود قرار داده است.
وی همچنین به باغداران توصیه کرد برای محصولات شاخص خود پیگیر دریافت نشان ثبت جغرافیایی باشند.

** ضرورت تغییر کشاورزی از حالت معیشتی به اقتصادی
نماینده مردم شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی هم در این جشنواره گفت: مهمترین تهدید آینده کشور مساله آب است و برای مقابله با این خطر بهره وری آب باید در بخش کشاورزی بالا رود.
محمد مهدی برومندی افزود: هم اینک سطح زیر کشت زراعت کشور 6میلیون هکتار است که از این میزان 1.5میلیون هکتار به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است و برای بهره وری هر چه بیشتر از منابع آب باید مابقی این اراضی نیز به این سامانه مجهز شود.
این نماینده مجلس بیان داشت: با توجه به اهمیت موضوع آب، برای نخستین بار در کشور کمیته امنیت آب در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است.
برومندی ادامه داد: اگر به دنبال توسعه کشور هستیم، باید به بخش کشاورزی توجه اصولی و ویژه ای شود. شماری از کشورهای پیشرفته دنیا به دلیل توجه به این بخش به پیشرفت و توسعه دست یافتند.
وی افزود: یکی از اهداف بسیار مهم دولت و مجلس شورای اسلامی، توجه ویژه به مساله توسعه روستاهاست اما باید بکوشیم که کشاورزی را از حالت معیشتی به کشاورزی اقتصادی تغییر دهیم و برای رسیدن به این مهم ضروری است ضریب مکانیزاسیون، درصد ماده آلی خاک، توسعه گلخانه ها، میزان افزایش تولید در واحد سطح و استفاده از بذر گواهی شده در دستور کار قرار گیرد.
سید علاء الدین خادم، نماینده مردم شهرستان سپیدان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: رویکرد مجلس به حوزه کشاورزی، تخصصی و علمی است و تمام تلاش خود را برای کاستن از مشکلات کشاورزان بکار می گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم در این جشنواره بیان داشت: این استان به دلیل دارا بودن اقلیم های متنوع در تولید محصولات از تنوع قابل توجهی برخوردار است و می توان گفت، فارس به ویترین باغبانی کشور تبدیل شده است.
محمد مهدی قاسمی افزود: این استان همچنین پیشتر انبار غله کشور بود لیکن به دلیل چالش آب، در زمینه زراعت با مشکل مواجه است و امیدواریم با استفاده از روش های نوین آبیاری براین مشکلات غلبه کنیم.
وی بیان داشت: در عرصه کشاورزی به دنبال تولید محصول به صورت زنجیره ای هستیم یعنی از ابتدا تا انتهای تولید و تا مرحله مصرف، یک محصول را کنار هم ببینیم و با کاهش قیمت تمام شده محصولات، هم رضایت مصرف کننده را تامین کنیم و هم اقتصاد کشاورزی را بهبود بخشیم.
قاسمی اظهار داشت: با جدیت در پی تشکیل زنجیره تولید انار هستیم و امیدواریم این موضوع به عنوان نخستین زنجیره تولید محصولات کشاورزی در استان فارس مد نظر قرار گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی در بخش دیگری از مطالب خود گفت: این سازمان پیگیر دریافت اعتبار لازم برای ایجاد 12 قنات در منطقه فاروق است.
در بخشی از این جشنواره از کتاب 'فاروق شهری از ولایت استخر فارس' رونمایی شد.
بخش فاروق در فاصله 30 کیلومتری شهرستان مرودشت و این شهرستان در 45 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
2027 /6118*شبس*1613
خبرنگار: سید احمد نجفی ** انتشار دهنده: عبدالله غفاری
کد N1526825

وبگردی