آفتاب

اعلام آمادگی امسک روسیه برای ایجاد شرکت های مشترک در کهگیلویه و بویراحمد

اعلام آمادگی امسک روسیه برای ایجاد شرکت های مشترک در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- استاندار امسک روسیه گفت: هیات دولتی و بازرگانان این استان برای واردات برخی کالاهای صنعتی، کشاورزی، ایجاد شرکت های تولیدی مشترک و تبادلات فرهنگی و عقد قراردادهای عملیاتی در این زمینه ها با کهگیلویه و بویراحمد آمادگی دارد.

به گزارش ایرنا، ویکتور نظراف روز پنجشنبه در دیدار با استاندار کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج گفت: سفر به این شهرستان سبب آشنایی هیات روسی با ظرفیت های اقتصادی این استان و زمینه های همکاری بیشتر شده است.
وی گفت: در این هیات 17 نفره روسی نه تنها مسئولان دولتی امسک حضور دارند بلکه فعالان اقتصادی و بازرگانان این استان نیز هستند تا بتوانند فعالیت های خود را در کهگیلویه و بویر احمد ارزیابی کنند.
استاندار امسک روسیه با بیان اینکه اطلاع واقع بینانه ای از وضعیت اقتصادی کهگیلویه و بویر احمد و زمینه های همکاری با آنان به دست آمده، افزود: برای آغاز این روابط آماده عقد قرارداد هستیم.
نظراف عنوان کرد: اعضای دولتی و خصوصی هیات روسی پس از بازدید از نمایشگاه تولیدات کهگیلویه و بویراحمد متوجه شدند زمینه های همکاری می تواند وسیع تر باشد.
وی اظهار کرد: برخی کالاهای ساخت این استان دارای استانداردهای بالایی هستند و می تواند به اروپا صادر شود.
وی گفت: برخی کالاها امکان صادرات آنها به روسیه وجود دارد و بازرگانان همراه این هیات در حال ارزیابی قیمت ها هستند.
وی یکی دیگر از زمینه های همکاری 2 استان را ایجاد شرکت های مشترک اقتصادی، سرمایه گذاری و تولیدی عنوان کرد و گفت: هیات روسی آماده ایجاد این گونه شرکت ها در کهگیلویه و بویراحمد است.
استاندار امسک روسیه بیان کرد: این استان در نظر دارد تفاهم نامه منعقد شده را به قراردادهای عملیاتی تبدیل کند و به این ترتیب روابط اقتصادی هر 2 استان به صورت عملی آغاز شود.
نظراف ادامه داد: تعدادی از جوانان ایرانی در همایش یک ماه پیش جوانان منطقه در امسک روسیه حضور داشتند که این امر می تواند زمینه ای برای توسعه روابط جوانان هر 2 ملت باشد.
وی با اشاره به تلاش های اتاق بازگانی یاسوج برای این سفر گفت: اتاق بازرگانی امسک نیز برای ایجاد ارتباط آمادگی کامل دارد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با خوش آمدگویی به هیات روسی برای سفر به یاسوج گفت: این سفر برای هر 2 استان و کشورهای ایران و روسیه می تواند مفید باشد.
سید موسی خادمی اظهار داشت: روابط میان روسیه و ایران در اوج تاریخ خود قرار دارد و در سال های اخیر به روابط راهبردی تبدیل شده است.
وی افزود: یکی از سیاست های دولت، تبدیل روابط با روسیه به برنامه های عملیاتی است و حرکتی که بین 2 استان آغاز شده در راستای تحقق این راهبرد بلند مدت است.
خادمی با بیان اینکه زمینه های همکاری فراوانی بین 2 استان وجود دارد گفت: علاوه بر مسائل اقتصادی می توان در زمینه فرهنگ و روابط اجتماعی نیز گام هایی برداشت.
وی تصریح کرد: استانهای امسک و کهگیلویه و بویراحمد دارای تاریخ درخشانی در کشور خود هستند.
استاندار کهگیلویه و بویر احمد تصریح کرد: فعالیت های مشترک در حوزه اقتصادی، کشاورزی، صنعت، نفت، گاز و گردشگری می تواند بین 2 استان انجام شود.
خادمی با اشاره به اینکه اولویت نخست کهگیلویه و بویراحمد از برقراری این گونه ارتباط ها جذب سرمایه گذاری خارجی است عنوان کرد: قوانین خوبی در این زمینه در ایران وضع شده است که بازرگانان روسی می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.
وی بیان کرد: علاوه بر قوانین خوب، فرصت های سرمایه گذاری مناسبی نیز در این استان در زمینه های مختلف اقتصادی وجود دارد که به بازرگانان روسی معرفی خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویر احمد ادامه داد: اولویت دوم این استان صدور برخی محصولات کشاورزی به استان امسک روسیه است و برخی واحدها نیز فعالیت های خود را در این زمینه آغازکرده اند.
خادمی با اشاره به شرایط اقلیمی و مردم شناسی کهگیلویه وبویر احمد گفت: اولویت سوم این استان جذب گردشگر از روسیه است و گردشگران طبیعت دوست این کشور می توانند از جاذبه های طبیعی و اجتماعی آن دیدن کنند.
وی بیان کرد: یکی از برنامه های اولویت دار 2 استان می تواند تلاش برای لغو روادید باشد که در ایران عملی کردن این هدف آغاز شده است و استان امسک نیز می تواند این موضوع را در روسیه دنبال کند.
وی ادامه داد: کهگیلویه و بویراحمد از ظرفیت های سایر استان ها نیز برای فعالیت اقتصادی در روسیه استفاده می کند و امسک نیز می تواند زمینه فعالیت سایر استان های روسیه در این استان را فراهم کند.
استاندار کهگیلویه و بویر احمد افزود: تلاش برای لغو روادید از سوی این استان آغاز شده است که تحقق آن می تواند برقراری روابط اقتصادی 2 استان را بهبود بخشد.
وی اظهار کرد: تلاش مشابهی از سوی استان امسک در روسیه می تواند تحقق این هدف را شتاب بخشد.
در این دیدار علاوه بر استاندار های امسک و کهگیلویه و بویراحمد، وزیر کشاورزی امسک، وزیر اقتصاد این استان، سرکنسولگری روسیه در اصفهان، مسئول امور بین الملل امسک، نماینده بازرگانی روسیه در ایران و معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، معاون عمرانی، رئیس برنامه و بودجه، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و رئیس اتاق بازرگانی یاسوج نیز حضور داشتند.
هیات 17 نفره از مسئولان سیاسی و فعالان اقتصادی استان امسک روسیه صبح چهارشنبه به منظور توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کهگیلویه وبویراحمد وارد یاسوج شد.
سال گذشته یک هیات از کهگیلویه و بویراحمد به همین منظور به سرپرستی استاندار به استان امسک روسیه سفر کرده بود.
گروه بازرگانی و اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد برای تبادل مناسبات تجاری و بازرگانی استان، با بخش خصوصی و دولتی روسیه، به ریاست استاندار و همراهی رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج و 24 نفر از مسئولان دولتی و بخش خصوصی استان آبان پارسال به روسیه سفر کرد و برای گسترش مناسبات تجاری قراردادها و تفاهم نامه هایی امضا شد.
امسک در جنوب غربی سیبری واقع شده و دومین شهر بزرگ در شرق کوه های اورال به شمار می آید که فاصله بین این استان تا مسکو ۲۷۰۰ کیلومتر است.
خبرگار: سید ولی موسوی نژاد** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
6110 /8005
کد N1526629

وبگردی