آفتاب
مشاور رئیس سازمان ملی استاندارد:

30 هزار استاندارد ملی در کشور تدوین شده است

30 هزار استاندارد ملی در کشور تدوین شده است

بیرجند - ایرنا - مشاور ارشد رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در امور مجلس و هیات دولت به وجود 30 هزار استاندارد ملی در کشور اشاره کرد و گفت: این میزان در مقایسه با 30 سال گذشته 15 برابر رشد دارد.

موسی شربتدار روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت روز جهانی استاندارد در بیرجند مرکز خراسان جنوبی افزود: همچنین 2 هزار استاندارد اجباری در کشور وجود دارد که این تعداد 40 برابر نسبت به 30 سال گذشته افزایش دارد که با این وجود رقمی کم است.
وی گفت: روز جهانی استاندارد نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان گرامی داشته می شود که این اقدام نقطه وحدت و اشتراک در بیش از 170 کشور عضو سازمان بین المللی استاندارد است.
وی استاندارد را نقطه اشتراک و اتصال بین ملت ها و دولت ها دانست و افزود: همچنین استاندارد رشته پیوند بازارهای جهانی، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ضامن سلامتی ، ایمنی و بهداشت است.
به گزارش ایرنا، شربتدار از استاندارد به عنوان زیرساخت توسعه هر منطقه یاد کرد و گفت: از استاندارد به عنوان مبنای ارزیابی کیفیت کالاها و خدمات و خط کش اندازه گیری برای کیفیت یاد می شود.
به گفته این مسئول، استاندارد رونق بخش صادرات و ابزار رقابت در عرصه ملی و بین المللی است و شعار روز جهانی استاندارد امسال با عنوان « استانداردها اعتماد ساز هستند» نامگذاری شده است.
وی بیان کرد: استانداردها صرفا در مقوله کیفیت تولید صنعتی منحصر نمی شود بلکه خدمات، مسئولیت های اجتماعی، قراردادهای ملی و بین المللی، نظام های مالی، کشاورزی، آب، امور اداری و ... نیاز به استاندارد دارند.
وی استانداردها را مورد نیاز همه امور در جامعه ذکر کرد و افزود: امام علی (ع) 1400 سال پیش ما را به تقوی و نظم توصیه فرمودند این به معنای رعایت معیارها و حدود اسلامی، رعایت ارزش های اسلامی، رعایت استانداردها دینی و مذهبی است.
** استاندارد برقرار کننده نظم است
وی ادامه داد: چرخه حیات بر پایه نظم است و استاندارد هم برقرار کننده نظم است پس استاندارد در زندگی ما نقش مهم و اثرگذاری دارد در قرآن و به فرموده امامان معصوم (ع) نیز در این زمینه توصیه های فراوانی شده است.
مشاور ارشد رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در امور مجلس و هیات دولت اظهار کرد: جامعه ایران ، نهاد ارزشی است کسی که کالایی را تولید یا خدمتی عرضه می کند در چنین جامعه ای باید الگو و معرف نظام، ارزش ها و اخلاق اسلامی باشد.
شربتدار عنوان کرد: اگر تولید کننده ای رعایت استانداردها را نکند و برای کشور بدنامی ایجاد شود به اسلام، نظام و انسانیت ظلم کرده و برعکس اگر کالا و خدمتی با رعایت جوانب استاندارد و ملاحظات مربوط صادر شد معرف شخصیت، دین، ارزش ها و نظام ماست.
** ارتقای جایگاه ایران در حوزه استاندارد جهانی از 31 به 13
وی افزود: تاکنون تلاش های فراوانی در زمینه استاندارد در سطح ملی و بین المللی صورت گرفته است و چند سال گذشته جایگاه ایران در حوزه استاندارد سازی در سطح جهانی از 31 به 13 ارتقا یافته است.
وی با تاکید بر اینکه سازمان بین المللی استاندارد یکی از قدرتمندترین سازمان های دنیا به ویژه به لحاظ علمی و فنی است، گفت: در سایه توافق های بین المللی گواهی هایی که امروز توسط ایران صادر می شود در بیش از 30 کشور دنیا قابل قبول است.
این مسئول ادامه داد: در آینده نزدیک گواهی های صادر شده توسط ایران در بیش از 70 کشور دنیا قابل قبول خواهد بود.
وی بیان کرد: امروز ایران رئیس دبیرخانه کدکس بین المللی در منطقه خاور نزدیک و عضو هیئت مدیره سازمان اسمیک و اندازه شناسی جهانی است و 28 کمیته ملی در تدوین استانداردهای بین المللی در ایران دایر و فعال است.
** تعداد استانداردهای حلال در کشور کم است
شربتدار با بیان اینکه امروزه استاندارد حلال در کشور صادر می شود، افزود: تا این لحظه تعداد گواهی نامه های استاندارد حلال کم بود و در این راستا باید تلاش های بیشتری صورت بگیرد.
وی یادآور شد: بیش از 100 هزار نفر به طور مستقیم در شرکت ها و آزمایشگاه های استاندارد کشور مشغول فعالیت هستند با همه اینها عقب افتادگی های فراوانی داریم باید خیلی تلاش کنیم.
** استاندارد ابزار رقابت پذیری است
به گفته این مسئول، رقابت پذیری در دنیا یک اصل است و استاندارد ابزار آن است موضوع استاندارد که زیربنای توسعه است تکلیف ولایتی ماست و همه باید سهم خود را به خوبی ادا کنیم.
وی خطاب به مسئولان استان از جمله استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر قرار است به جایگاه بالایی در کشورهای منطقه و دنیا برسیم استان مرزی خراسان جنوبی هم سهم دارد و اداره کل استاندارد استان نیاز به تقویت و حمایت دارد.
وی ادامه داد: تلاش کنید سهم گواهینامه های صادره و استاندارد حلال در این استان که دارای انسان هایی معتقد و باورهای مهمی است به بالاترین حد برسد.
وی گفت: باید تعداد استانداردهای حلال استان از همه کشور بالاتر باشد و این معرف باورها و اعتقاد ماست حتما به نیاز مصرف کننده و نظر مدیران واحدهای تولیدی و مسئولان کیفیت توجه ویژه لحاظ شود.
7557**2047** خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*
کد N1526682

وبگردی