آفتاب
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن

اولویت طرح های توسعه روستایی، حفظ آموزه های زیست محیطی است

اولویت طرح های توسعه روستایی، حفظ آموزه های زیست محیطی است

شیراز- ایرنا- مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر لزوم پاسداشت ارزش های زیست محیطی در طرح های عمران روستایی تاکید کرد و گفت: حفظ آموزه های زیست محیطی از اولویت های اساسی در اجرای طرح های مسکن و توسعه روستایی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حمید رضا سهرابی،روز پنجشنبه در کارگاه آموزشی اصول استقرار پروژه های عمرانی از منظر زیست محیطی در شیراز اظهار داشت: طرح استفاده از آبگرمکن های خورشیدی به جای آبگرمکن های برقی و با سوخت فسیلی در روستاها در حال اجراست و این بنیاد برای تهیه 6 هزار آبگرمکن خورشیدی در کشور تامین اعتبار کرده که این طرح تا 20 هزار آبگرمکن قابل افزایش است.
وی افزود: کاهش استفاده از سوخت های فسیلی، حفظ جنگل ها و منابع طبیعی از جمله اولویت های اساسی در توسعه روستایی است و طرح استفاده از آبگرمکن های خورشیدی با همین رویکرد دنبال می شود.
سهرابی افزود: با اجرای این طرح، روستاییان آب گرم را در همه ایام سال بدون استفاده از سوخت های فسیلی در اختیار دارند و افزون بر این با رایزنی که با کارخانه های سازنده آبگرمکن صورت گرفته این محصول زیر قیمت عمده فروشی در اختیار روستاییان قرار می گیرد و در واقع روستاییان از یارانه این طرح بهره مند می شوند.
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: کاهش سوخت های فسیلی و استفاده از انرژی خورشیدی، اقدامی مهم برای حفظ محیط زیست است که مورد استقبال اغلب روستاییان به ویژه ساکنان روستاهای سخت گذر قرار گرفته است.
این مقام مسئول بیان کرد: این بنیاد ضمن رعایت اصول فنی و مهندسی در ساخت و ساز های روستایی و تامین مسکن برای اقشار محروم به حفظ بافت طبیعت مناطق روستایی و حفظ محیط زیست و کاهش ضایعات و تلفات در مصالح ساختمانی نیز توجه ویژه دارد و همه این موارد با رویکرد حفظ آموزه های زیست محیطی است.
سهرابی، همچنین به استفاده از ارزیابی های زیست محیطی در طرح های عمران روستایی اشاره کرد و گفت: این نوع ارزیابی ها در مرحله طراحی و گاه در مرحله ساخت و بهره برداری اخذ می شود و در واقع همه طرح های بنیاد مسکن با اولویت حفظ محیط زیست اجرا می شود.
وی ادامه داد: بهسازی مسکن روستایی، لوله کشی آب آشامیدنی، احداث مراکز دفن زباله و ایجاد تاسیسات دفع فاضلاب و در مجموع توسعه مسیل ها، اثر قابل توجهی در توسعه پایدار روستاها دارد اما تلاش شده است با اجرای این طرح ها خدشه ای بر محیط زیست روستا وارد نشود .
مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور اظهار کرد: در احداث معابر روستایی نیز شرایط محیطی منطقه درنظر گرفته می شود تا ضمن سهولت جا به جایی روستاییان، از تخریب محیط زیست نیز کاسته شود.
سهرابی گفت: ایجاد فضای سبز در نهایت به عنوان راهکاری برای بهبود محل زندگی روستاییان جدا از تلطیف هوای روستا و ایجاد ظاهری زیبا می تواند به بهبود محیط زیست کمک کند که همه این مولفه ها در توسعه روستایی لحاظ می شود.
در این کارگاه آموزشی 2 روزه کارشناسان فنی و امور ساختمانی و مهندسی دستگاه های مختلف به بررسی ابعاد مختلف تاثیر آیین نامه های اجرایی و قوانین و مقررات و آموزه های زیست محیطی در تولید و احداث ساختمان و اجرای طرح های عمرانی و توسعه روستایی می پردازند .
خبرنگار: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: فاطمه نوری جهانگرد
6113 /1042
کد N1526693

وبگردی