آفتاب

حضور ایران در بین تولید کنندگان فیلترهوای خودرو با فناوری نانو

حضور ایران در بین تولید کنندگان فیلترهوای خودرو با فناوری نانو

تهران-ایرنا-یک شرکت دانش بنیان ایرانی برای نخستین بار توانست با استفاده ازفناوری نانو، فیلترهوای خودرو های سبک تولید ودر کنار سه شرکت صاحب نام دنیا در این حوزه قرار گیرد.

عطا اکبری مدیرعامل شرکت نانو ساختار مهرآسا اولین و تنها تولید کننده فیلتر هوای اتومبیل با فناوری نانو در آسیا در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت:این فیلتر نسبت به فیلترهای معمولی، قادر به تصفیه ذرات معلق بالای 200 نانومتر در هوا است، اما فیلترهای معمولی قادر به تصفیه ذرات 90 تا 100 میکرون به بالا را دارد که می توان گفت قدرت تصفیه نانو فیلتر چندین برابر فیلترهای معمولی است.
اکبری افزود: به لحاظ جنسی هیچ فرقی با فیلترهای معمولی ندارند ،فقط تفاوت آن لایه نانو الیاف است که به عنوان بستری بر روی فیلتر های معمولی کد شده است، در واقع مواد اولیه درکارخانه تولید می شود ودر سالن نانو قرار می گیرد و لایه نانو الیاف بر روی آنها تولید و کد می شود و بعد از آن رول ها از سالن نانو خارج شده وبه فرآیند تولید فیلتر فرستاده می شوند.
وی بیان کرد: این محصول به خاطرنانو الیافی که بر روی پوشش فیلترخورده شده است می تواند ذرات ریز درحد نانومتر که با چشم دیده نمی شود و از فیلترهای معمولی عبور می کند را تصفیه کند.
وی بیان کرد: این فیلتر می تواند حتی دوده های هوا که از فیلترهای معمولی نیز عبور می کند را تصفیه کند، زمانی که هوا به به طور مطلوب تصفیه می شود و وارد محفظه سوخت و سازخودرو می شود، احتراق خوردو نیز به نحو مناسب انجام می شود که به دنبال آن کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب خودرو ، کاهش آلودگی محیط زیست از اگزوز اتومبیل ونیز محافظت از موتور خودرو در مقابل ریزگردها را به دنبال دارد.
اکبری ادامه داد: دانش این فناوری درداخل کشور بومی شده است،در حال حاضر علاوه برایران ، سه کمپانی در دنیا این محصول را تولید می کنند که هرسه کمپانی در آمریکا است.
وی یادآور شد: درحال حاضر این محصول تجاری سازی شده است و در 15 استان کشورنمایندگی فروش دارد و در ماه های آینده در نظرداریم این محصول را به کشورهای ترکیه ، پاکستان، امارات و روسیه صادر کنیم.
اکبری گفت: ثبت اختراع داخلی این محصول انجام شده است و ثبت خارجی آن نیز توسط شرکت دونالسون آمریکا انجام شده استچرا که این شرکت از سه سال پیش به این فناوری دست یافته است.
وی در خصوص نحوه تشخیص فیلترنانویی از فیلتر معمولی گفت: زمانی که از فیلترهای نانویی استفاده می شود یک طرف فیلتر کاملا سیاه می شود یعنی دوده هوا را نیز به خود می گیرد و طرف دیگر فیلتر که خروجی فیلتر نام دارد کاملا تمیز و مانند روز اول سفید است، تنها راه تشخیص فیلترنانویی از معمولی فقط از طریق استفاده کردن فیلترامکان پذیر است.
وی گفت: خوشبختانه تا کنون از محصولات خارجی این فیلتر به کشور واردات نداشته ایم و شرکت مهر آسا اولین تولید کننده در داخل کشور و آسیا است و با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درآینده صادرات این محصول انجام خواهد شد.
اکبری افزود: قیمت فیلترهوای اتومبیل با فناوری نانو 4 تا 5 برابر از قیمت فیلترهای معمولی گران تر است.
علمی ** 9340**1440
خبرنگار : منیر ابراهیمی زاده** انتشاردهنده:معصومه گلشن
کد N1526521

وبگردی