آفتاب

عضویت 20 هزار دانش آموز نخبه در ستاد توسعه علوم شناختی

عضویت 20 هزار دانش آموز نخبه در ستاد توسعه علوم شناختی

مشهد- ایرنا- مشاور عالی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری گفت: 20 هزار دانش آموز نخبه طی سال جاری به عضویت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی در می آیند.

به گزارش ایرنا، محمدتقی جغتایی عصر پنجشنبه در حاشیه همایش علوم و فناوریهای شناختی و رفتاری که در مشهد برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگاران افزود: همچنین امسال 5 هزار دانشجوی مقطع دکترا در حوزه های فناوری شناختی، پزشکی، دستیاری پزشکی و روانشناسی عضو ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی خواهند شد.
وی ادامه داد: این اقدام در راستای آشنایی و شناخت دانش آموزان و دانشجویان تخصصی با حوزه علوم شناختی و رفتاری در حال انجام است.
مشاور عالی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری گفت: این ستاد سه سال پیش با هدف توسعه علم و فناوری این بخش و حمایت از پروژه های تحقیقاتی راه اندازی شد.
وی، تحقیقاتی همچون تحریک عمقی و تحریک سطحی مغز را از جمله این پروژه ها در حوزه توانبخشی شناختی ذکر کرد.
جغتایی در ادامه از راه اندازی شش رشته پیرامون علوم شناختی و فناوریهای شناختی در کشور خبر داد و افزود: فعالیت این رشته ها شامل رواشناسی شناختی، هوش مصنوعی، فلسفه ذهن، زبانشناسی شناختی، علوم اعصاب و توانبخشی شناختی اکنون در مرحله تربیت دانشجو است.
وی، پیشرفت ایران را در زمینه علوم شناختی و رفتاری خوب توصیف کرد و اظهار داشت: کشورمان در این زمینه اکنون با ترکیه در رقابت است و در برخی از قلمروهای این حوزه مانند هوش مصنوعی و علوم اعصاب از ترکیه و کره جنوبی سبقت گرفته است.
مشاور عالی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: ایران ظرفیت خوبی به لحاظ نیروی انسانی در حوزه علوم شناختی دارد.
وی گفت: ایجاد مراکز و تامین منابع مالی و اجرای پروژه های بزرگ از اهداف مربوطه در این زمینه هستند.
وی افزود: در کشوری مانند آمریکا سرمایه گذاری زیادی در حوزه علوم شناختی در بخش دفاعی صورت گرفته است.
جغتایی هدف نهایی از توسعه علوم شناختی را رفاه و آسایش مردم در حوزه های مختلف نظیر اقتصاد شناختی، مدیریت شناختی، ابزار شناختی، پزشکی و آموزش و پرورش عنوان کرد.
وی ادامه داد: علوم رفتاری و شناختی به رشته های مختلف نظیر پزشکی، مهندسی، اقتصادی و روانشناسی مربوط می شود و کاربردهای مختلفی در حوزه های اقتصادی،مدیریتی، اجتماعی، دفاعی و پزشکی دارد.
3027/1858 * شبس * 1574* خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: محسن تهوری
کد N1526736

وبگردی