آفتاب

ضرورت تقویت زیر ساخت ها برای همگانی کردن ورزش در البرز پرجمعیت

ضرورت تقویت زیر ساخت ها برای همگانی کردن ورزش در البرز پرجمعیت

کرج – ایرنا- گسترش شهرنشینی ، آلودگی هوا و محیط زیست ، افزایش جمعیت ، کم تحرکی ، زندگی ماشینی محدودیت مکان های ورزشی و تغییر در ذائقه غذایی از مواردی است که به عنوان خطرات بالقوه و بالفعل نبض سلامت مردم را در مناطق پرجمعیتی مانند استان البرز تهدید می کند عواملی که باید با راهکار های مناسب مانند همگانی کردن ورزش از آثار آنها کاسته شود.

به گزارش ایرنا، بشر از گذشته تا کنون براثر بخش بودن این تجربه که تحرک چه به صورت کار یا به شیوه ورزش سلامتی روح و جسم را برایش تضمین و ماندگاری آن بیشتر کرده است.
امروز اما با تغییر سبک زندگی بسیاری از مردم میان مشکلات کاری و محدودیت فرصت های شغلی درگیر با مشکلات فکری و جسمی می شوند که اگر دست اندرکاران امور برای سلامتی آنان چاره جویی نکنند به طور قطع مشکلات آنان مضاعف خواهد شد.
از آنجا که سلامت جسم و روح به یکدیگر وابسته است، می توان با ترویج ورزش از بروز بسیاری از ناهنجاری های روانی و جسمی جلوگیری کرد.
بسیاری ورزش را به عنوان پدیده ای اجتماعی برای دوام جامعه لازم می دانند زیرا سلامت جسم و روح فرد سلامت جامعه را به دنبال خواهد داشت .
امروز استان البرز با جمعیتی نزدیک به سه میلیون نفر اگرچه در بخش ورزش قهرمانی و حرفه ای در ایران وجهان حرف های زیادی برای گفتن دارد اما واقعیت این است که امکانات ورزشی آن حتی برای جمعیت ورزشکاران سازمان یافته کافی نیست چه برسد به اینکه برای تمام جمعیت آن برنامه ریزی کرد.
البته در سال های اخیر نهادهایی عمومی ، نظامی و انتظامی و اداری در مناسبت های مختلف مانند دهه مبارک فجر و دیگر مناسبت ها اقدام به برگزاری ورزش های همگانی می کنند که اقدام فراگیر و استمرار ندارد.
از سوی دیگر با توجه اینکه امکانات و منابع دولتی هم برای تامین نیازهای ورزشی کافی نیست اما آنطور که کارشناسان می گویند می توان با فرهنگ سازی عمومی ورزش را به محله ها برد و با کمک تشکل های مردم نهاد و دیگر مجموعه ها برنامه ریزی دقیقی برای همگانی کردن ورزش در استان پرجمعیت البرز به عمل آورد.
مدیر کل ورزش و جوانان استان البرز با اشاره به اینکه هفته تربیت بدنی فرصت مغتنمی برای رشد و توسعه ورزش های همگانی است ،می گوید: ورزش همگانی باید از خانواده آغاز کرد و در جامعه با جدیت دنبال و نهادینه شود.
امیر غفرانی می افزاید: در جوامع امروزی کم تحرکی و ماشینی شدن زندگی انسان ها اثرات مخربی بر سلامت روح و جسم دارد که این آسیب ها با ورزش تا حدود بسیاری کاهش پیدا می کند.
وی ادامه می دهد: در هفته تربیت بدنی برنامه های متعددی اجرا می شود که هدف کلی آنها ترویج ورزش و اگاه سازی مردم از تاثیر آن بر سلامت جامعه می باشد.
غفرانی با تاکید بر لزوم مشارکت افراد شاغل در ورزش های همگانی می گوید: کم تحرکی و ساکن بودن به مدت طولانی در محل کار یا تحصیل اثرات مخربی بر ظاهر و سلامت درونی افراد دارد از این رو از سازمان ها و ادارات خواسته شده که زمانی را برای ورزش کارکنان در نظر داشته باشند.
وی می افزاید: ورزش نماد قدرت، صلابت، ایستادگی و ارزش های والای انسانی است و با آن می توان فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی کشورمان را در جهان معرفی کرد.
مدیر کل ورزش و جوانان البرز با اشاره به ضعف جدی زیر ساخت های ورزش استان اضافه می کند: برای ارتقاء امکانات ورزشی استان به توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری نیاز است چراکه برخلاف کثرت جمعیت جوانان و نوجوانان ،البرز امکانات ورزشی بسیار محدود است.
وی می گوید: اکنون حداقل امکانات ورزشی در شهرستان کرج متمرکز شده از این رو باید برای سایر مناطق استان نیز تدابیری اندیشیده شود.
این مسئول می افزاید: ورزش سد بزرگی بر سر راه بسیاری از آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی محسوب می شود بنابراین با عنایت ویژه در این بخش سایر دستگاه ها اعم از امنیتی و انتظامی نیز منتفع می شوند.
رئیس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه در همه مقاطع تحصیلی برای دانش آموزان یک جلسه در هفته به ورزش اختصاص داده شده است، می افزاید: 730 مربی تربیت بدنی در استان مشغول به کار هستند که با شرایط خاصی استخدام می شوند و همگی آنها باید دارای مدرک مرتبط و حداقل کارشناسی تربیت بدنی باشند.
بهنام میرزایی عنوان می کند: اکنون مانند گذشته زنگ ورزش به درس های دیگر اختصاص داده نمی شود، در پایه اول ابتدایی تا پایه سوم متوسطه اول طرح جامعی وجود دارد که با توجه به امکانات و شرایط هر مدرسه اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه وجود خطا در اجرای طرح های ابلاغی غیر قابل انکار است، می گوید: معاونت تربیت بدنی به جد امور مربوط به زنگ های ورزش و تربیت بدنی را دنبال می کند و اگر کاستی و کوتاهی در این زمینه صورت گیرد، ناظران در صدد بر طرف کردن نقاط ضعف هستند.
***فقر حرکتی با پیشرفت تکنولوژی
یک کارشناس تربیت بدنی با اشاره به اینکه ورزش و تحرک کافی نقش موثری در افزایش کیفیت یادگیری دانش آموزان دارند، می گوید: اکنون در هفته 2 ساعت به ورزش دانش آموزان اختصاص داده می شود که با توجه به کمبود امکانات نمی توان بهره کافی از این زمان برد.
زبیده بذرپیشه می افزاید: در جوامع امروزی به علت فقر حرکتی و زندگی ماشینی که به مرور کودکان و نوجوانان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، ورزش از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی ادامه می دهد: اکنون معضل بزرگی که بسیاری از افراد به خصوص دانش آموزان را درگیر کرده اعتیاد به بازی های رایانه ای و استفاده طولانی مدت از ابزار هایی مانند تلفن همراه و تبلت است که این موضوع سبب شده تحرک کمتری داشته باشند.
بذرپیشه می گوید: 2 ساعت ورزش در هفته برای کودکان و نوجوانانی که تحرک لازم در روز ندارند، کافی نیست و در این مدت نمی توان ورزش های سنگین را توصیه کرد، بنابراین به خانواده ها پیشنهاد می شود که خارج از فضای مدرسه
3 روز در هفته به مدت 45 دقیقه برای فرزندان خود برنامه ریزی ورزشی داشته باشند.
***ورزش روحیه کار گروهی را تقویت می کند
یک کارشناس پزشکی ورزشی با اشاره به اینکه ورزش علاوه بر اینکه در تأمین سلامتی و بهداشت بدن در برابر بیماری ها مؤثر است بر تقویت، بازسازی و افزایش کارایی بدن نیز تأثیر دارد، می گوید: ورزش موجب پرورش روح و روان، غلبه بر عادت های بد، رفع مشکلاتی مثل نگرانی، ترس و کناره گیری می شود و با ایجاد حس رقابت سالم، شادابی و نشاط را به همراه می آورد.
محمد کشاورزی می افزاید: از آنجا که جسم و روان ارتباط عمیقی با یکدیگر دارند، اختلال سلامت در هر یک از این دو، سلامت دیگری را هم به خطر می اندازد، امروزه به نظر می رسد شیوه زندگی مردم به ویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی آنها را از نیازهای طبیعی خود دور کرده است.
وی ادامه می دهد: بر اساس تحقیق متخصصان و سازمان بهداشت جهانی برای رفع اختلالات روانی در کنار دارو درمانی باید ورزش کرد، بنابراین شرکت منظم افراد در فعالیت های بدنی و ورزش علاوه بر پیشگیری از ابتلا به بیماری های جسمی و روحی، زمینه مناسبی را برای افزایش کیفیت زندگی انسان فراهم می کند.
کشاورزی می گوید: ورزش گروهی تمایلات فردی را تحت تأثیر خواسته های گروهی قرارمی دهد و موجب حمایت از افراد کم مهارت و ضعیف می شود، بنابراین روابط خوب انسانی رشد می یابد و روحیه انصاف، عدالت، ادب و احترام به قوانین در افراد شکل می گیرد.
اما آنچه از گفته های کارشناسان تا مسئولان در این گزارش می توان به عنوان نتیجه نوشت این است که در گام نخست با کمک تشکل ها و دستگاه های اجرایی و اداری باید ورزش را برای تمام قشرها به ویژه کسانی که در طول روز تحرک کمتری دارند، همگانی کرد.
افزایش مشارکت مردم به ویژه خانواده ها در ورزش کودکان و فرزندان خود در کنار اجرای برنامه های فراگیر و مشوق های مناسب ،این امکان را به وجود می آورد که پیش از ورزش حرفه ای و قهرمانی، ورزش عمومی به عنوان یک امر الزام بخش برای سلامتی تلقی شده تا آثار منفی کم تحرکی در بین گروه های مختلف سنی کاسته شود.
بنابراین مسئولان استان البرز باید با اتخاذ روش های مناسب با کمترین هزینه مردم را به سمت ورزش همگانی تشویق و سلامتی روحی و جسمی اجتماعی را ارتقاء بخشند.
همچنین تقویت زیر ساخت های ورزشی برای گسترش ورزش قهرمانی ، حرفه ای و همگانی با مشارکت بخش خصوصی از موارد مهمی است که باید رسلوحه برنامه ریزان البرزی قرار گیرد.

1535/ 6155خبرنگار: مریم صوفی** انتشاردهنده: محمد عزیزپور
کد N1526587

وبگردی